/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Placere PDF-fil i Microsoft-Publisher ?
Fra : Ammitz
Vist : 677 gange
75 point
Dato : 25-05-02 20:45

Jeg er ikke velbevandret i hverken Microsoft-Publisher eller -Word.
Jeg arbejder normalt kun med Adobes programmer.
Men mine kunder vil gerne kunne anvende ting jeg har lavet, i Publisher og Word.
Jeg har sendt PDF-filer til dem, - idet jeg altid selv har gode erfaringer med at disse lader sig placere "i Adobes progr." - men hvordan bærer man sig ad med at placere PDF-filer, i Publisher og Word?

Ammitz

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 25-05-02 21:12

Nej da, - der tager du helt fejl. Adobe Illustrator kan fint lukke en PDF fil op, så den er til at redigere i. Som jeg skrev, bruger jeg dagligt de gængse Adobe programmer herunder den fulde Acrobat pakke, - og det er heller ikke noget problem pænt at placere en PDF fil i Pagemaker, - den placerer både de korrekte skrifter og logofarver. Men Microsofts programmer, - UBS...
Det er normalt logoer med lidt tekst, evt. brevpapir-horved, som jeg skal sende videre til brug i Word og Publisher. Jeg fremstiller disse filer i Illustrator 10. Hvordan får mine kunder glæde af dem.
Ammitz

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 25-05-02 21:14

Jeg glemte lige at skrive at omtalte filer ikke kun skal bruges på skærmen, men være optimale til udskrift på farveprintere.
Ammitz

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-05-02 19:55

"Ammitz" <Ammitz.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:vUQH8.26196$4f4.838436@news000.worldonline.dk...
> Jeg er ikke velbevandret i hverken Microsoft-Publisher eller -Word.
> Jeg arbejder normalt kun med Adobes programmer.
> Men mine kunder vil gerne kunne anvende ting jeg har lavet, i Publisher
> og Word.
> Jeg har sendt PDF-filer til dem, - idet jeg altid selv har gode
> erfaringer med at disse lader sig placere "i Adobes progr." - men
> hvordan bærer man sig ad med at placere PDF-filer, i Publisher og Word?
>

Det er så vidt jeg ved ikke muligt.
Måske hvis man eksporterer siderne enkeltvis som eps, men det er ikke en
anbefalelsesværdig metode...

--
Mvh.
Kim Thranborg
- - - - - - - - - - - - - - -
Fjern "nospam" i mailadresse eller
benyt denne kim@thranborg.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-05-02 20:13

Ammitz skrev i <vUQH8.26196$4f4.838436@news000.worldonline.dk>:

> men
>hvordan bærer man sig ad med at placere PDF-filer, i Publisher og Word?

Det kan man ikke.
Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/
- dit fristed på Internettet

Accepteret svar
Fra : User

Modtaget 75 point
Dato : 26-05-02 00:22

Man kan ikke på nogen måde importere eller formatere en pdf fil så du kan åbne den med publisher, word eller andre programmer som ikke er udviklet af Adobe!

Det ville Adobe jo miste penge på, idet det er dem selv der har udviklet formatet, og programmerne til at læse og redigere i dem.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-05-02 23:23

"Ammitz" <Ammitz.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:vUQH8.26196$4f4.838436@news000.worldonline.dk...
> Jeg har sendt PDF-filer til dem, - idet jeg altid selv har gode
> erfaringer med at disse lader sig placere "i Adobes progr." - men
> hvordan bærer man sig ad med at placere PDF-filer, i Publisher og Word?

Prøv engang at kigge på denne side, måske er det noget for dig.

http://www.pdfcreation.com/

I øvrigt kan det modsatte lade sig gøre, men det er vel typisk Microsoft.

Venlig hilsen

Finn Nissen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-05-02 20:33

Finn Nissen <finn.nissen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> > Jeg har sendt PDF-filer til dem, - idet jeg altid selv har gode
> > erfaringer med at disse lader sig placere "i Adobes progr." - men
> > hvordan bærer man sig ad med at placere PDF-filer, i Publisher og Word?
>
> Prøv engang at kigge på denne side, måske er det noget for dig.
>
> http://www.pdfcreation.com/
>
> I øvrigt kan det modsatte lade sig gøre, men det er vel typisk Microsoft.

Jeg har godt set det anbefalet før, men har ikke prøvet det.
Tager den også lay-outet, den grafiske præsentation med, eller er det
bare teksten man kan konvertere til Word på denne måde.

Jeg er ofte i samme situation som Ammitz med enkeltstykker grafik, ikke
med hele pdf-dokumenter, men det er jo i princippet ligegyldigt. Jeg
leverer .bmp eller .jpg (bmp bliver oftest pænest og tungest) og .wmf
eller .gif (hvis der kræves "fritlægninger" - som jo altså som regel
også kræver "matte").

