/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hvad bestemmer fradrag?
Fra : yrsa
Vist : 3695 gange
20 point
Dato : 06-05-02 14:19

Hvad bestemmer ens fradrag, og hvordan finder man ud af om man har det korrekte fradrag?

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 06-05-02 15:38

Der er flere faktorer der bestemmer det :

Men i korte træk gør følgende sig gældende :
Transport til fra arbejde, denne tkat er fatsat efter kilometer antal fra skatteministeriet
fagforening....
personlige fradrag : er afhængig af din personlige indkomst.

Accepteret svar
Fra : Peterpo

Modtaget 20 point
Dato : 06-05-02 17:39

Du har et fast personfradrag, det bliver fordelt ud på måned/uge/dag. Ud fra hvad du har forskudsregistreret dig til at tjene, beregner skattevæsenet det beløb du forventes at skulle betale i skat.
Ud over personfradraget har du:
Kørselsfradrag af transport mellem hjem og arbejde ud over 24 km pr. dag (2000 satser: 25-100km: 144 øre/km, 101+ km: 72 øre/km)
Fagligt kontingent: Selve beløbet
Renteudgifter: kan ikke fratrækkes bundskatten, men de andre skattesatser.
Pensionsordning: Betaler du topskat, skal dette tillægges beløbet du betaler topskat af.
Men derudover er det for omfattende at forklare her, men hvis du kigger på din seneste årsopgørelse vil du sikkert få et rimeligt overblik.

Om du har det korrekte fradrag ahænger af om du har givet de nødvendige oplysninger som skattevæsenet ikke har i forvejen. Derudover skal du kontrollere om alle de steder du har renteudgifter har indberettet beløbet til skattevæsenet - det plejer at fremgå af årsopgørelsen fra det pågældende firma/bank.