/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Modstandsbevægelsen
Fra : volvo
Vist : 567 gange
60 point
Dato : 24-05-02 21:48

Hvordan kan jeg finde ud af hvor meget en person havde med modstandsbevægelsen at gøre? Det er min erfaring, at der sjældent blev skrevet noget ned, af gode grunde! Men hvordan finder man det så? Jeg har læst mange bøger, men har ikke fundet det jeg leder efter. Hvis der er hjæklp at finde her, er den MEGET velkommen!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-05-02 08:08

Jeg har ingen erfaring med det du efterspørger her, men min første tanke
faldt på et link som jeg gemte for et stykke tid siden. Det er til
"Historisk Samling fra Besættelsestiden 1940-1945" som kan findes på
http://www.hsb.dk/dk_hsb/velkommen_dk.htm. Måske er der noget hjælp at hente
der?

- Jesper (http://home1.stofanet.dk/jeho)

"volvo" <volvo.news@kandu.dk> wrote in message
news:NJwH8.22857$4f4.794634@news000.worldonline.dk...
> Hvordan kan jeg finde ud af hvor meget en person havde med
> modstandsbevægelsen at gøre? Det er min erfaring, at der sjældent blev
> skrevet noget ned, af gode grunde! Men hvordan finder man det så? Jeg
> har læst mange bøger, men har ikke fundet det jeg leder efter. Hvis der
> er hjæklp at finde her, er den MEGET velkommen!!ttp://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-05-02 09:53

On Fri, 24 May 2002 19:48:08 GMT, volvo wrote:

>Hvordan kan jeg finde ud af hvor meget en person havde med
>modstandsbevægelsen at gøre? Det er min erfaring, at der sjældent blev
>skrevet noget ned, af gode grunde! Men hvordan finder man det så? Jeg
>har læst mange bøger, men har ikke fundet det jeg leder efter. Hvis der
>er hjæklp at finde her, er den MEGET velkommen!!

Det kan blive vanskeligt, afhængigt af hvem manden er og hvilket
område der er tale om. Prøv først det lokalhistoriske arkiv og dernæst
evt. Frihedsmuseet. Der er også lokale besættelsestidsmuseer i Århus
og Skanderborg.

Ellers er der kun de personlige kontakter tilbage. Find ud af hvem i
området der var modstandsfolk og spørg dem, men vær forberedt på en
vis lukkethed. Der vil komme helt an på dit ærinde. Hvis du var i
familie med den du ønsker oplysninger om går det nok, men hvis det
"bare" er nysgerrighed, får du nok ikke meget at vide.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-05-02 15:04

Hej

Frits G. Tillisch har den 17.10.1983 givet et interview til Radio Syd
omhandlende hans politiske kampår i 30erne, starten på hans militære
karriere og hans periode som efterretningsofficer i årene 1943-1945.

En del af hæftet handler om hans tid i Århus/Skanderborg.

Jeg har været med til at renskrive det for ham i 1991 og det er der kommet
et lille hæfte ud af, som jeg har et eksemplar af. Hæftet hedder "Frihed er
det bedste guld". Der er flere personer nævnt i hæftet. Søger du en specifik
person?

--
Med venlig hilsen

Ulla Vitus Bering
riisom-bering@mail1.stofanet.dk
www.riisom-bering.dk

"volvo" <volvo.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:NJwH8.22857$4f4.794634@news000.worldonline.dk...
> Hvordan kan jeg finde ud af hvor meget en person havde med
> modstandsbevægelsen at gøre? Det er min erfaring, at der sjældent blev
> skrevet noget ned, af gode grunde! Men hvordan finder man det så? Jeg
> har læst mange bøger, men har ikke fundet det jeg leder efter. Hvis der
> er hjæklp at finde her, er den MEGET velkommen!!ttp://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-05-02 19:27

Prøv også at kigge i de lokale aviser fra 5. maj 1945 og tiden derefter.
Venlig hilsen
Bodil Madsen

"Ulla Vitus Bering" <riisom-bering@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:aco5js$k2r$1@sunsite.dk...
> Hej
>
> Frits G. Tillisch har den 17.10.1983 givet et interview til Radio Syd
> omhandlende hans politiske kampår i 30erne, starten på hans militære
> karriere og hans periode som efterretningsofficer i årene 1943-1945.
>
> En del af hæftet handler om hans tid i Århus/Skanderborg.
>
> Jeg har været med til at renskrive det for ham i 1991 og det er der kommet
> et lille hæfte ud af, som jeg har et eksemplar af. Hæftet hedder "Frihed
er
> det bedste guld". Der er flere personer nævnt i hæftet. Søger du en
specifik
> person?
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ulla Vitus Bering
> riisom-bering@mail1.stofanet.dk
> www.riisom-bering.dk
>
> "volvo" <volvo.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:NJwH8.22857$4f4.794634@news000.worldonline.dk...
> > Hvordan kan jeg finde ud af hvor meget en person havde med
> > modstandsbevægelsen at gøre? Det er min erfaring, at der sjældent blev
> > skrevet noget ned, af gode grunde! Men hvordan finder man det så? Jeg
> > har læst mange bøger, men har ikke fundet det jeg leder efter. Hvis der
> > er hjæklp at finde her, er den MEGET velkommen!!ttp://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Accepteret svar
Fra : docjacobsen

Modtaget 60 point
Dato : 22-06-02 07:30

En god mulighed er foreningen: Frihedskampens Veteraner
Mvh
Ole Jac