/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
kilder til info om batteriet
Fra : thbala
Vist : 469 gange
125 point
Dato : 01-05-04 17:44

jeg mangler nogle gode sider med info om batteriets opfindelse, indflydelse og historie (fortid, nutid og evt. fremtid).

kilderne må gerne være på både engelsk og dansk.

100 point til den/de bedste kilder

på forhånd tak :D

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 01-05-04 18:11

prøv engang
http://www.howstuffworks.com/
eller er min favorit http://www.yahoo.com

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-05-04 18:47
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-05-04 20:24

Den første kilde til stabil elektrisk strøm blev fremstillet af den italienske fysiker Alessandro Volta
(1745 - 1827) i 1800. Hans første galvaniske tørelement (voltasøjlen) brugte kemisk energi til at
fremstille en elektrisk strøm. Tørelementet bestod af en række metalplader (en sølvplade og en zinkplade)
stablet oven på hinanden, således at hvert par havde et stykke stof, dryppet i en fortyndet syreopløsning,
imellem sig.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-05-04 21:26
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-05-04 21:29

http://da.wikipedia.org/wiki/Tidslinje_for_tekniske_opfindelser

....
1766 - Cavendish fremstiller ren brint.
1771 - Scheele fremstiller ren ilt.
1779 - Bry Higgins får patent på en vandig cement (stuk), der kan bruges til udvendig beklædning.
1796 - Vaccination praktiseres af E. Jenner.
1799 - Alessandro Volta laver et kobber-zink syrebatteri.
1821 - Thomas Johann Seebeck opfinder termoflasken.
1824 - Joseph Aspin får patent på portland cement.
1825 - Hans Christian Ørsted frembringer metallisk aluminium
....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-05-04 21:32
Kommentar
Fra : thbala

Dato : 02-05-04 11:09

hey...

med kilder mener jeg mest internetadr. der er lidt mere omfattende end et navn og et årstal...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-05-04 17:06

Du må gøre noget selv for sagen.

Kommentar
Fra : thbala

Dato : 02-05-04 17:43

det gør jeg såmænd også...

grunden til at jeg stiller spørgsmålet herinde er i et håb om at nogen kan finde bedre kilder end jeg selv kan

Kommentar
Fra : oldwiking