/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Findes der et bagerlaug?
Fra : charlott
Vist : 1797 gange
200 point
Dato : 21-04-04 18:54

Findes der et bagerlaug for bagermestre?

Min tipoldefar Peter Jessen gift Kristine Marie Jørgensen Wolf, fra Kegnæs står som opgivet som bagermester ved deres datters fødsel d 23 oktober 1895, på Kegnæs.
Kristine Marie er ligesom datteren født og død på Kegnæs.

Jeg mangler alle oplysninger på ham ,da jeg kun har ham opgivet med navn ved datterens (Cathrine Eline Jessen) fødsel. Så derfor tænkte jeg at der måske var hjælp at hente, hvis der fandtes et bagerlaug, for han må jo have haft et næringsbrev.

Hvis der er nogend er kedner til sådan et laug, vil jeg gerne høre om dette.

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 21-04-04 19:00

efter hvad jeg ved er der et laug for de forskellige områder- så der er mulighed der. og prøv at finde i hvilket landsarkiv det er i. held og lykke med det

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-04-04 19:00
Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-04-04 19:02

Fra FS. er det din ?
Senta
IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

--------------------------------------------------------------------------------

Christine Marie WOLF
Female Family

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 04 SEP 1876 Broager, Aabenraa-Sonderborg, Denmark

Christening:
Death: 14 JUL 1951

Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: Hans WOLF Family
Mother: Anna Marie Margrethe LUDVIGSEN

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
Spouse: Rasmus BANG JORGENSEN Family
Marriage: 18 DEC 1900 Hjordker, , Aabenraa-Sonderborg, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Record submitted after 1991 by a member of the LDS Church. No additional information is available. Ancestral File may list the same family and the submitter.

--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
No source information is available.

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 26 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-04-04 19:04

Her er et link hvor der fortælles en del om bagere og bagerlaug

http://www.skovsgaardmoelleogbagerimuseum.dk/sider/historie.html

Kommentar
Fra : nittehans

Dato : 21-04-04 23:24

Da du søger i Sønderjylland i den tyske periode, skal du nog søge efter "Bäckerinnung des Alsen" eller lign. Kegnæs er jo på Als - Alsen.

Hvh Hans
http://www.nittebjerger.dk

Kommentar
Fra : charlott

Dato : 22-04-04 08:18

Tak til alle der indtil nu har svaret på mit ?, men jeg har desværre ikke kunnet bruge noget af ideerne. Det gav ingen resultater.

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 22-04-04 08:33

Har du prøvet alle alternative veje- der er mange andre muligheder- tænk over det- har selv et problem men ikke inden for bagerlauget.

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 22-04-04 08:35

glemte dette- ved du om der er noget nedskrevet om bageren- så prøv igennem Frederiksberg bibliotek i København.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-04-04 17:29

Sønder-Jylland var Tysk fra 1864 og til genforeningen i1920, du skal nok på Arkivet for at finde de oplysninger du søger, her er adressen til statens Arkiv, prøv at ringe til dem angående dit problem , de kan sikkert fortælle dig hvad de har af materialer om bager-lauget fra bla.Als.

http://www.sa.dk/lao/omarkiverne/default.htm
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-04 22:23

Sjovt nok hedder formanden for Sydals lokalhistoriske forening,
der også omfatter Kegnæs, Wolf
"
Mikrokort: Kirkebøger fra Kegnæs sogn. Lokalhistorisk Forening for Hørup
sogn Formand: Chresten Wolf, Østerbakken 11, Høruphav, 6470 Sydals. ...
"
se:
http://www.isl.dk/ISL/Sydals.html

Her kan du sikkert få svar,
(jeg kender et par stykker af de gamle lokal idealister, de er meget hjælpsomme)
hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-04 22:28

Her nævnes bl.a. en Ellen på Kegnæs, der er gift Wolf

http://www.sprenger.dk/genealogy/per00158.htm

og der er rigtig mange navne derfra,
mon ikke han også kender bageren?
Svend