/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Kællingtand
Fra : birtheandersen
Vist : 3007 gange
500 point
Dato : 28-03-04 10:43

Kan nogen hjælpe med oplysninger om Maren Christensdatter f. 1660 død 1740.
Maren var gift 3 gange
1. Hans Sørensen f.ca 1660 død ?
2. Peder Jensen f? død?
3. Thomas Børresen f ca 1670 død 1734

Maren fik mindst 5 børn
Anne - Søren - Inger - Christen - Karen

Kan nogen hjælpe med oplysninger om datoer på vielser og hvem der er far til børnene.
Hilsen Birthe

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-03-04 12:30

Fra FS, jeg ved ikke om du kan bruge disse oplysninger .
Senta
FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

Husband
CHRISTENPedigree

Birth: About 1628 Of, Gislum, Aalborg, Denmark
Christening:
Marriage: About 1659 Of Kjellingtand, Gislum, Aalborg, Denmark
Death:
Burial:

Wife
MRS. CHRISTENPedigree

Birth: About 1632 Of, Gislum, Aalborg, Denmark
Christening:
Marriage: About 1659 Of Kjellingtand, Gislum, Aalborg, Denmark
Death:
Burial:

Children

1. MAREN CHRISTENSENPedigree
Female

Birth: 1660 Of Kjellingtand, Gislum, Aalborg, Denmark
Christening:
Death: 06 MAR 1740
Burial:

FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Denmark

Husband
Thomas Boresen Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage: About 1708 Kaellingtand, Gislum, Aalborg, Denmark
Death:
Burial:

Wife
Maren Christensen Pedigree

Birth: About 1685
Christening:
Marriage: About 1708 Kaellingtand, Gislum, Aalborg, Denmark
Death:
Burial:

Children

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-03-04 12:52

Der er 3xforskellige data på Maren CHRISTENSEN fra Kællingtand Ålborg, det skal tjekkes i kirkebøgerne hvad , data der er den rigtige angående deres vielse.
Senta

45. Maren CHRISTENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Marriage: About 1700 Of Kjelingtand, Gislum, Aalborg, Denmark

Husband
Thomis BORESEN OR BYRISENPedigree

Birth: 1669 Of Kjellingtand, Gislum, Aalborg, Denmark
Christening:
Marriage: < 1694> <Of Kjellingtand, Gislum, Aalborg, Denmark>
Death: 07 FEB 1734
Burial:
Wife
Maren CHRISTENSENPedigree

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-03-04 13:02

Er det dine ??
Senta

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

--------------------------------------------------------------------------------

Anne Thomasen
Female Family

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 1707 Of Kjellingtand, Gislum, Aalborg, Denmark

Christening:
Death:
Burial: 12 APR 1784

Father: Thomis Boresen or Byrisen Family
Mother: Maren Christensen
Marriages:
Spouse: Svenning Nielsen Family
Marriage: 15 OCT 1730

Messages:
Record submitted by a member of the LDS Church. The record often shows the name of the individual and his or her relationship to a descendant, shown as the heir, family representative, or relative. The original records are not indexed, and you may have to look at the film frame-by-frame to find the information you want. A family group record for this couple may be in the Family Group Record Collection; Archive Section. (See the Family History Library Catalog for the film number.) These records are alphabetical by name of the father or husband.

Source Information:
Film Number: 538521
Page Number:
Reference number:

FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

--------------------------------------------------------------------------------

Husband
Thomis Boresen or Byrisen Pedigree

Birth: 1669 Of Kjellingtand, Gislum, Aalborg, Denmark
Christening:
Marriage:
Death:
Burial: 07 FEB 1734

Father: Bore Family
Mother:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Maren Christensen Pedigree

Birth: 1660 Of Kjellingtand, Gislum, Aalborg, Denmark
Christening:
Marriage:
Death:
Burial: 06 MAR 1740

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Christen Thomisen Pedigree
Male

Birth: OCT 1696 Of Kjellingtand, Gislum, Aalborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial: 12 JUN 1716

--------------------------------------------------------------------------------

2. Inger Thomisen Pedigree
Female

Birth: About 1700 Of Kjellingtand, Gislum, Aalborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial: 14 OCT 1764

--------------------------------------------------------------------------------

3. Anne Thomasen Pedigree
Female

Birth: 1707 Of Kjellingtand, Gislum, Aalborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial: 12 APR 1784

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 27 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-03-04 13:20

Det er hvis en og samme familie
Senta
Thomis BORESEN OR BYRISEN
Male Family

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 1669 Of Kjellingtand, Gislum, Aalborg, Denmark

Christening:
Death: 07 FEB 1734

Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
Spouse: Maren CHRISTENSEN Family
Marriage: < 1694> <Of Kjellingtand, Gislum, Aalborg, Denmark>

--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Record submitted after 1991 by a member of the LDS Church. No additional information is available. Ancestral File may list the same family and the submitter.

