/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Manglende partitioner på 45Gb HD
Fra : Frehr
Vist : 538 gange
120 point
Dato : 19-05-01 23:09

Jeg købte en 41 Gb Hd, men kan ikke få den til at fylde hele HD, en ud uden at Norton Systemworks 3.0 klager sig. Den siger at et drev på den udvidede partition er ulovlig og spørger om jeg vil rette den.
Hvis jeg siger ja laver den et helt andet drev på en meget anden størrelse. Jeg mangler et drev på 5 Gb, men hvis jeg laver det får jeg fejl.

Det er dog kun Norton og så partitionstar der laver problemer. windows har ikke klaget sig endnu. Er der nogen der ved om der er andre FAT checkere man kan bruge -. eller hvordan jeg omgår problemet. jeg vil da gerne have hele HD'en fyldt op og så ingen fejl have i Norton

Kommentar
Fra : casperhz

Dato : 20-05-01 18:31

Hvad var der i vejen med paartitionmagic?

Kommentar
Fra : Frehr

Dato : 20-05-01 20:25

Hmmm - det VAR partitiomagic jeg brugte. Men det var ver. 5 . Jeg troede at det var den der lavede fejlen, men FDISK giver sammereultater

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-05-01 19:52

Jeg har lige partitioneret en 41GB fujitsu harddisk fra DOS med
partitionmagic6.
Fik c=3GB og D=37GB uden problem.
"Frehr" <Frehr.news@kandu.dk> wrote in message
news:ciBN6.20178$zv2.2580363@news010.worldonline.dk...
> Jeg købte en 41 Gb Hd, men kan ikke få den til at fylde hele HD, en ud
uden at Norton Systemworks 3.0 klager sig. Den siger at et drev på den
udvidede partition er ulovlig og spørger om jeg vil rette den.
> Hvis jeg siger ja laver den et helt andet drev på en meget anden
størrelse. Jeg mangler et drev på 5 Gb, men hvis jeg laver det får jeg fejl.
>
> Det er dog kun Norton og så partitionstar der laver problemer. windows har
ikke klaget sig endnu. Er der nogen der ved om der er andre FAT checkere man
kan bruge -. eller hvordan jeg omgår problemet. jeg vil da gerne have hele
HD'en fyldt op og så ingen fejl have i Norton
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : lrjensen

Dato : 03-06-01 00:12

Jeg kan klart anbefale PowerQuest PartitionMagic 6 - nemt og genialt at bruge!!!

Kommentar
Fra : Frehr

Dato : 03-06-01 09:52

Jojo - partitioneringen virker godtnok, men hvorfor giver Norton Systemworks (nærmere betegnet diskdoktor) sig til at foreslå ændringer da der "muuuuligvis er fejl på den udvidede partition"??
Kun Diskdoktor rapporterer om fejl - ikke scandisk og resten beklager sig heller ikke. Kunne Ikke lige prøve at køre Norton Diskdoktor og se om I får samme resultat???

Kommentar
Fra : Klat

Dato : 11-06-01 10:19

->Frehr

Norton Diskdoktor ??????
--
Sig mig, hvad bruger du det til??? Som jeg kan se ud fra ovenstående, er det Norton der er problemet....hvad med at brokke dig over Norton i stedet? Norton er rigtig god til 1 ting: at bruge systemresourcer. UNINSTALL! Man har virkelig ikke brug for Norton Systemworsk / Utilities / diskdoktor.... Kun Antivirus fra Norton er brugbart!

Kommentar
Fra : martinf

Dato : 30-06-01 13:17

Det besvarer nok ikke dit spørgsmål/afhjælper , men jeg foreslår at HD partitionsudvidelse til store harddiske er indstalleret via windowsupdate, det fik bl.a. i mit tilfælde dyret til at arbejde uden beklagelse.

Kommentar
Fra : AI_PC_SUPPORT

Dato : 02-07-01 09:56

hej Frehr.
Har du kigget i FDISK hvad siger den om paratitonerne??? og Størrelserne på drevene???

Jeg har oplevet det samme med en Fujitsu 8,4 GB den manglede 6 GB og jeg kiggede MANGE steder efter problemet indtil at jeg gik derud og så at Fujitsu havde lavet fejl på harddisken!! ved kun at gøre 2,4 GB ledig!!

MVH
Jesper Larsen
Http://www.ai-support.subnet.dk - Professionel support af din PC'er

Accepteret svar
Fra : Wobert

Modtaget 120 point
Dato : 08-07-01 04:03

Undersøg følgende:
1) er du helt sikker på at dit motherboard understøtter harddiske på den størrelse? Se i din MB manual efter hvilken størrelse på harddisken som dit MB understøtter, og hvis det er for lidt, om der en opdatering af BIOS'en som tillader større harddiske med tilhørende partitioner.
2) husk på "4 eller 3 + 1" regelen. Der kan kun være 4 primære partioner på harddisken, eller 3 primære plus 1 extended (som kan indeholde flere logiske drev). I det tilfælde det er dette der er problemet, så kan du hvis du kører windows 2000 opdatere disken til dynamisk disk, og have lige så mange partioner som du har lyst til (de hedder volumes). Husk dog på at du kun kan lave den om til basic disc igen hvis du sletter ALT på disc'en.
håber det hjælper.
Wobert

Kommentar
Fra : martinf

Dato : 08-07-01 15:24

Hvis der er 2 henledninger til jumpersettings på den HD, kan der være mulighed for at du skal bruge den engelske og ikke den danske , og fjerne den primære Dos partition og formattere den om med de korrekte jumpersettings.
Dette kan være tilfældet med et spring fra 32 til 38 GB med en Samsung 40.8 GB HD.

Kommentar
Fra : gibson

Dato : 17-07-01 19:40

Norton Ghost løser problemet og er fed til spejlinger/images også. Nogle programmer kan ikke dele alle megabite ud hvis partitionen er under en hvis størrelse og andre hvis partitionerne ikke er lige store.