/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Polering af Kromtaphus...
Fra : keddeyamse
Vist : 380 gange
100 point
Dato : 18-04-04 22:09

se... havde min fs1 motor adskilt så sys en af mine venner at vi skulle at polere kromtaphuset for så ville det blive bedre.. men nu går den virkelig af lort. når den er ved lave omdr er det ikke at mærke men når den kommer op rasler den og ja det er ikke helt rigitgt.. kan det være derfor eller hva er der???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-04-04 23:06

Der kan være mange grunde til den rasler: Dårlige hovedlejer, og nålelejet i begge ender af plejlstangen, men også noget så simpelt som kæden. Nu er det vel ikke fordi den er planet for meget, så stempeltoppen slår imod topstykket? Men det kan ses på stempeltoppen om den har slået lidt imod.
Du har vel yamaha-olie på gearkassen?
Når du har skildt krumtaphuset, er det vel fordi du vil skifte krumtaplejer/hovedlejer. Og samtidig selvfølgelig pakdåser/simmerringe.
Du kan da godt spilde din tid med polering, det giver højest 5 km, men der må ikke være rester af slibemiddel når du samler, for så slider du lejerne op igen, men det er et stort arbejde, og FS1 er ret jævn/blank i forvejen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 19-04-04 07:37

ja lejer er HELT nye skf C3 ikke fra Thansen! kromtap er en helt ny en fra top racing. stempel er helt nyt selv cylinder har jeg lige købt.. hva ka det være...

Kommentar
Fra : smut

Dato : 19-04-04 08:49

nu har du vel husket skiverne i gearkassen og at de ikke er byttet om det kan nemlig give nogle fæle mislyde

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 19-04-04 15:45

det er jo ikk noget med gearkassen.. den trækker bare ikke ordneligt

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 19-04-04 19:28

men har på fornemmelsen at det er det polering der for det virker som om at det er noget med benzien...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-04-04 19:52

Det kan overhovedet ikke være fordi krumtaphuset er poleret, hvor har du den ide fra.?
Rasleriet:
Derimod kan det meget let være at i ikke har sat lejerne rigtig i, det er alt afgørende at de sidder fast udvendig i krumtaphuset med deres yderring, og ligeledes sidder ordentlig fast på krumtappen med deres inderring.
Det første er langt det værste, da aluminiumet ikke klarer slid fra en roterende yderring ret længe.

At den går dårligt, kan jo skyldes mange ting: Feks. dårlig membran, utæt karburator eller bundpakning, eller at i ikke har udskiftet simmerringene.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 19-04-04 23:03

alle simmerringe er udskiftet. lejer er godt banket på kromtappen de sidder mere end fast. og også i blokken.. hmm hørte bare en sige at det kunne være det.. at benzen perler....

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 19-04-04 23:17

se.. simmerringe er nye lejer er nye C3, ny kromtap.. ka det være for at de blev for hårt banket i??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-04-04 23:36

Motoren går ikke dårligere, eller banker/rasler fordi den er poleret, dog er der noget om at nogle udformninger af krumtaphuse, kan være lige glatte nok, så benzinen ikke forstøves ordentligt, så man ikke får maximalt udnyttelse af benzinen, men det gælder bestemt ikke FS1, og slet ikke på motorer der er varme, da de små benzindråber blandes godt med luften, alene ved fordampningen.
Krumtap, ikke kromtap, da det er en krum tap, altså en U formet tap(stang).
Nå spøg til side, når man "banker" lejer i, så opvarmer man dem, hvis de først sættes på krumtappen, eller fryser dem hvis de først sættes i krumtaphuset. De slåes kun på inderringen i første tilfælde, og kun på yderringen i sidste tilfælde, simpelthen for ikke at belaste/ødelægge kuglerne.
Hvis man gør det forkert, kan man nok skade lejet, da de kun er beregnet til belastning i en "aksial" retning, derfor skal de også vende så den synlige side er med betegnelsen på (skf ....).
Men om det er det der giver lyde, er ikke nemt at vide.
Har du fået nyt leje i begge ender af plejlstangen?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 20-04-04 07:28

Hmm stadig KRUMtappen er næsten helt ny.. vi varmede ikk lejerne op og de fik nogle slag ned. men på den inderste kant. ka det ha noget med det at gørè?