--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
No source information is available.

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 30 http://www.familysearch.org v.2.5.0

FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

--------------------------------------------------------------------------------

Husband
Bore Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Thomis Boresen or Byrisen Pedigree
Male

Birth: 1669 Of Kjellingtand, Gislum, Aalborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial: 07 FEB 1734

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 30 http://www.familysearch.org v.2.5.0

FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

--------------------------------------------------------------------------------

Husband
Bore Pedigree

Birth: About 1622 Of Gislum, Gislum, Aalborg, Denmark
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
Mrs. Bore Pedigree

Birth: About 1626 Of Gislum, Gislum, Aalborg, Denmark
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. Jens Boresen Pedigree
Male

Birth: 1648 Of Nyrup, Gislum, Aalborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial: 19 MAY 1719

--------------------------------------------------------------------------------

2. Palli Boresen Pedigree
Male

Birth: APR 1650 Of Nyrup, Gislum, Aalborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial: 18 JUL 1719

--------------------------------------------------------------------------------

3. Per Boresen Pedigree
Male

Birth: About 1655 Of Nyrup, Gislum, Aalborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

4. Peder Boresen Pedigree
Male

Birth: About 1660 Of Nyrup, Gislum, Aalborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

5. Christen Boresen Pedigree
Male

Birth: About 1667 Of Nyrup, Gislum, Aalborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

6. Thomis Boresen or Byrisen Pedigree
Male

Birth: 1669 Of Kjellingtand, Gislum, Aalborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial: 07 FEB 1734

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-03-04 13:33

% hit på Karen,Søren på FS.
og % hit på 1. Hans Sørensen f.ca 1660 død ? 2. Peder Jensen f? død?
Jeg ved ikke om det er dine aner fra Fs. ellers prøv at søge lidt på FS. http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=igi/search_IGI.asp&clear_form=true

Senta

Kommentar
Fra : n_h_mogensen

Dato : 05-02-05 18:36

Kællingtand
I Kællingtandgård er der 2 fæstere den anden fæster hedder i perioden omkring 1700 Thomas Christensen og kan være en bror til Maren Christensdatter. Han har også en del børn fra sine 2 ægteskaber, og da de også hedder Thomsen til efternavn, så sker der måske en sammenblanding af disse børn fra samme gård. Kan evt. kontaktes pr. mail: n.h.mogensen@stofanet.dk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-05 17:52

Det er første gang jeg ser nogen efterlyse slægtninge fra Kællingetand...
Vi er ikke mange der stammer derfra, måske er vi i familie?
Det vil jeg prøve at eftervise, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-05 18:30

Birthe, du kender vel fæste oversigten fra Syd Vest Himmerland?

Her Gislum med tre fæstere fra Kællingtand / Kiellingtand i 1724:
http://www.aalborgamt.dk/mt/gislum.htm

>Den første Christen Tommessen kunne jo have været ham senta fandt:
>1. Christen Thomisen Birth: OCT 1696 Of Kjellingtand, Gislum, Aalborg, Denmark
>Death: Burial: 12 JUN 1716

Hvis altså han ikke var død i 1716? Kan det være Marens søn Christen??

Den næste "Tommes Byrialsen" er uden tvivl:
>1. Thomis Boresen or Byrisen, Birth: 1669 Of Kjellingtand, Gislum, Aalborg, Denmark
>Death: Burial: 07 FEB 1734

Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-05 21:29

Sjovt nok gifter en anden Maren fra Kjællingtand sig i 1790 med ham her; helt fra Elling nord for Frederikshavn?
"
Jens MICHELSEN
Barnedåb 13 december 1770 , Elling, Hjorring, Denmark
Fødsel 3 december 1772 Heden-Elling, Hjorring, Denmark
Dødsfald 17 januar 1843

