/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Døden
Fra : DB2
Vist : 279 gange
20 point
Dato : 19-04-04 13:06

Hvad ligger til grund for den måde, vi opfatter døden idag?

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 19-04-04 13:21

Hej DB2.
Det kommer nok meget an på hvem "man" er og især hvilket videnskabsteoretisk grundsyn man har.
En stor del har et naturvidenskabeligt syn - hvor 2 gange 23 kromosomer starter det hele, og døden definitivt afslutter det! Naturvidenskaberne har ikke alverden mange år på bagen - i forhold til ånds"videnskaberne" hvor tro er et mere centralt omdrejningspunkt.
Der var engang vikingerne kunne komme til Valhal - senere kunne man som kristen komme i Paradis - Andre får flere forsøg på at gøre det bedre gennem flere liv (inkarnationer) her på jorden -
Men mon ikke de fleste af os tager (underbevidst?) afstand fra døden - for hvordan skulle vi kunne acceptere at livet går videre uden mig - jeg ER jo livets midtpunkt - alt hvad jeg oplever oplever jeg jo med mig selv som centrum....
(At jeg så kun lever i 72½ år i forhold til jordens levetid er et abstrakt problem som jeg ikke behøver(?) forholde mig til...)

Jeg er selv overbevidst om en kombination af Kristendom g reinkarnation - så jeg tror jeg er her på lånt tid - men får mulighed for at gøre det bedre næste gang...

KH Karsten

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-04-04 14:23

Joh, Karsten, MON ikke vi tager afstand fra døden. I hvert fald i dens naturvidenskabelige/fysiske form.
Bare tænk på, at der er bøger, kurser og lign om stort set alle forhold i livet: Graviditet, fødsel, barndom, pubertet.... helt op til det. man kalder "den 3. alder" som vist dækker årene 60-80. Men "oldingetiden" og den naturlige død, det kan man ikke få kurser i.

Men nu er spørgsmålet stillet under "Religion". Så DB2 tænker måske mere på, hvordan vores tro er omkring døden. Og i de fleste religioner har døden vel en central plads. Hvis ikke vi vidste, at vi skulle dø, så ville vi måske slet ikke have behov for at have en religion..
Man begynder nok først at tænke realistisk på døden når man har haft den inde på livet i en eller anden sammenhæng. Inden da er man som et lille barn, der leger "når jeg bliver stor" (Når jeg skal dø). Man fantaserer lidt, men man fordyber sig ikke særligt i emnet. Man skyder det hellere fra sig.

Hvis man er medlem af en trosretning, så får man jo at vide, hvad man skal tro omkring døden. Og det er egentlig synd. For den stærkeste tro opnår man nok, hvis man kan gå ind i sig selv og finde ud af, hvad man egentlig mener om det, at dø.

Sjovt nok, Karsten, så er jeg også overbevist om at vi bliver genfødt. Og utrolig nok så er det os selv, der vælger hvilket liv, vi vil genfødes til. At så mange vælger svære liv, skyldes at vi efter døden indser, hvad vi mangler at lære.

Selvmord medfører genfødsel til et nyt liv med problemer, der ligner det liv vi har forladt...

Kommentar
Fra : Catmoll

Dato : 19-04-04 14:26

Hejsa DB2
En opfattelse af døden er éen ting, og jeg vil tro at mennesker opfatter døden forskelligt. - Dit spørgsmål er formuleret således at der findes 100 svar på det.. ( hvis hundrede mennesker svarere ) hvis du spørger lidt mere direkte om hvad andre mennesker som lever i 3' verden ..eller i den vestlige verden, .... eller i danmark... eller nærmere betegnede specielt folk fra et bestemt samfundslag i danmark-- så nærmer du dig noget nær det der hedder arv/miljø... håber at du svare tilbage så det kan defineres nærmere ..
Knus Cathrine*

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-04-04 14:51

Måske vil DB2 bare gerne have hundrede forskellige svar..... "vi" -det er jo os, -dig og mig...

Kommentar
Fra : DB2

Dato : 20-04-04 10:33

hej igen. det er fordi at min veninde og jeg er ved at skrive en opgave i kristendom om, hvordan man har opfattet døden igennem hele historien, altså helt tilbage fra naturreligionerner, jødedommen, kristendommen, hellinismen, middelalderen,reformationen, oplysningstiden, romantikken og så op til vor tid. ja, vores spørgsmål var meget åbent, så vi håber at der kommer nogle flere svar nu. hilsen DB2