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 20-04-04 13:03

så det er helt sikkert at det ikke har noget med poleringen at gøre ... han brugte også autosol til at polere det med.... hmm...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-04-04 16:55

Ja det er helt sikker det ikke har noget med polering at gøre.
Men måske er lejerne skadet, ikke let at vide, men for en anden gangs skyld: Lejerne slåes ned i krumtaphuset, med en stor top (fra topnøglesæt), der er en anelse mindre end yderringens største diameter.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 20-04-04 19:04

det gjorde han også.. ska jeg så prøve med ny krumtap og lejer der??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-04-04 19:55

Du skriver det gjorde han også, men i svaret 07.28 skriver du den inderste kant. Hvis lejet blev slået ned i krumtaphuset først, skal der slåes på yderringen.
Du har vel yamaha-olie på gearkassen?
"ska jeg så prøve med ny krumtap og lejer der"
Nææ, er det ikke lige voldsomt. Krumtappen er der i hvert tilfælde nok ikke noget i vejen med, og heller ikke det midterste rulleleje, da det sidder på bunden af plejlstangen, når man får ny krumtap..
Nej jeg syntes du skal lade en knallertmekaniker lytte/køre en tur på den.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 20-04-04 22:51

øhh jeg er i gang som auto mekaniker.. kunne aldrig finde på at gå til en mekaniker.. har haft forskellige yamaha motore skilt af før.. men min he ville min ven prøve så han kunne finde ud af det og den går ikke godt.. sys bare det er mærkeligt......

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-04-04 19:37

Hvis du har BANKET lejerne i,i et koldt krumtaphus ,så kan det være gået galt.
Så om igen,og denne gang varmer du krumtaphuset op i bageovnen(150 grader 1 time),og lejerne i dybfryseren 3 timer.
Derefter slår du dem forsigtig HELT i.Lige lidt olie udvendig på lejerne.Hele operationen foregår med handsker på,men det
finder du nok ud af.
Og så gør det altså ikke noget du spørger en kn.mekanik.det gør ingen gang ondt.Du er jo i fuld gang med at spørge alle
mulige andre her på"Kan du".Jeg er f.eks.ham der fejer gulvet henne på margarinefabrikken,og jeg har aldrig fået ondt
nogen steder,af at spørge nogen der ved noget mere end mig selv,ingen gang min forfængelighed har taget skade,og så
må du lige regne med en anden ting,det er meget sværere at lave en knallert ordentlig, end en dum bil.
Hilsen Keldd
(min PC har været nede,er oppe igen m. XP Proff. )

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 21-04-04 19:41

hmm i så lang tid?? hmm er det ikk nok med en varme pistol?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-04-04 20:05

Jo,du kan sagtens bruge en varmeblæser ,og hvis den er med åben ild(altså gas)bevæg den så du ikke smelter letmetallet,men bage ovnen er rigtig god.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 21-04-04 22:24

har lige været til motor lære.. fik at vide af ham at det var krumtap som der var krum og at jeg skulle pusse lidt på det som vi polerede med noget sandpapir sådan noget blåt noget..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-04-04 00:45

Hvordan kan "ham", vide at den er krum, har han set den?
Det blå kaldes også mærkeblåt, hvor hvad skal du pusse på? Kruntappen kan ikke rettes op hvis den er krum, men hvordan skulle den kunne blive krum, hvis du ikke har smidt med den?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-04-04 11:06

Det er ved at være lidt broget det her.
Forklar dig nu helt rigtigt,hvad du vil foretage dig.Du kan sikkert ikke gøre noget ved krumtaphuset,det er sikkert som
det skal være.
Vil du sætte ny krumtap i? Vil du sætte nye lejer i?Eller hvad?
Giv dig tid til at skrive ordentlig,så vi forstår dig.Og læs det igennem et par gange inden du sender det.
Kommaer og et par punktummer hen ad vejen, hjælper også på forståelsen.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 22-04-04 18:25

Jeg vil pusse krumtap huset rut igen. Når jeg har det hele skilt af, vil jeg se om lejer har taget skade. Har fundet en ny "Brugt" krumtap, en orginal en. Sætter den i, og ser så hva der sker. Alle andre som har hørt det nu, siger at krumtap er defekt. Og at det der polering er forkert.

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 22-04-04 18:28

Vil gøre det som du Keldd har skrevet man gør. Varmer lejet op, fryser krumtap. sætter det sammen og ser hva der sker. :)

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 100 point
Dato : 22-04-04 19:22

Hej hej hej,nu skal du ikke fryse krumtappen,men KUN lejerne.
Og det er de 2 halvdele af krumtaphuset der skal varmes op.Vær nu sikker på hvad du gør.
Lad være med at fifle mere med krumtaphuset.
Inden du begynder,så læs det her 2-3 gange,så du har forstået det,for du skal KRAFTSTEJLME ikke varme lejet op,
og fryse krumtappen.Nu må du tænke dig lidt om,så går det ikke helt galt.
Jeg kom til at bruge bandeord,men det kan være nødvendigt nogen gange,og lad os så få en tilbagemelding,at du har
forstået det,okay?
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 22-04-04 22:45

Ja okay omvendt det jeg mente...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-06-04 15:40

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede afgivet og mistet pointene, nu skal du bare vælge den der skal have dem, og du kan kun vælge en.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : keddeyamse

Dato : 25-07-04 18:35

Tak for svaret Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-07-04 19:18

Ja ,selvtak,og du fik klaret den ikke?

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 19-08-04 22:30

jo nu er den iorden..

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-08-04 22:59

Nå da da,jamen så er alle glade.
Hilsen
Keldd.