Ægteskab 2 november 1790 Maren THOMSEN
Kjaellingtand, Gislum, Aalborg, Denmark
"
Fundet her:
http://www.chriben.1go.dk/phpgedview/individual.php?pid=I546

Måske datter af den anden Thomsen?? Eller Marens barnebarn, opkaldt efter hende??? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-05 18:08

Måske Maren jeg fandt ovenfor:
"
aalborg, Gislum, Gislum, Kellingtand gaarde, , , 36, FT-1787
Thomas Svenningsen, 51 , gift, husbonde, bonde og gaardbeboer,
Kirsten Jepsdatter, 49 , gift, madmoder, ,
Christen Thomsen, 23 , ugift, søn af 1. ægteskab, national soldat,
Maren Thomasdatter, 17 , -, datter af 1. ægteskab, ,
Anne Marie Thomasdatter, 14 , -, datter af 1. ægteskab, ,
Niels Thomsen, 10 , -, søn af 1. ægteskab, ,
Jens Thomsen, 6 , -, søn af 1. ægteskab, ,
"
Og så nok ikke i familie med din 100 år ældre Maren?
Iøvrigt Svenningsen; ikke søn af Svend, det hedder jo Svendsen.
Hvad hed hans far mon til fornavn??
Også Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-05 21:41

Det er på min mors side, født Mogensen, at jeg stammer fra Kiellingtand, og naturligt nok er det min Mogensen fætter Niels Henrik, der har samlet oplysninger om denne, hans fars familie...

Her er et uddrag af Niels Henriks data omfattende tre generationer af vor familie fra Kiellingtand:
"
Peder Christensen Kiellingtand, født 1749
Gift 23 apr. 1781 med Barbara Sørensdatter, der døde 12 okt. 1832

Far: Christian Pedersen Kiellingtand, (nok født ca 1710? egen tilføjelse)

Farfar: Peder Jensen Kiellingtand født 1672

Mon ikke den sidstnævnte er Marens "midterste" mand? Og mon ikke Christen er Christian??

Nedstammer du Birte også fra Christen/Christian? Eller "kun" fra Anne, Søren, Inger, eller Karen??
hilsen "fætter" Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-12-05 17:20

Jeg ser nu at det er min fætter Niels Henrik, der er kommet med det korte indlæg om de to Thomsen familier.
(han plejer ikke at være aktiv her i kandu og har fået ny E-mail adresse).

Mine oplysninger om den gren af familien har jeg fra Niels Henrik,
og undskyld hvis jeg har forplumret spørgsmålet med mine egne relationer til Kiellingtand...

Hej fætter, ser du dette, så hjælp mig lige:
Vor Peder Jensen er måske ikke omtalte Marens 2. husbond, og vi har så ikke fundet en ny "kusine"?
hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-05 19:42

Fætter Niels Henrik ser vist ikke dette spørgsmål, oprindelig stillet i foråret?
Ifølge ham bestod Kællingetand af kun 2 gårde, nok delt under skifte, samt (vand)møllen...

Jeg har nu forsøgt at opdele alt det jeg kan finde om Kællingetand på de tre beboelser:
"
G0: Oprindelig gård før deling:
G0: ca. 1625 Christen Nielsen Blick

G1: Gård 1
G1: født ca. 1620 Anders Michelsen
G1: ca. 1645 Jens Andersen Skov

G1: ca. 1652 Thomas Christensen, extern husbond
--------------------------------------------> ca 1668 Peder Jensen, der flytter til Simested, min tip tip?
G1: ca. 1670 Mette Andersdatter
G1 ca. 1700 gifter hun sig med Thomas Christensen

G1: 1724 sønnen Christen Tommessen er fæster

G2: Gård 2
G2: ca. 1628 Christen fødes
G2: ca. 1632 Fru. Christen fødes
G2: ca. 1659 gifter de sig

G2: ca. 1660 Hans Sørensen fødes
G2: 1660 Maren fødes
G2: ca. 1685 gifter hun sig med Hans (hendes 1. ægteskab)
>Maren fik mindst 5 børn; fødes Anne eller Karen i dette ægteskab?

G2: ca. 16xx Peder Jensen fødes
G2 ca. 1690 gifter han sig med Maren (hendes 2. ægteskab)
>Maren fik mindst 5 børn; fødes Anne eller Karen i dette ægteskab?

