/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Power Ekspention
Fra : Viktor_PM
Vist : 571 gange
25 point
Dato : 18-03-04 21:41

Hej...
Til alle jer der har hjulpet mig med alle mine spørgsmål:
Jeg har nu fået min Maxi til at virke perfekt, jeg har:
45mm cylinder m. high speed stempel
15mm "bing kabu" m. 15mm studs
5,5 "cigar" udst.
38t bagtandhjul

Men så har jeg pludselig set at man kan få power ekspention. Hmmm. Det lyder frækt, og der står det giver bedre optræk. Er det noget der virker? For det koster nemlig kun 99,- de fleste steder (rimlig billigt).

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-03-04 21:47

Det kan give lidt
Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 35 point
Dato : 18-03-04 22:48

Her er en der sælger det, der laves fler udgaver, men det giver ikke højere topfart.
Du opnår en hurtigere acceleration fra stående start, og en bedre mellemacceleration.
Polini har derfor, udviklet hvad vi kalder for "indsugningsforstærkeren" til montage på indsugningsstudsen imellem karburatoren og membran / cylinderen.
Funktionen er denne, at under indsugningstakten, hvor benzin / luft blandingen bliver suget ind i motoren, bliver beholderen "et tom og der skabes et undertryk(vakuum) i denne. Når så stemplet i membranen lukker bliver den mængde benzin / luft der normalt ville gå retur suget op i kammeret.
Når så dit stempel igen begynder sin indsugningstakt, er den mængde benzin / luft der er i kammeret som det første suget ned i motoren, og motoren skal derfor ikke 'vente' på at benzinblandingen skal komme helt fra karburatoren.

Resultat: Væsentlig forbedret fyldning i omdrejningsområdet op til 3/4 gas med specielt gunstig virkning i de lavere omdrejningsområder.

Hvem kan bruge den???
Jo længere dit sugerør (indsugningsstuds) er, og jo større omkreds "ø" din studs (sugerør) har, jo mere fornøjelse får du af teknikken, omvendt hvis din karburator sidder klods op ad membranen, vil det ikke have nogen reel stor fordel at montere denne.
Telefon:461 74909
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-03-04 23:09

Flot forklaring Palle.
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-03-04 23:36

Har jeg forstået det rigtigt,at"powerekspantionen"kræver en membran,altså ikke ordinær karburator cylinder forbindelse.
Du skriver beholder "et,det må være noget i "powerexpansionen" du mener??Men du skriver også,den fåes i forskellige
udgaver,er der een der gør det uden membran.Eller man ku`måske prøve at tilpasse en membran,til en ordinær motor,og se hvad der sker,og så ku`man jo bagefter og alt det der.
Den var til Palle den smøre her.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-03-04 00:30

Jo en ordinær indsugningsstuds, hvor der bores hul tæt ved cylinderen, og powerekspantionen tilsluttes på et T med en slange
http://www.protuna.dk/product.asp?c=14870204&n=19084122&pn=19084125
http://www.knallert-dele.dk/search2.asp?selection=Option2&Option3=7&Option1=12&Option2=9
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Viktor_PM

Dato : 19-03-04 07:57

Tak for svaret pallebhansen.