/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Utæt vaskemaskine
Fra : bentedorrit
Vist : 5353 gange
40 point
Dato : 04-05-04 09:52

Hvad kan der være i vejen med min vaskemaskine, som er 6 år gammel, vasker og centrifugerer fint, men for nylig er der begyndt at løbe vand ud på gulvet under processen. Jeg kan ikke se hvor vandet kommer fra, bag på maskinen ser der ikke ud til at være nogen utæthed. Mærket er Whirlpool AWM 258. Har nogen et bud på hvad der kan være i vejen?

Kommentar
Fra : Thrillseeker

Dato : 04-05-04 09:55

Det er højst sansynligt et spændebånd på slangen enten fra pumpen eller vandtilslutningen der skal strammes. Eller også er der en slange, der er ved at være mør.
Du skal pille bagbeklædningen af, så kan du bedre komme til at se efter utætheden...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-05-04 10:25

Har du renset trævlefiltret? Lukker det tæt? Hvis der sidder noget i klemme, kan vandet ikke løbe igennem.

mvh ans

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-05-04 10:26

Hvad med sien hvor du renser for trevler,
den kan være utæt, noget i klemme eller andet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-05-04 11:21

Selve afløbspumpen kan være utæt ved pumpeakslen.
"hamonikaslangen" fra vaskekaret ned til afløbspumpen kan være utæt.
Sluk/tag stikket ud til maskinen inden du roder/forsøger på noget i selve maskinen.
Emesen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-05-04 12:20

Mine erfaringer stemmer fint med emesens: De tykke harmonikaslange, der kommer ud nederst på tromlen har en tendens til at revne i støbesømmen. Det kan man bekræfte ved at trække dyret ud, tage strømmen fra (VIGTIGT!!!) tage bagklædningen af og føle efter. Og man kan ikke lappe den slange, så det holder - desværre. Hvis du er heldig er den sat på med klassiske spændbånd med skruer. Hvis du er uheldig, er det nogen drilske slangeklemmer, som enten kræver et specialværktøj eller en meget støt hånd og en vandpumpetang. God fornøjelse med sagen.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : JensJ

Dato : 04-05-04 15:33

Måske sidder der en flex gummislange øverst i midten af tromlen som går over til sæbeskuffen. Den var engang kravlet halvvejs ud af tromlen på min Bauknecht WA3775.

mvh
Jens