/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hvorfor er vandet koldt?
Fra : xircom
Vist : 1231 gange
50 point
Dato : 12-04-04 00:43

Hej Forum,

Vi har overtaget et hus med et oliefyr fra den gang ruder konge var knægt. Jeg mener der står det er en kedel fra Ribe Jernstøberi og ca fra 1968 ? Brænderen er fra 1987 og lige ledes en gammel svend. Spørgsmålet er hvad det kan skyldes at man skal lade vandet løbe 20-30 sekunder før det bliver varmt. Jeg har været under huset for at kigge på alle vandrør og de er isoleret hele vejen ud til fyret. Hvorfor er vandet koldt så længe og kan det evt. afhjælpes ?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-04-04 00:47

Jeg tror nu ikke du er alene med det problem, det har vi alle. Du kan formentlig afhjælpe det noget, hvis du isolere alle varmtvandsrør, men spørgsmålet er om denne udgift står mål med vandforbruget.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-04-04 00:52

Nogen får cirkulationspumpe på det varme brugsvand, men det er ren luxus da varmespildet absolut ikk ebliver mindre på den måde. Almindelig isolering kan ikke stoppe varmetab, men kun forsinke den. Hvis du føler at vandforbruget er alt for stort når man spilder vand for at få det varme frem så kan man jo isolere bedre, med skumisolering, men det løser ikke problemet helt.

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 12-04-04 00:54

Hvis du etablerer en cirkulations ledning til det varme vand vil du have varmt vand når du lukker op for batteriet.
mvh mcloud

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 12-04-04 00:55

Hej xircom - du skriver "hele vejen ud til fyret" og det er nok der problemet er. Det vand der står i røret fra fyret og ind (som er afkølet), skal først løbe ud, før det varme vand kommer - så det er et velkendt "problem" - jo længere ud til fyret (varmtvandsbeholderen), jo længere tid tager det varme vand om at komme.
Hvis det er et stort problem, kan det måske afhjælpes med en varmtvandsbeholder tættere på, men så igen - det koster alt sammen!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-04-04 00:56

Ja - eneste løsning på det problem er små elvandvarmere på alle de steder der ligger langt fra fyret.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-04-04 01:04

Vi har også en 20 30 meter rør ud til fyret da det render over loftet det er isoleret men den lange vej virker jo som en god køler selvom jeg da har sat rørskåle på rørene men problemet er da ikke større end at vi har vænnet os til at hælde vand i kogekedlen og kartoffelgryden når der ventes på det varme og når man bruger af det uden for lange køleperioder er det jo varmt Ellers henter vi varmt vand i bryggerset hvor fyret står så er det varmt øjeblikkeligt
Mvh sune

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-04-04 01:14

Det billigste ville nok være at lade det det være som det er nu, du skriver heller ikke hvor stor kedlen er, og hvis den ikke er særlig stor, skal vandet nu engang opvarmes.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-04-04 07:43

Hvis vandet bliver varmt og bliver ved med at være det må jeg gå ud fra du har en vandtank i dit fyr og at det ikke er en gennemløbsvarmer (spiral) der sidder i dit fyr. ( spiraler skal nemlig afkalkes en gang imellem)
Hvis du har langt til til det første eller mest brugte aftapningssted kan du med fordel montere f.eks. en 60 liters elvandvarmer der.
Jeg har det herhjemme og det gør at vi slukker for fyret hele sommeren, det er noget der sparer olie, men det er bedst hvis det er en støbejernskedel. Pladejern ruster.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 12-04-04 07:49

Hej
Til Ellebye
Jeg tror nu ikke kedlens størrelse har betydning i det her tilfælde. Hvis det er et gammelt anlæg er kedlen ret stor og der er nok en varmtvands beholder. Så det er ikke fordi systemet skal "følge med" med at producere varme men fordi det vand der står i det lange tilgangsrør er blevet afkølet siden man sidst tappede vand.
Vi gør som Sune: I køkkenet tapper vi vandet til noget man alligevel skal bruge vand til om lidt og i badeværelset skrubber vi håndvasken med det kolde vand mens vi venter på det varme.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 12-04-04 10:31

