/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  jomfruane 570
Standardafvigelse
Fra : bratberg
Vist : 807 gange
70 point
Dato : 03-05-04 18:06

Skal daglig standardafvigelse ganges med kvadratroden af antal dage i måned for at blive til månedlig standardafvigelse?

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 03-05-04 20:38

jeg ville nok vælge summen af de enkelte afvigelser delt med antal dage for at komme frem til et fornuftigt resultat.
mvh ow

Kommentar
Fra : ida1084

Dato : 29-08-04 19:09

Jeg skal være sikker på at jeg forstår dit spørgsmål.
I første omgang tager du standardafvigelsen på et meget stort antal enkeltdage fx et år.
Så sampler du måleværdierne og tager gennemsnittene for hver måned fx 30 dage.
Gennemsnittet af de månedelige gennemsnit vil i dette tilfælde blive det samme, som hvis du tog gennemsnittet af de enkelte dage. Selvfølgelig kun hvis perioden er den samme. SD på månedsværdierne skal derimod blive mindre.
Der er følgende relation SD(30 dage) = SD (enkeltdage) divideret med kvadratroden af 30.

Kommentar
Fra : ida1084

Dato : 29-08-04 19:09

Jeg skal være sikker på at jeg forstår dit spørgsmål.
I første omgang tager du standardafvigelsen på et meget stort antal enkeltdage fx et år.
Så sampler du måleværdierne og tager gennemsnittene for hver måned fx 30 dage.
Gennemsnittet af de månedelige gennemsnit vil i dette tilfælde blive det samme, som hvis du tog gennemsnittet af de enkelte dage. Selvfølgelig kun hvis perioden er den samme. SD på månedsværdierne skal derimod blive mindre.
Der er følgende relation SD(30 dage) = SD (enkeltdage) divideret med kvadratroden af 30.