G2: 1669 Thomas Børresen ( Tommes Byrialsen) fødes
G2: 1694 gifter han sig med Maren (hendes 3. ægteskab)

G2: 1696 sønnen Christen fødes
G2: ca. 1700 datteren Inger fødes
G2: 1707 datteren Anne fødes

G2: 1724 Tommes Byrialsen er fæster

G3:Vandmøllen
G3: 1724 Morten Jensen er fæster

G3 1761 Niels Christensen
G3: 1780 Else Marie Olesdatter
G3: 1854 gifter de dig.

G?: Ved ikke hvilken gård:
G?: Thomas Sørensen Bregnholm 1669 - 1744 Født: Omk. 1669 i Kjellingtand

G? Christen Kellingtand,
Med datter Anne Christensdatter, født 1742, Simested, død 1799, Snæbum

G?: ca. 1736 Thomas Svenningsen; Hvem er faderen Svennig ???
G?: ca. 1738 Kirsten Jepsdatter
G?: viet. 8 Nov 1761, i Vognsild Kirke, Trolovet: 20 Sep 1761, Killingtand
"
Husk det meste af denne opdeling er kun hypotesisk???
Men ingen tvivl om at tre af de 5 børn: Christen, Inger og Anne hedder Thommesen...
Hvor har du Birthe fundet Anne ogr Karen?
hilsen, ikke mere din fætter, Svend

Kommentar
Fra : birtheandersen

Dato : 17-12-05 11:03

Hej Svend
Der er ingen tvivl om at vi er på sporet. Du undgår nok ikke "familieskabet".
Jeg studerer dit indlæg meget, og vender frygtelig tilbage.
Førjulehilsen
Birthe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-05 13:28

Godt Birthe, det kunne da være hyggeligt med en ny "næ næ næ ? ? kusine"...

>Hvem er faderen Svennig ???
Der skulle naturligvis stå Svenning, og jeg overså dette, som senta fandt:
"
Anne Thomasen Birth: 1707 Of Kjellingtand, Gislum, Aalborg, Denmark
Father: Thomis Boresen or Byrisen Family
Mother: Maren Christensen
Marriages: Svenning Nielsen 15 OCT 1730
"
Thomas Svenningsen er altså datter af Marens yngste datter Anne fra (i hvert fald) din gård 2...
Om jeg også stammer derfra er uklart for mig, men jeg tror din anden "fætter" lidt tættere på ved det.
Jeg har mailet til Niels Henrik, men har har ikke reageret endnu, måske på grund af juletravlhed?
hilsen igen, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-05 09:51

Det kan jo være vanskeligt at følge de der fødes i Kællingtand/Kjellingtand og de indgiftede udefra.
Så vidt jeg kan se hører Kællingtand under Gislum sogn, mens eksempelvis Svenningsen kommer fra nabosognet Vognsild/Vonsild og Børresen (Byrialdsen) familien stammer fra Nyrup…
Det hele er jo Gislum herred, Aalborg Amt.
Af Herregårde i området nævnes jo den nærliggende Testrupgaard, men også Corsøegaard,
i dag Korsøgård, helt nede i Rinds Herred, Viborg Amt.

Dette får mig til at gengive dette uddrag af Rinds Herreds Knaber af Christen Sørensen Thestrup,
hvor den ældste jeg kan finde født i Kællingetand nævnes…

2. Hr. Lavrids Eriksen, født i Bjørnsholms Mølle, var Præst til Vonsild, Farsø, Svingelbjerg, Gislum og Provst udi Testrup, hvor han bode og døde 1551.
3. Mag. Anders Grøning var iligemåde Præst til Testrup, Gislum, Vonsild, Farsø og Svingelbjerg, Provst til Testrup og bode i Testrupgård indtil 1570, da Sognene blev separerede og Testrup og Gislum blev et Kald, Farsø og Vonsild et Kald, hvor Tårup blev Præestegård, Svingelbjerg Kirke blev nedbrudt af Jørgen Lykke, og som Farsø og Vonsild da blev det bedste Kald, beholdt M. Anders Grøning samme, og flyttede han fra Testrupgård til Tårup, hvor han bode til 1588, da han døde.
4. Hr. Mads Sørensen, født i Kjellingtand, hans Hustru hed Birgitte Pedersdatter, han var den første Præest, som residerede i Gislum.