Du kan skifte det lange stykke rør fra kedel til der hvor vandhanerne splittes op med Pex slange, det er normalt tyndere i diameter, så du ikke smider så mange liter vand ud, og sluger ikke varmen fra det første vand, jeg kender een der har gjort det med godt resultat, men det er da et pænt stykke arbejde. Om fyret er nyt eller gammelt betyder ikke noget i den sammenhæng.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-04-04 10:40

xircom - >20-30 sekunder før det bliver varmt< er ikke så lang tid.
Men ved du om der er en cirkulationspumpe på det varme vand, og det kan du se ved at der så er to pumper ude ved fyret.
Emesen.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-04-04 11:15

Ja,lad os lige få et svar på emesen`s spørgsmål,
det er jo ret væsentlig.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : xircom

Dato : 12-04-04 11:22

Dejligt at se vi ikke er de eneste der har dette problem
Emesen> Jeg har kun en pumpe ved fyret ?
Jeg kan godt se at udgifterne ved montering af en elvarmer måske vil overstige det ekstra forbrug der er på at lade vandet løbe, men jeg tænkte på om en invistering i en ny kedel og brænder måske ville hjælpe ?
Stig54> Jeg tror det er en støbejerns kedel, så måske det kunne svare sig at slukke fyret helt om sommeren.

Xircom

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-04-04 11:29

Alt efter dit vandforbrug kan det være dyrere eller billigere. El-opvarmet vand er ikke billigt hvis der bruges meget.
Emesen.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-04-04 14:20

Det ser ud som om du ikke har Cirkulation på,hvis du kun kan se een pumpe.
En ny brænder og ny kedel vil helt sikkert hjælpe på din fremtidige økonomi,men ikke på cirkulationen,da det ser ud som om du ikke har nogen.
Det lyder godt nok underligt,for før i tiden var man ikke så fedtet,med at etabl. rør og pumpe til cirkulationen.
Få en proff. til at gi`dig et tilbud,på hvad du vil have lavet.
Ny kedel og brænder og etabl.af cirkulation.Lad ham samtidig se din olietank efter.
Hilsen Keldd(blik og rør)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-04-04 14:23

Problemet er da meget normalt i ældre oliefyrede huse.

Lær at leve med det til I engang alligevel skal have skiftet fyr.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 12-04-04 14:35

Ja refi - absolut.
xircom, overvej nøje hvor stort problemet er inden du bestiller håndværkere (DET....er ihvertfald dyrt) og gør evt. som sunowich - fyld kartoffelgryden, vandkedlen, vand blomster m.m. med det kolde vand, så går der ikke noget til spilde.
Ellers - overvej idéen med at få monteret en el-vandvarmer, det skulle løse det umiddelbare problem.
Du har måske også en varmtvandshane tættere på varmtvandsbeholdere - så kan du jo hente varmt vand dér, men det kræver selvfølgelig, at du skal gå frem og tilbage for at få varmt vand - og det gider man jo ikke altid........
Held & lykke med projektet.....og ha´ en fortsat god dag!!

Kommentar
Fra : xircom

Dato : 12-04-04 20:40

Tak alle for jeres hjælp.
Jeg tror løsningen bliver en blanding af tålmodighed og bestilling af tilbud hos diverse VVS firmaer.
Har kigget på et sådan et Baxi WOHL16 kedel og den to-delte vægmontering tiltaler mig.
Lidt svært at give point ud denne gang, da flere er kommet med rigtig gode svar, men keldd har belyst noget jeg ikke har tænkt på, så han får mine point.

