/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Åh så træt - er den syg ??
Fra : gamle61
Vist : 246 gange
100 point
Dato : 28-03-04 14:17

Har xp prof /word2003 /overnet / lidt småspil /lidt musik i maskinen - periodisk bliver den oh så træt , kører ligesom en 400 maskine og ikke som en 1300 som den er - når jeg så genstarter bliver den ok igen og så kan der gå en tid , så er det der igen
er det et sygdomstegn eller er det bare sådan , fik ominstalleret ved nytårstid og den kører tilfredsstillende
lille tillægsspørgsmål , slukker aldrig - lukker kun for skærm og lyd - er det ok - eller skal man slukke og lade den hvile om natten -
håber i kan hjælpe - på forhånd tak - mvh gamle 61

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-04 14:20

Ja - du skal slukke (genstarte) af og til.
Din hukommelse gemmer mere og mere og så bliver der træt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-04 14:21

Har du tjekket den for spyware ? http://spywarefri.dk/onlinevark.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-04 14:23

refi -> Sludder der er paging og diskswap i Windows.

Prøv også at køre en scandisk /all Det tager lamg tid, men sikre du ikke har nogle bad sector's.
Derefter kører du er diskfragmentering.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-04 14:29

Ja der er mange ting i xp - men den gemmer stadig mere og mere.
Det er ikke alle programmer der lukker helt når du "lukker" dem.

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 28-03-04 14:29

mener at skulle være sikret - har spybots , adaware og norton - kan være Refi har ret at den også har ret til en lille pause en gang imellem - lyder bare sært , det er jo en maskine - mvh gamle61

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-04 14:36

Jeg syntes egentligt det lyder meget naturligt.
Netop fordi alle programmer ikke lukker helt når de lukkes.
Der findes da bunker af værktøjer til at tvinge windows til at lukke dem helt, men det er da nemmere at genstarte af og til.
Jeg kunne forestille mig at det kun er pga. overnet du lader den køre.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-04 14:41

Der kan kun være en hvis mængde data i hukommelsen. Skal der bruges mere benyttes harddisken (diskcache) og der 'swappes' så frem og tilbage mellem disk og hukommelse. Hvis der er ekstra meget aktivitet på hardisken, når den bliver langsomere er det det. Når et program lukkes slettes/defereres cache'en og alt bliver glemt.

Hvis der bliver noget 'hængende som refi skriver er det programmets skyld. Ikke; at man ikke har slukket og tændt!

Registrerings databasen indeholder måske i dit tilfælde en masse fyld. Prøv at rense din registrerings data base med et cleaner program herfra : http://tucows.tdconline.dk/regist95_default.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-04 14:45

"Molokyle"
Vi er slet ikke uenige - jeg konstaterer blot at det sker - uanset årsag.
Og så er det nemmere med en genstart.
Der behøver jo ikke være nogen decideret fejl, alle programmer vil jo gerne gøre opmærksom på sig selv.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-04 14:53

gamle61 -> Ja det var så lidt akedemisk sludder fra refi og jeg sagde hunden. Prøv nu lige at rydde lidt op.

Her er også nogle diskoprydnings programmer : http://tucows.tdconline.dk/diskc95_default.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-04 14:58

God arbejdslyst.

Jeg lader "sludderen" ligge.

Kommentar
Fra : olehermann

Dato : 28-03-04 15:14

Jeg ved godt at andre ikke bruger P2P pogrammer,men når min har downl i xx antal timer ,så skal den genstartes,ellers er den så træt så træt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-04 15:40

olehermann -> Du er vel klar over at P2P programmer i 99,99% af tilfældende indeholder tracking cookies, adware og andet resourceædende djævelskab?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-03-04 16:19

Molo det er jo pga diskswapping og dårlig ramstyrring den bliver træt. Alle MS OS systemmer har et problem med at tømme ram, så når de er "brugt op begynder den jo på harddisken. Nogle p2p programmer tager jo filerne hjem i fragmenter, og når der så skal samles en fil på 700 mb og man kun har 256 ram på maskinen, så opstår problemet! Det samme problem opstår jo osse når man skal flytte flere gb fra et drev til et andet! Så både refi og dig har sådan set ret Det går udover ydelsen på computeren og er et generelt problem, som man så kan løse ved at flushe ram og cache ved en genstart!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-04 16:30

tedd -> Derfor skrev jeg også om diskaktivitet og swapping Dato : 28-03-04 14:41 :

Citat
Hvis der er ekstra meget aktivitet på hardisken, når den bliver langsommere er det det.

Når filoverførslen og swappingen er tilendebragt kører alt normalt igen og der er ingen grund til genstart !!!

RAM og cache bør 'defereres' automatisk, hvis ellers systemet kører stabilt (..i døgndrift, som det er beregnet til.)

Et sundt system behøver ikke genstart, med mindre der til stadighed installeres/fjernes nye programmer der decideret kræver genstart.

At skulle genstarte ind imellem og til stadighed tyder på et ustabilt system

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 28-03-04 18:27

Nu er jeg virkelig forvirret , iflg. de første indlæg er molekyle og refi enige om at det er overbelastning og den har godt af at hvile sig lidt - så får jeg et link fra molekyle , det afprøver jeg og det finder 171 fejl, men vil som prøveversion kun reparere en del af dem og giver ingen rapport om resten- - efter en lille lur kommer jeg ned og ser at molekyle har ændret mening han skriver nu "At skulle genstarte ind imellem og til stadighed tyder på et ustabilt system" - så kan i forstå det , jeg kan ikke - det virker , hvad er ustabil og kan jeg gøre noget , eller skal jeg bare vente på det store krakmvh. - gamle61

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-04 18:39

Jeg gentager mit akedemiske sludder

Netop fordi alle programmer ikke lukker helt når de lukkes.
Der findes da bunker af værktøjer til at tvinge windows til at lukke dem helt, men det er da nemmere at genstarte af og til.
Jeg kunne forestille mig at det kun er pga. overnet du lader den køre.

Vi er slet ikke uenige - jeg konstaterer blot at det sker - uanset årsag.
Og så er det nemmere med en genstart.
Der behøver jo ikke være nogen decideret fejl, alle programmer vil jo gerne gøre opmærksom på sig selv.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 28-03-04 18:40

gamle61 -> Fortsæt trygt din oprydning

..og nej, jeg har ikke skiftet mening. Enten trænger du til at få ryddet op og rengjort din computer, eller også må du leve med nedsat performance. Efter en oprydning burde du kunne køre i døgndrift uden at skulle genstarte fremover.

Det er klart at installerer eller fjerner du programmer, kan genstart være påkrævet, men det fortæller vedkommende program dig sikkert.

At du får nedsat hastighed under 'store' operationer som download af 700 Mb. filer kan vel ikke komme som en overraskelse, men det er næppe det du mener, når du skriver : ...periodisk bliver den oh så træt.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 28-03-04 18:55

Tak for svaret molokyle.
Det var en svær opgave at skulle udpege den der hjalp mest , du eller refi , og jeg var nødt til at bruge en terning og du vandt fordi du var ulige
I får begge mange tak for de klare svar , som jeg vil bruge på flg. måde , lære dit link at kende og imens genstarte en gang imellem , når den bliver træls -
Nu bliver det forår og jeg skal til at dele min sparsomme tid mellem "putter", drivhus og have mvh. gamle61

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-04 19:12

Selv tak - jeg hjælper gerne (også uden point) så brug du den/de løsninger der falder bedst i din smag.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-04 19:17

Ulige mange tak herfra også..

Klø på du gamle

</MOLOKYLE>