Beliggenheden på grænsen mellem Aalborg og Viborg amter kan give problemer…
Når man skal søge i gamle sogne/herreder, og helt frem til i dag med de nye regionsinddelinger, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-05 17:43

Så fik jeg svar fra (i hvert fald) min fætter Niels Henrik, dette lange mail i uddrag:
"
Kære Svend
Jeg har vedhæftet en fil med et uddrag af et brev jeg har skrevet vedr. Kællingtand. Fik for et par år siden henvendelse fra en person som var interesseret i familien i Baandrupgård, men mest i Simested sogn som helhed. Ham har jeg så med lange mellemrum oplyst om mine fund og han har kunnet bekræfte noget af det. Sidst ville han så gerne have hvad jeg havde om børnene i Kællingtand i vores halvgård og om en af efterkommerne derfra vores ane Karen Pedersdatter som er søster til vores anden ane Christen Pedersen og de er altså begge børn af Peder Jensen Kællingtand. I kb Simested findes Peder Jensens død og ved en barnedåb nævnes det at Peder Jensen Kællingtands søn Christen Pedersen står fadder og sammen med skiftet bekræfter det oplysningerne. D.v.s. at Maren Christendatter i den anden halvgård i Kællingtand bliver gift med en anden Peder Jensen (2. ægteskab tror jeg)og han er efter hvad jeg har af oplysninger fra Binderup. Det udelukker dog ikke, at vi er i familie med Birte Andersen fra "Kandu" for Maren er måske søster til vores Thomas Christensen en teori fra Gunnar Rebstrup, som han måske bare har tænkt sig til ud fra hvor sammenspist det ofte var. I din liste over fæstere i Kællingtand kan jeg supplere med at Anders Mikkelsens far Mikkel Skriver har kreaturer opstaldet hos sønnen i Kællingtand. Om han har været fæster af Kællingtand før sønnen ved jeg ikke - det er jo ikke tilfældigt han har navnet Skriver for det var ham der fik vores Niels Jacobsen ind som skriver inden han blev borgmester, og hvorfor gjorde han det jo nok fordi de var fætre - vores første Jacob Mogensen i Simested var gift med en søster til Mikkel Skrivers mor.
Som jeg nævner i det vedhæftede brev så er det meget interessant for os om vi kan finde ud af om Jens Andersen Skov måske fader til vores Mette Jensdatter og Peder Jensen er søn af Anders Mikkelsen i Kællingtand - tid og sted passer, men navnet Skov bringer uorden i det selv om tilnavne jo pludselig har det med at dukke op.
Så kan du jo også gå på jagt efter dem jeg nævner sidst i brevet - Anna Andersdatter Vinter og Erik Andersen er ikke mindre interessante. Håber du synes du kan bruge noget af ovennævnte og svarer Birte Andersen. En privat mail er også ok da der jo tilsyneladende ikke er andre interesserede eller er der? … lidt privat…
"
Det vedlagte er endnu længere, men som potentiel kusine får du alt, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-05 17:56

