/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gammel gulvvarme.
Fra : brilleaben
Vist : 4790 gange
30 point
Dato : 20-03-04 14:02

Hej,

Min kæreste og jeg skal til at have nyt badeværelse. Tanken er, at vi gerne vil have gulvvarme indlagt.
VVS'eren der skal flytte rør m.v. fortæller os, at vi allerede har gulvvarme (hvorfor vi, sælger samt
ejendomsmægler ikke har set dette, er et andet spørgsmål
Vi fik fluks tændt for gulvvarmen & her efter 1 1/2 dag er gulvet nogle steder dejligt lunt!
Men hvorfor kun nogle steder? Det virker underligt, at der er lavet nogle "øer" med varme.
Kan det skyldes, at der ikke er vand nok på systemet? Tilkalkning?

Det ender nok med, at vi skal have lagt en ny gulvvarme. Men kunne vi bruge den eksisterende gulvvarme,
ville det være optimalt (og billigere

Mvh.
Brian

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 40 point
Dato : 20-03-04 14:10

Hej Brian

Prøv at åbne udluftningsventilen, der kan eventuelt være luft i systemet.
/PG

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-03-04 16:24

Hej Brian
Det er rigtigt at der sikkert er luft i systemet, det kan være drilsk med gulvvarme.
Hvis i har eget anlæg (gaskedel/oliefyr ell. lign) er et godt trick, at lukke helt ned for alle andre varmemedier i huset, alle radiatorer og varmtvandsbeholderen, evt. stille cirkulationspumpen på højeste ydelse, på denne måde tvinger du centralvarmevandet rundt igennem gulvvarmen, dette kan både presse luften ud og måske fjerne mindre tilsmudsning på grund af at det måske længe har stået stille.Held og lykke med det.
Jeg kan fastslå, at hvis i alligevel vælger at lave helt ny gulvvarme, så er den eksistrende ikke noget værd.
.......mvh Benny

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-03-04 16:53

Stop din pumpe,find stedet hvor varmeslangen bliver udluftet,fyld vand på til vandet kommer ud,lad det løbe et øjeblik,
vær ikke bange hvis det er sort.
Check manometeret,fyld op til den sorte streg.Følg Bennys råd.start pumpen,lad der gå 3-4dage inden du vurderer om gulvet er jævnt varmt.(det kan tage lidt tid at varme betonen op)
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : lally

Dato : 20-03-04 17:16

sælgeren ere det manden der har fået gulvvarmen monteret?

Lally

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-04 17:41

Hvis rørene ikke ligget tilstrækkeligt langt nede under gulvet vi der også forekomme "varme øer" da gulvarmen i så fald vil varme mest i området hvor rørene ligger. Hvis rørene ligger tilstrækkeligt dybt vil varmen fordele sig ud i betonen og vil være mere ensartet.
Det er en bekostelig affære at skulle reparere en defekt gulvvarme (især på et nyrenoveret badeværelse), derfor skal I tænke jer godt om før I beholder det eksisterende. Måske skulle I i forbindelse med renoveringen få hugget ned og tjekke hvad det er lavet af.

Bjarne

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 20-03-04 17:49

Hvis den eksisterende gulvvarme er lavet af jern rør, er sandsynligheden for at den er lagt i små øer ganske stor. Det er ofte sådant at man i gamle dage sparte alle de steder man kunne. Hvis det er jern rør, uanset om det er er i små øer eller ej, ville jeg nok anbefale at få det gulv banket op og lagt en ny gulvvarme med rigtigt forarbejde med Leca nødder, isolering og plastik.
De andre kan sikkert tilslutte sig dette da de også kender til stål gulvvarme rør som ligger inde i en bruse kabine. Den tætning som er lavet ved ca. 99% af de gamle gulvavløb er utætte, og ikke så lidt utætte, det vil sige at der er trukket meget fukt ud i betongen hver gang en person har badet, denne fukt sammen med det syre i betongen (specielt når betongen er fugtig) æder stål røret op. Vi ser det jo gang på gang.
Har kørt en del lekasje sporing med Formier gas, og vi starter altid i bruse kabinen..........den er næsten sikker hver gang, lekasjen er på gulvvarme slangen ved gulvavløbet.
Du må tænke på at du nu går ind og bruger en del penge på baderums møbler, fliser og arbejdskraft så at spare de penge på at lægge nyt gulv er ikke helt i top. Hvis du evt. selv banker gulvet op, lægger leca nødder og isolering, så koster det ikke alverden at få smeden til at smide en ny gulvvarme slange og muren til at støbe det gulv, fliserne skulle jo sikkert skiftes alligevel. Tænk på hvor mange år din investering holder!

