/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Hjælp til hostorieopgaven
Fra : Leon85
Vist : 812 gange
100 point
Dato : 17-03-04 11:58

Jeg skal til at skrive en historieopgave, men er tvivl om, hvilket emne jeg skal skrive om. Emnet skal omhandle det, som vi har gennemgået i historie. Og vi har gennemgået følgende emner:1) Danmark i vikingetiden. 2) Danmark i 1960'erne til 80'erne. 3)Mellemkrigsperioden. Jeg skal altså vælge et af emnerne, og plukke noget ud, som jeg vil skrive om. Jeg har tænkt på en ting, og det er at skrive om "den store depression" (i USA). Men ellers er jeg på bar bund. Har i måske nogen forslag til et emne inden for de tre førnævnte hovedemner?
Med venlig hilsen Leon

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 17-03-04 12:08

Vikingetiden er fèd at læse/høre om... Helt klart det jeg ville vælge..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-03-04 12:11

Du skal da skrive om det der intersserer dig allermest, det du kan blive grebet af, en opgave der er løst med engagement, vil altid blive bedre bedømt ,en den helt bundne opgave, der er løst "kun" af pligt, lad bibliotekaren hjælpe dig, hvis du skal bruge yderligere lekture på området. Jeg fornemmer, at du har valgt, jeg tror også du finder en forbindelse fra depressionen i USA til depresionen i Tyskland som førte til anden verdenskrig.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-03-04 12:21

Vikingetiden har da mange emner.
1. Vikingeborgene
2.vikingetogtene (mod England)
3. Vikingernes opdagelse af Grønlald (Island)(Leif den røde) Leif den lykkelige)
4.Rolf Krake
5. Ejnar Tamperskælver
emnerne er uendelige ikke, godt jeg ikke skal vælge.
jeg vil ønske held og lykke med det du vælger.
mvh.Valde.

Kommentar
Fra : AndersTvede

Dato : 17-03-04 12:41

eller den kolde krig. og truslen fra sovjet på f.eks. Danmark. og om deres hemmelige atomplaner. herunder. bla. bombning af danmark med atombomber i Esbjerg, Ålborg og København. Det er et meget spændene emne som jeg ville vælge hvis det var mig.

Mvh Anders

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 17-03-04 12:41

Jeg kan vel også skrive om vikingernes samfundsstruktur, eller er det for bredt?

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 17-03-04 12:43

Jeg mener i øvrigt, at den kolde krig ikke omfatter mellemkrigsperioden.

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 17-03-04 12:46

Jeg tror ikke, at jeg vil skrive om mellemkrigsperioden. Det har jeg hørt så meget om både i folkeskolen og også i gymnasiet. Så jeg er sikker på, at vikingetiden vil være mere spændende.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-03-04 13:03

Leon 85!
Vikingernes samfundsstruktur, lyder spændende!
Jeg mindes ikke at have lært om det. Det er også mange år siden jeg gik i skole, det var før fundene af vikingeborgene, man har vel lært noget udfra studierne af dem. Hvis du ikke har opdaget det, så vil du finde ud af at historie er et spændende fag, det bliver mere spændende, efterhånde som man ser hvordan tingene hænger sammen.
mvh.Valde.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 17-03-04 13:11

Vikinger RULES!!! ...

http://www.solroed-gym.dk/inger/vikingetiden.htm

/Cooper

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 17-03-04 14:03

hej Leon85 prøv at kigge her der er mange ting.

www.skolestof.dk

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 18-03-04 14:13

Tak til dscoop80 og johnni for deres links. Hvis nu jeg vil skrive om samfundsstrukturen i vikingetiden, hvad burde jeg så komme ind på? jeg har tænkt at komme ind på: Vikingernes væremåde, om de virkeligt var barbarer, og om deres opførsel over for andre. Vikingeborgene, hvad de har været brugt til (det er jo en del af vikingernes samfund, og vikingernes levemåde). Generelt, om samfundsstrukturen var demokratisk, og om vikingernes relationer til deres koner (og konernes betydning i vikingernes samfundsstruktur). Også om, hvem der gjorde hvad i vikingernes samfund (om det var et patrikalsk eller matriakalsk samfund). Hvad kan jeg ellers komme ind på?
MVH Leon.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 18-03-04 14:33

Lyder som om du på det helt rigtige spor der!!!....

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 18-03-04 14:36

Det er jo det jeg siger.. Vikingerne holder.. nutidens dansker er nogle tøzer i forhold til den gang

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 18-03-04 14:50

Ja, danskerne er efterhånden blevet ret dovne. De erobrer jo ikke noget længere! Hvad med at overtage Island, eller Grønland? Bare et forslag.....(-:

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-03-04 15:55

der må være noget med handel. Det var sikkert ikke kamp og strid det hele. Det er kampen og erobringerne der blev fortalt om, ikke så meget om konernes kamp dehjemme, markerne skulle sikkert dyrkes, dyrene passes og trællene holdes igang, måske fruerne bare sad til pynt, medens trællene og trælkvinderne, gjorde det "grove" Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 19-03-04 13:28

Læreren sagde, at emnet var for bredt)-: Så jeg har valgt at skrive om vikingeborge. Ved bare ikke helt, hvad jeg vil finde ud af med dem. Men først og fremmest, så vil jeg finde ud af, hvorfor de blev bygget og hvad de blev brugt til. Noget om byggeteknikken, osv.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-03-04 14:35

Jeg har prøvet at gå ind påWWW.folkebibliotekernes netguide.dk
og der efter under rubrikken Historie og museer, derefter tastede jeg søgeordet Vikingeborge, så kom der en del om Svend Tveskæg, Vikingeborgen Trelleborg og meget mere.
Mvh.Valde.

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 19-03-04 15:00

Jeg tror, at du har skrevet linket forkert, den findes ikke!
MVH Leon

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-03-04 16:25

OK. den står i mine foretrukne, der står:Folkebibliotekernes Netguide, og ikke andet, prøv igen
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-03-04 16:34

jeg har prøvet at skrive Folkebibliotekernes netguide i søgelinien uden www så kom der noget om biblioteksvagt og i højre side en række emner, deriblandt historie og museer, når du går videre der kommer du til Trelleborg, Svend Tveskæg og meget mere
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-05-04 11:28

Nå-å, hvordan gik det med din opgave???