/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Bygger op i memory - Win 98..
Fra : Ammitz
Vist : 625 gange
150 point
Dato : 22-05-02 11:10

Er der nogen, som kan fortælle mig, hvorfor der sker en opbygning i min memory?
Når et program først har været igang, har det bygget ovenpå, og vil ikke slippe igen før jeg har genstartet PC'en. (Efter genstart, er der kun forbrugt 16%).

Altså når jeg har haft PM 7.0 igang + Photoshop 6.0 + Illustrator 10, og samtidig har flyttet lidt fra det ene til det andet, - har jeg iflg. systeminformation brugt godt 90% af Memory, - og så går det hele bare RIGTIG langsomt, hvis det i det hele taget går!
Hvem kan hjælpe med en superløsning, så jeg undgår dette.

Jeg ønsker ikke nogen henvisninger til links på Engelsk, kun på Dansk.
System: Win 98
Processor: Celeron Intel
Memory: 768 MB (kan jeg i det hele taget udnytte al denne RAM)?
HD: 2 stk. 40 GB
Jeg har ikke mod på lige i øjeblikket at skifte styresystem, - men vil gerne vide det alligevel, hvis det er den eneste løsning på mit problem, - men så vil jeg også gerne have en let forståelig forklaring på hvorfor.
Ammitz

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 22-05-02 12:08

Hvordan når jeg frem til det rigtige sted: SYSTEM.INI. - hvor angivelserne skal sættes ind?
Ammitz

Kommentar
Fra : GTZ

Dato : 22-05-02 12:40

Undskyld det fik jeg ikke med, SYSTEM.INI der er en forløber for registry, og ligger placeret i din windows mappe (normalt C:\WINDOWS).

:-{|) GTZ

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 22-05-02 12:58

Ja, - vil det sige at jeg i SYSTEM.INI, som er en Notesblok, finder stedet med [vcache], - kopierer dine 4 linier og sætter dem ind, gemmer dok, genstarter og så er alt ok????

Skal det se sådan ud:
[vcache]
; Angives i Kb
;MinFileCache=(1/16 af ram'en)
;MaxFileCache=(1/4 af ram'en)
MaxFileCache=1638

Ammitz

Kommentar
Fra : GTZ

Dato : 22-05-02 13:09

Yep - men det er kun linien "MaxFileCache=16384" der er aktiv, de andre er kun til info. Dette begænser Win98 til kun at anvende den angivne del til Mellemlager (Virtuel Cache).
Hvis du ønsker større kontrol over systemet, skal du bruge et lille hjælpeprogram såsom WinRamTurbo eller lignende der også håndterer defragmentering af memory mv.
:-{|) GTZ

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 22-05-02 13:15

TAK, - lige et sidste inden du får dine point, - kan free versionen anvendes, - eller skal det være pro versionen, som kan det med at defragmentere?
Og nu spørger jeg nok dumt, - vil det gå ud over kapaciteten i billedbuffer, kopi-skuffe m.m.?
Ammitz

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-05-02 11:44

> System: Win 98
> Memory: 768 MB (kan jeg i det hele taget udnytte al denne RAM)?

Dér har du dit problem, Win98 kan ikke rumme at håndtere mere end 512 MB
ram. Hvis den får mere at lege med kammer det lidt over for den. Der kan
læses om det på MS hjemmeside, men det er på engelsk, så det nemmeste for
dig vil være at pille 256MB ram ud af maskinen eller opgradere dit
styresystem.

--
Mvh. Kim, Aalborg
Hold venligst dine indlæg til gruppen, tak!
Eye-dee-ten-tee, you only aren't if you know what it says.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-05-02 12:26

Ammitz har forfattet følgende:

> Er der nogen, som kan fortælle mig, hvorfor der sker en opbygning i
> min memory?
> Når et program først har været igang, har det bygget ovenpå, og vil
> ikke slippe igen før jeg har genstartet PC'en. (Efter genstart, er
> der kun forbrugt 16%).

http://www.wintip.dk/9x/trimning/memtrim.htm
http://www.wintip.dk/9x/trimning/ram.htm

Accepteret svar
Fra : GTZ

Modtaget 150 point
Dato : 22-05-02 13:55

For det første - man kan ikke spørge dumt, kun svare dumt !
Ja - gratis versionen kan anvendes.

Og Kim har ret i at ingen WIn9x eller ME kan anvende mere end 512MB memory, og hvis det forsøges vil det gå galt, som du selv har set.
Det skyldes at Vcachen fylder for meget i det Vindue der er forbindelsen, imellem den fysiske lager RAM og styresystemet.
Men sålænge man begrænser Vcache udbredelse vha "MaxFileCache=" til under 524288 (512MB), vil den extra RAM du har monteret ikke genere. Du har blot ingen gavn af den. Det kræver Windows 2000 eller XP.

GTZ

"This problem may occur more readily with Advanced Graphics Port (AGP) video adapters because the AGP aperture is also mapped to addresses in the system arena. For example, if Vcache is using a maximum cache size of 800MB and an AGP video adapter has a 128MB aperture mapped, there is very little address space remaining for the other system code and data that must occupy this range of virtual addresses."

And here are the three suggested workarounds:

"1. Physically remove any memory in excess of 512MB [!]

"2. Use the System Configuration utility to limit the amount of memory that Windows uses to 512MB or less.

"3. Use the MaxFileCache setting in the System.ini file to reduce the maximum amount of memory that Vcache uses to 512MB (524,288 KB) or less

Godkendelse af svar
Fra : Ammitz

Dato : 22-05-02 14:09

Tak for svaret GTZ, - du har været en god guide...

Dog mangler jeg lige det sidste:
vil det gå ud over kapaciteten i billedbuffer, kopi-skuffe m.m.?

Ammitz

Kommentar
Fra : GTZ

Dato : 22-05-02 14:15

Nej - du bruger jo ikke hukommelsen alligevel.
GTZ

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 22-05-02 14:36

TAK

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-05-02 18:58

Ammitz wrote:

> Altså når jeg har haft PM 7.0 igang + Photoshop 6.0 +
> Illustrator 10, og samtidig har flyttet lidt fra det ene til
> det andet, - har jeg iflg. systeminformation brugt godt 90% af
> Memory, - og så går det hele bare RIGTIG langsomt, hvis det i
> det hele taget går! Hvem kan hjælpe med en superløsning, så
> jeg undgår dette.

Opgrader til Windows 2000 Pro. Det vil du blive glad for med den type tungt,
grafisk arbejde du bruger PC'en til, og så kan den udnytte al den ram du kan
smide efter den.

--
Med venlig hilsen
arc@na

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 22-05-02 22:31

Grunden til at jeg ikke tør skifte lige nu er, at jeg endnu ikke har fundet ud af, om de gamle Dos-baserede programmer kan køre med på denne.
Jeg har nogle tastedamer, som sidder hjemme med word-perfect 6.0, og hvor vi i dette program sender frem og tilbage, - det er ældre damer som ikke vil skifte til noget nyt.
Men du ved måske, hvordan sådan et program opførere sig på 2000 pro???? -
iøvrigt har jeg også et par andre programmer, - og så min HP-scanjet 4c, der ikke er af nyere dato, - men jeg vil ikke bytte det til noget andet lige nu.
Hvis ikke du ved det, - kan andre i gruppen måske være med på en kommentar?
Ammitz

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-05-02 18:54

Du skal bare tilføje følgende i din system.ini-fil:

[vcache]
MaxFileCache=524288

[vcache] er der, du skal bare tilføje "MaxFileCache=524288", så det ligner
ovenstående.

/skryder