Tak alle
Xircom

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-04-04 22:11

Der findes mange fine kedler i dag,så se dig lidt omkring,
men lad mig anbefale en type af støbejern,og så få etableret en cirkulationsledning,
så bliver alting godt.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 13-04-04 17:39

Hej
Cirkulationsledning er udmærket og behageligt når det fungerer men de kalker hurtigt til. De bruger også en del strøm.
Kunne det være en ide med en cirkulationspumpe som man tænder for når den skal bruges eventuelt så den tænder automatisk når man åbner døren? Det ville både spare strøm og udsætte tilkalkning.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 13-04-04 19:17

Jeg kan ikke være uenig med penelope,rigtig god ide,og den bør ligge
under tips.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-04-04 23:03

Øhh var det noget du ku bruge ?? hvis så husk at lukke spørgsmålet
Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-04-04 00:09

Husk at lukke
Mvh sune

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-04-04 09:17

Ja,husk at lukke,Sune kan ikke lide gennemtræk ha ha.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : old_dane

Dato : 01-05-04 20:26

din Ribe kedel er af støbejern, og hvis den står i kælderen skulle det ikke være svært at lave en cirkulationsledning uden pumpe (altså naturlig cirkulation ) kan ikke koste mange penge.

MVH

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-05-04 21:29

old_dane
Du kan ikke etablere cirkulation på brugsvandet ved naturlig cirkulation.
Rigtigt, i ældre tider etablerede man det på centralvarmen,men der var rørenes dimension også langt større,og ventilernes lysning ligeså.
Hilsen Keldd (blik og Rør)
Xircom,vær flink at lukke spørgsmålet.

Kommentar
Fra : old_dane

Dato : 01-05-04 22:48

keldd
selvfølgelig kan man det, og jeg har lavet flere anlæg, først i 50 erne, da var det ikke så moderne med cirkulationspumper og slet ikke i den størrelse man kan få dem i, i dag.

Kommentar
Fra : alma

Dato : 02-05-04 08:01

Man kan faktisk lave naturlig cirkulation med kun et rør, det kræver bare at røret forsat stiger, hvis det bare går en rørtykkelse ned er det ødelagt. Jeg har gjort det mange gange med fx metrobeholder der er mont. i kælder, man skal huske at bruge cir. studsen i toppen af beholderen. Jeg kan bevise det virker på min installation i Roskilde.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-05-04 10:09

old-Dane,ja ja den er jeg med på,men det er da en oldnordisk måde at forsøge sig med i dag.
alma,jeg tror da ikke ,at det ikke kan lade sig gøre,men vi har da pumper,og så virker det hver gang,
så dyr er en pumpe da ikke.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : old_dane

Dato : 02-05-04 13:16

hej keldd
jeg må give alma ret det kan sagtens lade sig gøre, og hvis man vil spare penge på vand, så kan det nemt blive dyre med strøm til en cirkulationspumpe, før i tiden forlangte Købenshavnms vandforsyning, at der var cirkulation på varmt brugsvand, undtagen de sidst 5 meter før det fjernested tapsted.

Kommentar
Fra : alma

Dato : 02-05-04 17:46

Hej old-dane
Nu findes reglen ikke mere med de 5m, nu er reglen for hele landet at der skal være varmt vand fremme ved tappestedet i løbet at max 10 sek. Det skal have en temperatur på min. 45° og det er under forudsætning af en vandstrøm på 0,2 l/sek.
(hvorfor bliver dette spårgsmål ikke lukket?)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 03-05-04 11:22

Hvad mon strømmen til en Vortex koster på årsbasis ?(alma),ka` ikke huske for forbruget.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : alma

Dato : 03-05-04 13:55

Jeg ved det ikke, men det er ikke ret meget, der er jo to muligheder at begrænse energiforbruget på med en Vortex, del termostaten der først sætter pumpen i gang når vandet er under 52° og dels muligheden at få pumpen med indbygget tænd/sluk ur.
Alma