Her er så det vedlagte word dokument fra Niels Henrik Mogensen:
"
I begyndelsen da det kun var en teori, at Oluf/Ole Thomsen var søn fra Kællingtand forsøgte jeg at lave en liste over børn af Thomas Christensen og hans 1. kone Karen Olufsdatter og kone nr. 2 Mette Jensdatter. Her støttede jeg mig til Gunnar Rebstrups artikel i H&K, og da jeg begyndte på det kendte hverken han eller jeg til kone nr.1.
Kb kan jo ikke bekræfte de første børn på listen, så det er ud fra, at i Kællingtand er der kun de 2 halvgårde. D.v.s. personer i Kb, da den begynder med efternavnet Thomsen og af Kællingtand, må formodes at være børn af Thomas Christensen og hans koner. Så ud fra det ser min liste sådan:
Inger Thomasdatter 1695 - 1742 –gift med Anders Christensen i Gislum 9/8 1719.
Christen Thomasen 1700 – 1766 trolovet 1736 i Hersom
Jens Thomasen 1703 – gift 1736 med Mette Nielsdatter, provstens pige (jeg mener Rebstrup har ham født 1700, men jeg har ikke oplysninger om hans død m. alder så 1703 er et bud)
Oluf Thomasen 1704-5 - 1760 – gift 1729 i Havbro med Ane Jensdatter
Søren Thomasen 1706 gift 1736 i Hersom med Anne Pedersdatter (jeg har streget Karen og rettet til Anne og det mener jeg kun at jeg kan have fra Kb). Gårdmand i Hverrestrup og ladefoged på Korsøgård passer, (i 1751 har jeg en Anders ladefoged på Korsøgård. Det kan betyde Søren er holdt op eller død, men det skal undersøges nærmere).
Anne Thomasdatter 1707 – 1760 – gift 20.03.1729 med Jens Jensen, Knudstrup
Thomas Thomasen 10.04.1709
Maren Thomasdatter 29.08.1712 – 05.08.1754 gift 28.11.1733 med Peder Davidsen
(Davidsen er næsten ulæseligt så usikkert) Rebstrup har fejlagtigt hende gift med Jens Jensen, Knudstrup.
Thomas Thomsen 24.02.1715 (Thomas 1709 kan være død) sidste spor jeg har af en Thomas er 1741, hvor han optræder som fadder, men ham skal jeg også have fundet død hvis muligt. Jeg har ikke søgt på nogen af dem, efter at jeg har fundet bevis for Olufs afstamning, så jeg skal igennem dem igen.
M.h.t. Christen Kællingtand i Hvilsom så går jeg ud fra at din oplysning er fra martriklen 1734. Min teori er at han er vores Christen – faderen Peder Jensen Kællingtand er ikke i martriklen 1734 i hverken Simested eller Hvilsom – Christen har så som eneste søn overtaget. Det er vel set før at man tæt på sognegrænser bruger den nærmeste kirke eller der hvor man har sin tilknytning - fæste - familie m.m.
En komplet liste over Mette Jensdatters søskende iflg. skifte er: Maren og Anne i Nørager, Peder og Inger i Kaas (Korsøgård) og altså Mette i Kællingtand.
I Kællingtand passer antal sønner og døtre ikke med skattelisterne. I 1700 er Thomas Christensen gift med Karen Olufsdatter. Kopskat 9.nov. 1705 – har Thomas Christensen –kone + 2 søn + 3 døtre – det passer med din kopskat i 1704. Hvis Jens er født 1703 så må Ole/Oluf være født 1704/5. Karen Olufsdatter må jo være død i 1700 når Mette er mor til Christen. Så er han opkaldt efter sin farfar og Oluf og Jens er så opkaldt efter Karen og Mettes fædre, hvis de gør som jeg har set før så er Karens far opkaldt først og Ole altså ældst, men er det sikkert? Iflg. skiftet fra 1749 over Mettes søster har Mette børnene Christen i Kællingtand, Søren Thomsen i Testrupgård, Ole i Baandrup, Thomas ukendt opholdssted. Det passer jo heller ikke med min liste for Jens er ikke nævnt, men Maren og Anne er jo fra KB så skiftet kan man altså ikke regne med –eller hvordan tolker du det. Hvis skiftet er rigtigt, så er Jens født før 1700…Der er mange løse ender så jeg er slet ikke færdig. Dine lister m. børn+data ser rigtige ud.
Lige til sidst Karen Pedersdatter og Jens Eriksens søn Erik Jensen: han bliver gift med Kirsten Christensdatter (1747-1830) fra Tostrup deres børn: Karen 1770, Inger 1772, Maren 1775, Jens 1780, Dorte 1783 – jeg faldt på et tidspunkt over en oplysning om en Christen fra 1784, men han er ikke med i Ft 87 så hvis han er rigtig er han sikkert død som lille. Min ane Karen Eriksdatter bliver gift og får børn i St. Rørbæk og de er dermed ude af Simested indtil datteren Ane vender tilbage.
Karen Eriksdatters forfædre d.v.s. rækken af skiftende Erik og Jensèr er jeg jo hele tiden på udkig efter på gr. af det tidligere omtalte notat (citat) jeg har fra en slægtsbog om at ”de nedstammer fra Anna Andersdatter Vinter fra Næsborg og Erik Jensen af Knudstrup” Anna flytter godt nok fra Knudstrup til Klejtrup og så flytter en gren til Viborg (iflg. et gårdsalg) og altså iflg.citatet en anden gren til Simested…? Når du beskæftiger dig meget med Simested så kunne du jo falde over et spor til citatet, og så hører jeg jo gerne om det. Jens Andersen Skov interesserer mig jo også fortsat. Når jeg får arbejdet mig igennem de løse ender, så får du en opdatering. Hvis du er interesseret i flere oplysninger her og nu så sig endelig til.
Har du nogle kommentarer til mine overvejelser og spørgsmål undervejs i dette ikke specielt strukturerede brev, så hører jeg gerne om dem.
"
Nu har du så alt hvad vi har fundet, Birthe...
Hvad har du selv? og hvordan er du i familie med Maren m. fl. ??
Måske er dette ved at være uden for rammmerne af kandu, skal vi gå over til E-mail???
mit er sv.giversen@mail1.stofanet.dk og Niels Henrik angivet ovenfor: n.h.mogensen@stofanet.dk
hilsen Svend

