/ Forside/ Interesser / Fritid / Dykning / Spørgsmål
10  TIMO_J 140
Farlige knæklys?
Fra : Ravensoren
Vist : 1443 gange
20 point
Dato : 31-03-04 17:35

Jeg har hørt fra nogle folk at knæklys kan være kræftfremkaldende.
Så vil jeg høre om det er rigtigt? hvis ja, er det så kun dem af god kvalitet eller omvendt? eller er det bare alle?

Og jeg ville give alle mine point for at få svaret men jeg er ny og har kun 20 :( håber du vil hjælpe mig!
På Forhånd Tak!
M.v.H
Søren

Kommentar
Fra : mrbmann

Dato : 31-03-04 17:50

Goddag -
Såfremt du ikke ligefrem drikker indholdet behøver du ikke bekymre dig -
Dog skal du altid huske at tage de brugte med hjem og ikke smide dem i naturen.
Jeg tror det med det kræftfremkaldende er fra dengang hvor alt selvlysende var lig med radioaktive stoffer - idag er det ganske uskadelige stoffer -
Såfremt de håndteres korrekt.
mich@el

Kommentar
Fra : sorenw

Dato : 31-03-04 17:51

Hej Søren.

Så vidt jeg ved, er det kun den væske, der er inde i knæklysene, der er kræftfremkaldende. Så hvis du bare ikke ødelægger dine knæklys, skulle det være OK.

/Søren W.

Kommentar
Fra : jonassr

Dato : 31-03-04 18:50

Folk tager tit fegl når der står de skal knakkes river folk dem midt over og det er jo ikke lige det de er til :) de er kun "farlige" hvis den inde i kommer ud eller farligt og farligt der sker ikke det store man bliver lidt rød og så ikke mere..
men folk tager dem også tit i munden til techno fester og det kan være farligt hvis der går hul på dem...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-03-04 20:46

http://www.akraft.dk/radioakt.htm#dosis

Der kan du bl.a. finde grunden tilat du skal drikke øl og ikke mælk:

Eksempler på radioaktivitet i hverdagen Stof Forholdsvis aktivitet
1 l. drikkevand 20
1 l. flodvand gns. 10 - 100
1 l. alm. pilsner 130
1 l. havvand 350
1 l. whisky 1200
1 l. mælk 1400
1 l. spildevand fra kernekraftværk 1 - 10

Omkring knæklys bør du læse om evt. radioaktive Phosphor forbindelser her : http://home.ringnett.no/lars.finsen/Fosfor.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Ravensoren

Dato : 31-03-04 21:41

tak alle sammen :) så kan jeg endelig "lege" trygt med dem :P

Kommentar
Fra : oevboev

Dato : 18-06-04 13:12

det var også dejligt for mig at læse... Jeg er nemlig lige begyndt at 'lege' med dem.. :P

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-07-04 19:27

Ravensoren -> Hvis du mener at have fået svar; er du så ikke sød at acceptere en af kommentarene, så spørgsmålet kan blive lukket og andre brugere kan drage nytte af svaret ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-03-05 08:48

Jeg forlader dette spørgsmål. Brugeren er tilsyneladende ude af stand til at lukke...

</MOLOKYLE>