/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varme?
Fra : food_life
Vist : 4136 gange
100 point
Dato : 30-04-04 09:46

Vi bor i en lejlighed og får her læst varme af 1 ang om året af Clorius. I år har vi i det ene værelse ikke haft tændt for radiatoren, da alt mit pc udstyr og akvarie m.m. sagtens holder den ønskede temperatur. Alligevel læser Clorius af at der er brugt 6 "streger". Vi klager naturligvis både til Clorius og udlejer med ovenstående begrundelse.
Får meddelelsen tilbage at der ikke er konstateret nogen fejl ....
Det økonomiske kommer vi over; men at føle sig magtesløs og til grin er sværere ..

Hvad gør man?

MVH

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 30-04-04 09:56

Hej.
Du skriver ikke hvad slags målere du har. Er det spritmålere, kan der være en fordampning uden at der har været åbnet. De elektroniske er mere præcise. I stedet for at have lukket for varmen i et værelse, så sæt alle termostater på det samme, og lad dørene stå åben. Alene på det grundlag har jeg sparet mange penge.
Jeg glemte at sige, at radiatorerne ikke er helt kolde, p.g.a. fugt.
Torben

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 30-04-04 10:02

Ja, det er spritmålere!

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 30-04-04 10:06

Selvom om Clorius fylder mere i måleren netop af hensyn til fordampning, er det ikke nok. Overvej mit råd om at have varme på overalt.
Torben

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 30-04-04 10:54

Ingen grund til panik eller vrede. Alle i Jeres husstand (de lejligheder som skal dele regningen) "taber" alle nogle streger. En "streg" koster ikke det samme, men beregnes således:

Eksempel 1
En husstand har en totalregning på Kr. 20.000. Clorius aflæser ialt 100 streger. Prisen for en streg er: 20.000:100 = Kr 200

Eksempel 2
En husstand har en totalregning på Kr. 20.000. Clorius aflæser ialt 50 streger. Prisen for en streg er: 20.000:50 = Kr 400

Tallene er måske urealistiske, men det er systemet i fordelingen.
/PG

Kommentar
Fra : henrik32

Dato : 30-04-04 11:07

Der er altid fordampning i radiator målere derfor ligger clorius et + til.Du skal overveje om der kommer fuld sol ind på din radiator eller om der står noget foran den ,det samme gælder om du ligger noget hen over måleren da dette vil få fordampningen til at gå stærkere.Som bauchmann også skriver er det mere økonomisk at benytte alle dine radiatoere i stedet for at ha en lukket ned.

PS:har du fået undersøgt om dine termostater lukker helt tæt,da der ellers vil sikulere lunt vand igennem din radiator.

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 100 point
Dato : 30-04-04 20:16

Måleren kan ikke føle om det er din PC-akvarium solen eller radiatoren varmen kommer fra,den fordamper bare.
Og det er rigtigt som du selv er inde på,man føler sig til grin!! Så desværre,betal,og se glad ud.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 30-04-04 23:02

.. Så se glad ud og betal ..
Totalt misforstået. Læs mit tidligere indlæg ! Alle "mister" nogle "streger", men "stregerne" fordeles kollektivt. Der er INGEN generel pris på en "streg" .. den divideres op i totalforbruget.Capito ?
/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 30-04-04 23:05

> food_life
Det ku' egentlig være interessant om du følger dit eget spørgsmål ?
¨/PG

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 30-04-04 23:12

Guild - ??????????????????????????????????

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 30-04-04 23:22

> food_life
Ikke flere seriøse indslag fra min side. Vi hørte fra dig 10:02 og så igen 23:12 .. derfor mig spørgsmål. Hvori består din "magtesløshed" ? (bemærk kun ét ?)
/PG

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-05-04 09:57

Forklar dig lidt bedre Guild.
De halve sætninger du disker op med, er der ingen der kan bruge til noget.
Hilsen Keldd(Blik Og Rør)

Godkendelse af svar
Fra : food_life

Dato : 04-05-04 08:01

Tak for svaret Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-05-04 10:51

Selv tak,food_life,nu er det sommer ,så slipper vi for at have varme på radiatorene.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : fitnessfreak

Dato : 22-10-04 23:13

Til jeres orientering behøver der ikke at være tændt for varmen på en radiator for at stregerne tæller mere end den naturlige fordampning på et år (+5mm) Mange ældre ejendomme har et strengssystem hvor returvarme kan forekomme i radiatorne, dette er et kendt fænomen fordi man som forbruger føler sig snydt, men nej man bliver ikke snydt man har jo modtaget varmen, men tror den kommer fra varmepuden under dynen
Hilsen en Clorius kending

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 23-10-04 14:57

- også når der slet ikke er tændt for en radiator?