Kommentar
Fra : birtheandersen

Dato : 18-12-05 20:53

Tusind tak til jer begge.
Jeg kontakter jer privat på mail.
Julen står jo lige for døren, men senest mellem jul og nytår.
Venlig hilsen
Birthe

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 500 point
Dato : 19-12-05 21:55

Min morfar, med sønnen Lars Henriks far Gustav som proband: 2 Lars Mogensen,
er født på Mogensen familiens slægtsgård ”Kærgården” i Simested i 1879.
Det er dog hans mors familie der fører tilbage til Kællingtand, endda af flere veje, grene.
Oldemor: 5 Jensigne Jensen født 1856 i Baandrup er datter af:
10 Lars Jensen født 1623 og 11 Maren Kirstine Olesdatter født 1831.

Lars er søn af: 20 Jens Andersen og denne gren fører videre til vor ”adelige” Rosenørn familie,
men det er en anden historie…
Det er moderen: 21 Mette Marie Pedersdatter født i Skjedshale 1793 der er datter af:
42 Peder Christensen Kællingtand født 1749 i Cørsøe, Simested.
Søn af: 84 Christen Pedersen Kællingtand, igen søn af ham vi leder efter: 168 Peder Jensen,
født 1672 nok i Kællingtand, måske søn af: 336? Jens Andersen Skov født 1645,
Igen er søn af den ældst kendte fra gård 1: 672 Anders Michelsen født ca. 1620. Igen Søn af Mikkel Skriver?

Men også: 10 Lars Jensens kone: 11 Maren Kirstine Olesdatter fører til Kællingtand…
Hun er datter af: 22 Ole Christiansen født 1778, der igen er søn af: 44 Christen Olesen født 1738.
Denne Christen er søn af: 88 Oluf Thomsen født ca. 1700 i Kællingtand…død i 1760.
Måske søn af: 176 Thomas Christensen født ca 1652 i Kællingtand.
Er hans far 352 Christen så fra din gård 2? Eller ?? Noget at tænke over i Julen...

I sit mail har nævner Niels Henrik flere nye potentielle slægtninge, som jeg ikke har styr på... endnu...
Nogle er sikkert også dine slægtninge, Birthe? Hilsen og God Jul. Svend

Godkendelse af svar
Fra : birtheandersen

Dato : 03-01-06 11:35

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-06 19:54

Tak for de mange points Birthe og Godt Nytår.

Men hvordan kommer vi videre?

Har du kontaktet din helt sikre grand fætter Poul Erik, som præst kender han kirkebøgerne...

Er Karlo død, han har jo også haft kontakt med min sikre fætter Niels Henrik.

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : Vihan

Dato : 14-05-06 19:30

Hej Svend
Ser lige indlægene om Kællingtand, måske vi bliver fætre til anden side end Johanne Sørensdatter.
Jeg har Thomas Christensen og Mette Jensdatter i mine Aner.
Hvor finder jeg det Gunnar Rebstrup har skrevet om Kællingtand.
Hilsen "Fætter" Viggo

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-05-06 09:29

Sjovt nok besøgte jeg min søster i Aalestrup her i weekenden,
og min svoger, der er pensioneret ejendomsmægler, kørte os gennem Kællingtand.

Der var dog for mange gårde til at jeg kunne lokalisere de rigtige to,
men jeg har et foto af vejskiltet...

Jeg må lige undersøge det med Repstrup, eller spørge min Mogensen fætter Niels Henrik.
Men ellers har jeg dårligt tid til slægtsforskning nu, hvor det er højsæson for vor anden hobby Golf.
Hilsen fætter Svend

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 11-06-16 02:11

Et gammelt spørgsmål - men tilføjer lige link til Gunnar Rebstrups skriv: http://www.histsamf.dk/fra-himmerland-og-kjaer-herred/1974.pdf