/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
aflæse radiobutton uden at trykke send
Fra : brianstrate
Vist : 783 gange
100 point
Dato : 26-05-02 23:52

jeg har lavet en form hvor brugerne kan ændre diverse indstillinger for hvordan de ser min hjemmeside og som så gemmes i en database. Det er blandt andet muligt at vælge mellem 5 baggrundsfarver via 5 radiobutton men de skifter først når man trykker send, men jeg ville gerne have dem til skifte farven med det samme man trykker på en af de 5 knapper,
men jeg har ingen anelse om hvordan jeg gør det. så HJÆLP mig.
jeg er ingen ørn til ASP så nogle eksempler ville være rare.

Mvh Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-05-02 23:02

"brianstrate" <brianstrate.news@kandu.dk> wrote in message
news:vJcI8.6733$N46.374433@news010.worldonline.dk...
> jeg har lavet en form hvor brugerne kan ændre diverse indstillinger for
> hvordan de ser min hjemmeside og som så gemmes i en database. Det er
> blandt andet muligt at vælge mellem 5 baggrundsfarver via 5 radiobutton
> men de skifter først når man trykker send, men jeg ville gerne have dem
> til skifte farven med det samme man trykker på en af de 5 knapper,
> men jeg har ingen anelse om hvordan jeg gør det. så HJÆLP mig.
> jeg er ingen ørn til ASP så nogle eksempler ville være rare.

Du får nok mere hjælp i dk.edb.internet.webdesign.clientside :)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-05-02 23:03

brianstrate wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> jeg har lavet en form hvor brugerne kan ændre diverse indstillinger for
> hvordan de ser min hjemmeside og som så gemmes i en database. Det er
> blandt andet muligt at vælge mellem 5 baggrundsfarver via 5 radiobutton
> men de skifter først når man trykker send, men jeg ville gerne have dem
> til skifte farven med det samme man trykker på en af de 5 knapper,
> men jeg har ingen anelse om hvordan jeg gør det. så HJÆLP mig.
> jeg er ingen ørn til ASP så nogle eksempler ville være rare.
>
Så er det jo godt, at det ikke er ASP du skal have gang i :) men i stedet
noget JavaScript. Spørg i d.e.i.w.clientside

Jeg tror det må være noget med at sætte en onChange på din radio-button,
og så bruge noget i retning af
document.body.bgcolor = 'red';

[NB! det er overhovedet ikke testet, og det virker nok heller ikke, men
det er princippet i det du gerne vil]

Husk at du ikke får ændret i databasen, før du trykker 'send'.

mvh Torben

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP ???
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Accepteret svar
Fra : 2mmy

Modtaget 100 point
Dato : 27-05-02 08:32

Dette burde kune ordne det:
<input onclick="this.form.submit()" type="radio" name="navnet" value="værdi">

http://www.internetplads.dk det er taget fra afstemningen ude til højre.

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 27-05-02 10:41

Mit er godt nok ikke i ASP, men mon ikke det er mest hensigtsmæssigt til formålet?
- Kan du bruge det?

Kommentar
Fra : brianstrate

Dato : 27-05-02 10:50

2mmy er inde på noget af det rigtige men ikke helt. det er meningen at folk skal se den farve de vælger med det samme
uden at sende formen fordi den vil gemme gemme alle oplysninger i databasen da. Der er nævnt noget med Onchange længere oppe det lyder som noget i den stil men jeg kender den.

Kommentar
Fra : Gensmann

Dato : 27-05-02 11:17

Som allerede nævnt i mit svar der er blevet afvist og gentaget af andre senere, så skal du over i Klient side scripting (javascript / vbscript) for at få et øjeblikkeligt skift. ASP er severside og kræver et roundtrip til serveren!

Mvh
Oscar Eg Gensmann

Kommentar
Fra : brianstrate

Dato : 27-05-02 11:54

>> Gensmann. Det er gået op for mig. Men jeg savner lidt hjælp om hvordan jeg gør.
da jeg stillede spørgsmålet tænkte jeg mig nok ikke helt om (jeg havde jo lavet alt det andet ASP) og jeg kan jo ikke flytte dette spørgsmål over i en anden gruppe. Desuden burde det være 2mmy så fik æren da han har været den eneste der kom med et eksempel og det ville kunne bruges men jeg ville bare undgå at skrive i databasen før til allersidst

Kommentar
Fra : Gensmann

Dato : 27-05-02 12:05

Fair nok - jeg er ikke så bekendt med kandu systemet at jeg er klar over hvorvidt man kan flytte spørgsmål, trække point tilgave, give kommentarer point osv, selvom det ville fornuftige funktioner i et sådanne type system.

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-05-02 20:27

"Torben Brandt" <torben@actuar.dk> skrev i en meddelelse
news:acrm1q$n8a$1@sunsite.dk...
> Jeg tror det må være noget med at sætte en onChange på din radio-button,
> og så bruge noget i retning af
> document.body.bgcolor = 'red';
>
> [NB! det er overhovedet ikke testet, og det virker nok heller ikke, men
> det er princippet i det du gerne vil]
>
> Husk at du ikke får ændret i databasen, før du trykker 'send'.

Eller noget "OnSelect -> send til database" noget. Men du skal stadig have
fat i clientside gruppen.

--
Mvh
Søren Lundfald

At a bus station the bus stops
At the train station the train stops
At my work I have a workstation

Godkendelse af svar
Fra : brianstrate