Jeg ved dog ikke om Publisher tager .pdf, tror det næppe.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 26-05-02 22:35

> Jeg er ofte i samme situation som Ammitz med enkeltstykker grafik, ikke
> med hele pdf-dokumenter, men det er jo i princippet ligegyldigt. Jeg
> leverer .bmp eller .jpg (bmp bliver oftest pænest og tungest) og .wmf
> eller .gif (hvis der kræves "fritlægninger" - som jo altså som regel
> også kræver "matte").
>
> Jeg ved dog ikke om Publisher tager .pdf, tror det næppe.
>
> --
Nej, - det er prøvet, - men hvad pokker stiller man op, - når kunden siger: "smart nu har du lavet dette logo" - jeg vil gerne have det leveret så jeg kan lave nogle sider i Publisher el. Word og skrive dem ud som individuelle salgsbreve på egen printer.
Der sker bare det, at når jeg leverer i et af de andre formater, skriger kunden tilbage: det ser ud ad h. til! -
Nina S... hvordan tackler du dette, - jeg kan jo ikke bare svare: køb programmer for et beløb med mange nuller, så er problemet løst.
Hvad stiller vi op, - os som normalt kun arbejder til trykning, men gerne vil efterkomme kundernes ønsker i anden retning.
Ammitz
PS: Jeg synes ikke mit spørgsmål har givet mig et svar endnu, - som kan bruges.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-05-02 22:27

"Storm" <Ninzen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:1fct7ld.1ie7fo91ydlrggN%Ninzen@ofir.dk...
> Jeg har godt set det anbefalet før, men har ikke prøvet det.

Jeg har heller ikke prøvet den, men kun fået den anbefalet.

> Tager den også lay-outet, den grafiske præsentation med, eller er det
> bare teksten man kan konvertere til Word på denne måde.

Det skulle den gøre. Er der nogen i gruppen der har arbejdet med programmet
?

> Jeg ved dog ikke om Publisher tager .pdf, tror det næppe.

Nej, men det er jo generelt for Microsoft. Man kan som sagt gå fra Word til
pdf, via en action som Adobe selv lægger ind såfremt man har Word ( Office )
liggende.

Jeg vil prøve at arbejde lidt med at konvertere tingene i løbet af ugen, men
Ammitz har ret, man kan ikke bare anbefale kunden at købe et program,
dårligt tænkt af mig.

Venlig hilsen

Finn Nissen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-05-02 22:42

"Ammitz" <Ammitz.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:vUQH8.26196$4f4.838436@news000.worldonline.dk...
> Jeg har sendt PDF-filer til dem, - idet jeg altid selv har gode
> erfaringer med at disse lader sig placere "i Adobes progr." - men
> hvordan bærer man sig ad med at placere PDF-filer, i Publisher og Word?

Har leget lidt med Word. Såfremt man eksporterer fra f.eks Illustrator til
et filformat som Word kan genkende ( bmp, jpg, tiff, wmf ) kan der
umiddelbart laves en skabelon med logo i Word. Dette går jeg udfra også
gælder i Publisher. Dvs at du eksporterer dit logo til et for kunden
brugbart filformat og sender det.

Kan det bruges ?

Venlig hilsen

Finn Nissen

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 27-05-02 09:45

> Har leget lidt med Word. Såfremt man eksporterer fra f.eks Illustrator til
> et filformat som Word kan genkende ( bmp, jpg, tiff, wmf ) kan der
> umiddelbart laves en skabelon med logo i Word. Dette går jeg udfra også
> gælder i Publisher. Dvs at du eksporterer dit logo til et for kunden
> brugbart filformat og sender det.
>
> Kan det bruges ?

Nej, for det skal ikke kun bruges på skærm, - det skal som sagt bruges til udskrift, - og her får kunden ikke den kvalitet ud af det, som forventet. Der dannes rastre i de ellers så klare farver, - og f.eks. bare en sort med et raster bliver noget kedeligt misk mask.
2 af de kunder jeg har gjort forsøgene med har farvelaserprintere af xerox model.x?x
Hvis bare det kun havde været til skærmbrug havde jeg ikke haft noget problem med disse formater.
Ammitz
>
> Venlig hilsen
>
> Finn Nissen
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-05-02 08:21

"Ammitz" <Ammitz.news@kandu.dk> wrote in message
news:5CbI8.6702$N46.370085@news010.worldonline.dk...
> > Jeg er ofte i samme situation som Ammitz med enkeltstykker grafik,
> ikke
> > med hele pdf-dokumenter, men det er jo i princippet ligegyldigt. Jeg
> > leverer .bmp eller .jpg (bmp bliver oftest pænest og tungest) og .wmf
> > eller .gif (hvis der kræves "fritlægninger" - som jo altså som regel
> > også kræver "matte").
> >
> > Jeg ved dog ikke om Publisher tager .pdf, tror det næppe.
> >
> > --
> Nej, - det er prøvet, - men hvad pokker stiller man op, - når kunden
> siger: "smart nu har du lavet dette logo" - jeg vil gerne have det
> leveret så jeg kan lave nogle sider i Publisher el. Word og skrive dem
> ud som individuelle salgsbreve på egen printer.

