/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
For mange st. bogstaver
Fra : gamle61
Vist : 502 gange
100 point
Dato : 17-03-04 19:59

Har fået Word 2003 i maskinen og kan ikke forstå , at når jeg skriver brev og ikke vil have mere på linie 1 , trykker enter og begynder på linie 2 , der til går alt godt , men den første gang jeg rører ved mellemrumstasten på linie 2 bliver det første ord på linien med stort - håber i kan hjælpe , på forhånd tak - mvh. gamle61

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 20:05

Det er fordi den tror du starter på en ny sætning.
Du skal gå HELE opsætningen igennem og sætte de ting osv. du vil have.
Det er en standardopsætning du kører med.
Og det er standard at man starter med store bogstaver.
Ellers må du rette det manuelt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 20:06

Det hele foregår i Word
Funktioner - instillinger.
Der kan du sætte det op.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 17-03-04 20:07

Hej gamle61...

Det er pga. den vil have et stort bogstav lige efter f.eks. et "."
Skriv din tekst helt færdig på en linie og fortsæt på den næste!
Når du skriver på den næste linie, så gå op til hvor det stod med stort på forrige linie og slet så
det store bogstav og skriv det lille, men efter du har gjort det så LAD VÆRE at tryk på "ENTER" eller "MELLEMRUM"
bare tryk på "PIL NED"... så retter den det nemlig ikke! ...

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 17-03-04 20:20

refi - er helt klar over at det er et flueben der står forkert , men hvad hjælper det , når jeg ikke kan finde og rette det - har lige været inde i indstillinger og kan ikke finde nogen steder at slå automatisk store bogstaver fra , det må sgu' da være mig der bestemmer hvornår jeg vil bruge st. bogstaver - det jeg ber om er om der er nogen der kan fortælle mig hvor jeg slår alt det automatik fra , så jeg kan skrive et brev på gammeldags vis - mvh. gamle61

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 17-03-04 20:22

refi - har lige kigget på dine to indlæg - din maskine gør det jo også , det der med st. forbogstav på hver linie

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-03-04 20:23

Enter tasten er nemlig = linjeskift og programmet er så indstillet til at begynde med stort bogstav, som jo er en regel ved ny linje ved dansk grammatik! Problemet stammer egentligt fra de gamle skrivemaskine hvor man jo netop havde en "slags" Enter knap, når man skiftede linje. I et tekstbehandlingsprogram skifter programmet automatisk til en ny linie når man når ud over margenen, og man har derfor ikke brug for at bruge Enter tasten!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-03-04 20:27

Så væn dig til bare at skrive, uden at holde øje med, hvor langt du er til margenen gamle Det er jo ikke dit gamle hakkebræt du bruger mere! Brug kun Enter til tvungen linieskift!

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 17-03-04 20:33

gør en lille smule i digte og det er mig og mine vers der bestemmer hvornår vi skal skifte linie og ikke maskinen -

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 110 point
Dato : 17-03-04 20:35

Jeg bruger Word 2000, men jeg går ud fra, at det er det samme.

Vælg: Funktioner > Autokorrektur > Fjern fluebenet i "Første bogstav i sætninger med stort".
Så skulle den være klaret.

(Til gengæld skal du så huske at bruge Caps Lock efter punktum.)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 20:35

Nej - Du har ret. Det var kun den gamle 97 der kunne det.
men som du kan se er det da ikke noget problem
at
starte med små bogstaver efter linieskift.
At Jeg Skrev Med stort før er bare en vane.
Så glem det med at skifte linie - det finder den selv ud af når linien er fuld.
Hvis du syntes den skriver for langt ud til kanten kan du bare sætte linialerne lidt længere ind.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 20:41

"Rellom"
Ja det mente jeg også skulle være det samme i 2003 men det er det vist ikke.

Jo det er.

Jeg har skrevet indstillinger istedet for autokorrektur.

Så den er der "gamle61"

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-03-04 20:45

Vil det sige, at du har fået løst problemet?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-03-04 20:50

Så er den jo klaret ifølge hvad Rellom skriver! Men det er jo ellers en meget brugbar funktion ved tekstbehandling! Men du kan forøvrigt omgå funktionen ved at bruge Shift+Enter istedet for Enter så skulle den ikke begynde med stort

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 17-03-04 21:36

Tak for svaret Rellom.
det var lige det der skulle til - gik ind og gjorde som du sagde , og tro det , det duede
det var lækkert - hyg og tusind tak - gamle61

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-03-04 21:42

Selv tak, gamle61.