/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Varion
Fra : hvidtiger
Vist : 478 gange
60 point
Dato : 22-03-04 18:47

Hej...Jeg prøver lige igen...

Jeg har en Dr.Big som har kørt ca 1000km..Fjernet begrænsningerne og sat et 45 topstykke på..Nu køre den ca 60-70km/t med et ok optræk og 6,5gr ruller i som den køre bedst på, da jeg har prøvet både lettere og tungere...Men ville godt have den op på 70-80km/t..Så jeg fik at vide jeg kunne sætte en Malossi vario på, hvilket jeg også gjorde...Men den køre stadig det samme..Der er intet forskel i topfarten overhovedet...Nogen som har et gæt på hvad det kan skyldes..Syntes jeg har prøvet alt...

MVH
HvidTiger

Kommentar
Fra : bumsbabs

Dato : 22-03-04 21:30

Har du husket alle begrænsningerne???
Gliderøret ved varioen.
Et blindrør på udstødningen.
Røret ved trykfjederen i koblingen
Topstykket

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 22-03-04 21:43

Ja jeg har taget alle sammen....

Men røret ved trykfjederen?...Altså der er en sokkel på remskiverne til og holde fjederen på plads..Den er også støbt i remskiven...Stykket op til selve koblingen sidder der en fjederstyr, men fjerner jeg det er der jo ikke noget til og holde trykfjederen med oppe imod koblingen...

Kommentar
Fra : bumsbabs

Dato : 22-03-04 21:58

Se evt. her:
http://www.kandu.dk/dk/spg/35691
Det er samme princip på Dr. Big'en som på den omtalte Hot 50.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-03-04 22:34

Ok, da jeg er deltager i ovennævnte link, må jeg hellere også deltage her, du får lige en tegning, for ikke at forvirre begreberne.
http://www.scooter-racing.dk/hot50.htm
http://www.scooterzone.dk/old/tuning/fjernskiven.html
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 22-03-04 22:48

Jo mange tak!...Men på de links er der noget som ikke helt passer som på min hvis man kigger på det billed med varion og kobling...På min sidder der et fjederstyr i den ende af trykfjederen hvor koblingen er..På billedet er den i den ende hvor remskiven er????...øhhh...Skal der slet ikke være nogen form for sokkel eller fjerderstyr i den ende hvor koblingen møder trykfjeder??..ja for det ville der jo ikke være hvis jeg satte fjederstyret i den anden ende...(Skal siges at remskiven er udstyret med en lille sokkel som sidder sammen med remskiven)...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-03-04 23:08

Jeg mener tegningen er rigtig (samme tegning er også på første link, hvis du trykker gliderør eller fjederstyr).
Den lille sokkel er netop beregnet til fjederstyret.
Hvis fjederstyret vender som din er nu, vil dens ende jo kunne ramme den lille sokkel i uheldige tilfælde, og så blev udvekslingen jo endnu dårligere (altså mere begrænset)
Så du eller en anden, må have samlet forkert.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 23-03-04 11:14

Oki!...Ja det kan jo være at det er en begrænsning, en ny måde måske, da den jo er fra år 2003...Så den er temmelig ny..Men hvad med den lille sokkel som er støbt sammen med remskiven og som trykfjederen skal ud over, skal fjederstyret så bare ud over den sokkel også???...Og hvad med trykfjederens ende hvor selve koblingen er, skal der slet ikke være noget der??..Sorry jeg spørger så meget, men vil ikke smadre koblingen..*G*..Den var samlet sådan da jeg skilte den ad..

Tigeren

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 23-03-04 14:15

Har skruet min kobling fra hinanden og der er ingen begrænsing i...Jeg kan også klemme yderste remskive og kobling helt sammen...Så ved jeg ikke hvad det kan skyldes at jeg ikke har fået mere fart med min malossi vario...Syntes bare at det er lidt underligt...

MVH
Tigeren

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-03-04 22:01

Ja hen over sokkelen, ligesom mange andre scootere, der kan ses i THansens katalog yamaha feks. NEO`s mm, men disse splittegninger kan ikke ses på hans hj. side. Nej der skal ikke være noget styr eller lign. på koblingssiden.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 23-03-04 22:36

Jamen jeg har kørt uden denne sokkel og der er intet forskel..Og som skrevet stod kan jeg presse koblingen helt sammen mens de sokler er i..Så der er ingen begræsning da remskiverne kan nå deres yderste...Men Palle har du nogle forslag til hvad jeg kan så kan gøre for og få scooterens topfart forhøjet når min nye vario ikke kan gøre det??...Altså uden og voldtune den...

VH
HvidTiger

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-03-04 23:13

Jeg har nu slået op i thansens katalog, og ser at tegningerne viser et styr i begge ender af fjederen, altså 2 styr?
http://www.thansen.dk/product.asp?c=228219438&n=919735671&pn=517749050
Mange skifter fejlagtigt til en strammere koblingstrykfjeder, det er næsten altid forkert, men giver gode penge til forhandlerne, jeg kan ikke forstå at nogen anbefaler det, da den orginale er perfekt, også når begrænsningerne fjernes.
Hvis koblingstrykfjederen er for stram, kan remmen ikke komme ned i bund, men skaber alt for meget friktion, på siderne af remskiverne, der bliver varme og slidte og får gummibelægning, samtidig med at remmen slides kraftigt. Remmen skal havde det breddemål der er opgivet i instruktionsbogen.
Den bedste jeg kender der ved alt om Dr.Big, og som også vil svare på kloge spørgsmål, er: Knallertforhandler Poder i Horsens. 75625305
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 13:33

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-05-04 17:38

Der skal ryddes op i dag ,hvad Palle!!!
Hilsen Keldd,og så kører plæneklipperen,med ny snor.God Pinse.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 17:58

Ja keldd der bliver ryddet op, så det vælter måske ind i din postkasse?
Var det så slet ikke nødvendig at lukke de 3 ombukkede flige op for at få snoren på, det trode jeg da i første omgang?
Selv god pinse.
NB: Kender du den om de 2 veninder, hvor den ene siger at hun har været syg i pinsen.
Så siger den anden, ææ jeg er ikke helt klar over hvor pinsen er, men jeg kan gætte mig til det.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-05-04 18:43

Nej nej,jeg fik listet snoren på,og bare de to piger nu ikke får skedekrampe her i Pinsen.
Jeg skal nok få tiden til at gå,her i Pinsen.Har skiftet bundkort og skærmkort,og roder og raver for at få det til at køre optimalt,men jeg synes det larmer som en støvsuger,så ny køler på processoren,eller skal jeg have et andet kort med
med en P4 processor,ja gud ved hvad jeg finder ud af,men det bliver aldrig billigt,men vidste du:
At nede i Kina,der skærer folk tæerne af hinanden ,sylter dem,og kommer dem på glaskrukker,
men ikke nok med det,de råsylter dem.Det er også så satans det hele.
Ha haha Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-05-04 19:52

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 05-07-04 07:29

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede givet og mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : hvidtiger

Dato : 07-07-04 21:19

Tak for svaret pallebhansen.