Vi bruger kun en vej, og det er at designe skabeloner seperat til den slags
i Word. Der er alligevel så stor forskel på hvilket input der giver det
bedste output, at det ikke rigtig giver nogen mening, at forsøge, med
deirekte overføring. feks. så har word det afgjort bedst med RGB-billeder
ligesom de fleste office-printere vil have det. Derfor kan du ikke
umiddelbart overføre evt. CMYK grafik til word med et godt resultat.

> Der sker bare det, at når jeg leverer i et af de andre formater, skriger
> kunden tilbage: det ser ud ad h. til!

Se ovenfor for en del af forklaringen.
Som regel må man også lave et nyt, modificeret design i word, for at kunne
styre tingene.

Jeg kender ikke noget til Publisher, men nogle af de samme problemer kan
ihvertfald tænkes at gå igen i tidligere versioner.

/Per

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-05-02 08:57

Per Christoffersen <pc@comonto.dk> wrote:

> Vi bruger kun en vej, og det er at designe skabeloner seperat til den slags
> i Word. Der er alligevel så stor forskel på hvilket input der giver det
> bedste output, at det ikke rigtig giver nogen mening, at forsøge, med
> deirekte overføring. feks. så har word det afgjort bedst med RGB-billeder
> ligesom de fleste office-printere vil have det. Derfor kan du ikke
> umiddelbart overføre evt. CMYK grafik til word med et godt resultat.

Word overtager simpelthen styringen over grafikken.
Og Word opererer kun i RGB.
Hvis du leverer et BMP RGB (det kan du også kun logo, som du selv
har testet i Word, kan du ikke gøre det bedre. Hvis det ser ud ad
helvede til kan det jo skyldes kundens printer. Og ja, deciderede
skabeloner skal selvfølgelig bygges op i Word.

Det er ihvertfald min erfaring.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-05-02 09:04

Ammitz <Ammitz.news@kandu.dk> wrote:

> Nej, for det skal ikke kun bruges på skærm, - det skal som sagt bruges
> til udskrift, - og her får kunden ikke den kvalitet ud af det, som
> forventet. Der dannes rastre i de ellers så klare farver, - og f.eks.
> bare en sort med et raster bliver noget kedeligt misk mask.
> 2 af de kunder jeg har gjort forsøgene med har farvelaserprintere af
> xerox model.x?x
> Hvis bare det kun havde været til skærmbrug havde jeg ikke haft noget
> problem med disse formater.

Præcist hvilket farverum, filformat har du prøvet?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 27-05-02 13:03

> Præcist hvilket farverum, filformat har du prøvet?
> Venlig hilsen Nina Storm

Det bedste resultat fik jeg ved at anvende tif, det næstbedste ved bmp. Jeg havde på forhånd konverteret CMYK til RGB.
Men nu kommer det værste - kunden vil udskrive de fleste sider på en sort/hvid printer og det går slet ikke - her danner logoet gråt raster i stedet for at stå helt klart sort.
Så jeg må jo nok erkende, at det med det smarte ved at "nu har jeg jo et logo liggende, som lige kan overføres til brug hos kunden" - ikke er bare lige....
Jeg synes du har "tæsket" godt i sagen og accepterer dit svar, - selvom jeg ikke kan bruge det til noget.
Også en tak til alle I andre, - som her får et verbalt skulderklap.
Ammits

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-05-02 12:13

Ammitz <Ammitz.news@kandu.dk> wrote:

> > Præcist hvilket farverum, filformat har du prøvet?
> > Venlig hilsen Nina Storm
>
> Det bedste resultat fik jeg ved at anvende tif, det næstbedste ved bmp.

Også når kunden selv printer til sin egen printer?

> Jeg havde på forhånd konverteret CMYK til RGB.
> Men nu kommer det værste - kunden vil udskrive de fleste sider på en
> sort/hvid printer og det går slet ikke - her danner logoet gråt raster i
> stedet for at stå helt klart sort.

Det lyder som min egen gamle ikke-postscript skod-printer.

> Så jeg må jo nok erkende, at det med det smarte ved at "nu har jeg jo et
> logo liggende, som lige kan overføres til brug hos kunden" - ikke er
> bare lige....
> Jeg synes du har "tæsket" godt i sagen og accepterer dit svar, - selvom
> jeg ikke kan bruge det til noget.

Du kan vel bruge til noget hvis du leverer ok ting. Kan kunden printe
andre ting flot?
Jeg kender ikke den printer du nævner, men er det ikke i den billige
_kke_ postscript-ende?

--
Venlig hilsen Nina Storm