Men hvis det er plast rør, er det jo ret sikkert at det er luft som er problemet, og der er ingen grund til at skifte slangen. Gør som de andre anbefaler, det giver sikkert pote i dette tilfælde

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-03-04 18:42

Godt godt,Bo Johansen.
Vi kunne måske også få Brian til at finde ud af hvad rør type det er.
Det kunne også være kobberrør,men det tærer lige så fint som jern,hvis det ligger i lecabeton.
Hvor er forresten vvs`eren henne,ham der skal flytte rør for dig?
Når,men hvis det er plastrør er der sikkert ingen fare på færde.
Og det kunne også være det kører som det skal nu.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-03-04 19:11

OK allesammen, der er kommet en mængde gode råd. Det kunne være sjovt at høre en kommentar fra Brilleaben Brian, som Keldd skriver så kan det jo være det kører nu.
Måske kan du se hvad type rør det er lavet af ved ventilen, der hvor det går ned i gulvet. Som du kan læse er det af en del betydning om det er plast eller metal.
Hilsen Benny

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 20-03-04 19:11

En anden ting er jo de vand rør som evt. ligger i gulvet.
Nogen er lavet med galvaniseret rør. Hvis de er det, så er de sikkert ikke pæne dem som ligger i bruse sonen!
Du må tage en dybere snak med din VVS'er. En evt. udskiftning af det hele koster selvfølgelig lidt mere, men du kan spare mange penge i den sidste ende.
Hvis du har skjult rørskade forsikring, vil den jo evt. dække senere lekasjer, men bemærk at en sådanne er kun en reperasjons forsikring og ikke vedligeholds forsikring, dvs. at der vil kun blive skiftet det absolut nødvendige og der tages ikke hensyn til at der ikke længere kan skaffes fliser i samme farve/dimension.
Dvs. at du ved en lekasje i bruse gulvet, kan ende op med en anden type/farve fliser til nærmeste brydende linje i gulvet + en anden flise på væggen, og det er kun den nederste flise på væggen, ikke resten op over. Det hænder at den nederste flise går i stykker ved rep. af gulv lekasje, og her blir ofte kun den nederste stripe af fliser skiftet. Ikke noget kønt syn!
Som tidliger sagt, bank selv gulvet op, læg leca+isolering+plast og du kan jo nemt selv lave riller i væggene til nye PEX rør som din VVS'er lægger ind, og skift gulvafløbet ud også.
Hvis du selv gør en indsats bliver det ikke så forfærdeligt dyrt at få et ordentligt og nyt badeværelse som holder i mange mange år.
Jeg vil ikke lige sige nogle priser da jeg jo ikke har set rummet og heller ikke vil blande mig i andres arbejde, men få ham til at give en pris på, du bliver sikkert positivt overrasket.
Prisen på at leje en betong hammer og en vinkelsliber/rillemaskine er slet ikke noget at snakke om, bare gør det

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-03-04 19:56

Helt rigtigt Benny og Bo,vi må snart ha´ Brian på banen.
Og hvis gulvvarmen ikke kører ordentlig,så fortæl hvor gammelt huset er,
og hvad du eventuelt selv kan lave (holde på værktøj,forstå hvad vi skriver og den slags).
En murer til at lave det han skal, er ikke lige frem billig,Og en vvs`er når han kommer i sin
RollsRoyse er det heller ikke.
Keldd-blik og rør-vvs.

Kommentar
Fra : brilleaben

Dato : 20-03-04 21:29

Hej Alle,

1000 tak for alle jeres gode ideer. Jeg har prøvet nogle af dem af før jeg skrev (vand på kedel, udluftning af ventiler). Umiddelbart tror jeg, at gulvvarmen er defekt. Jeg har snakket med sælger og han oplyser at gulvvarmen var installeret
da han købte huset & at den "aldrig rigtigt har virket".
Muren går i gang med at rive klinker ned & hugge gulv op på tirsdag. I samme omgang hugger vi beton'en op lægger en
ny gulvvarme.
Jeg ved ikke hvordan jeg deler point op - så Guild får "dusøren" .. han var først.

Jeg lærte lidt herinde! Herligt.

God weekend.

Mvh.
Brian

Godkendelse af svar
Fra : brilleaben

Dato : 20-03-04 21:30

Tak for svaret Guild.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-03-04 22:40

Held og lykke.
Se om du kan svare os hvad fejlen var ,når du finder den.
Selv om vi nok har set den før,er der jo en del muligheder.
Og en af mulighederne for dig,for at undgå alt det her hurlumhej,er som bekendt-
SUTSKO.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-03-04 22:52

Hej Brian.
Jeg tror efter beskrivelsen du har valgt den bedste løsning, når du nu gerne vil have gulvvarme. Som Keldd skriver så kunne det være sjovt at høre lidt om hvad fejlen var, hvilke materialer der var brugt o.s.v. -held og lykke med det
god week-end
Benny