/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Kan man spore en mail? QXL
Fra : palle22
Vist : 975 gange
19 point
Dato : 14-03-04 21:40

Jeg har købt en vare på qxl ved en fejl. Hvad har jeg nu af muligheder? Kan jeg bare lade være med at handle? Sælger har min mail adresse, men er det et problem? Er jeg tvunget til at købe? Jeg har ikke fået varen endnu, og han sender den ikke før han har pengene.
Palle

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 14-03-04 21:42

Du kan anmode ham sælger om at annulere handelen

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 14-03-04 21:45

Det er bedst at gøre det på en ordentlig måde, hvis du ignorerer hans henvendelser kan han jo give dig en så dårlig anmeldelse at andre ikke vil handle med dig

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 14-03-04 21:47

Hejsa
Du kan godt lade være med at købe varen (overføre penge til sælger), men du skal være forberedt på at de udløser en negativ karakter i din karakterbog, har du prøvet at kontakte sælger og høre om i kan aflyse handelen?
Jeg er selv flittig bruger på qxl, og du skal være forberedt på at sælger, måske advarer mod dig til andre sælgere, i forummet derinde og flere dårlige karakter medfører sletning af profil, så helt klart kontakt sælger og tag en snak med ham om at anullere handlen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-03-04 21:47

Nej - Du har under alle omstændigheder 30 dages returret (uanset årsag)
Det pæneste er selvfølgelig at sige til QXL at du har fortrudt. (så kan du handle en anden gang)
Det værste er bare at lade det være (så bliver du garanteret blacklistet)
Men uanset hvad behøver du ikke betale.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-03-04 21:48

Det er selvfølgelig til sælgeren og QXL da det jo ikke er den samme.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 14-03-04 23:13

Hvis du ikke er særligt populær i forvejen kan du slette din bruger og lave en ny. Der er så vidt jeg ved, intet lovmæssigt krav om at du skal købe.
Jeg er sælger og har da haft nogle kedelige betalere ind i mellem, og de får da altid en negativ karakter hvis de ikke kan betale, og en neutral hvis de klarer problemmet på ordentligt vis, som f.eks at tale med sælger.

Ja. Som grausen siger, kan du risikerer at blive ret dårligt kendt på qxl blandt sælgere. Du bør kontakte sælger som du har vundet auktionen hos, og han vil derefter annullerer handlen. Husk at når han annullerer handlen får qxl kundeservice automatisk besked.

Så vil jeg give dig et råd: Tænk før du byder.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 15-03-04 01:29

Hej

Jeg handler også en del på QXL (mest somkøber); men hvorfor har du budt - du skriver ved en fejl; men man bliver spurgt om man er sikker på at man vil byde og får oplyst at man ikke kan fortryde budet hvis man svarer OK.

Det var der du skulle have vaglt annuller!!

Det mindste du nu kan gøre, er at skrive / ringe til sælger og fortælle ham årsagen til din fortrydelse af budet.

Jeg har prøvet at være med i nogle auktioner, hvor der er bydere (falske) og der er s.... irreterende og et fordyrende led - så tænk dig om en anden gang og lad vær med at byde hvis du er i tvivl og vælg så hellere at følge den pågældende vare / auktion.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 15-03-04 07:46

Hej

Nej man kan ikke spore en afsender af en mail som privat person, men politiet kan hos din udbyder kræve oplysninger, og derved få adgang til en afsender af en mail, eller din færden på nettet for den sags skyld.

Du kan dog spore mail en lang del af vejen ved at se her. http://www.stopspam.org/email/headers.html .

, og en mere, http://lundhansen.dk/bertel/spam/spam.php?page=spamheadere .

Nu er det jo sådan af handel på QXL, fore går ved af køber/sælger har indgået nogle aftaler. Handel mellem privat personer er tit en tillidssag, hvor købe og aftale loven dog også gælder, men som privat, kræver det så af man politianmelder osv.

Så en anden gang tænk før man trykker. I øvrigt en god ide med at kontakte sælger, for at se om i ikke skulle kunne blive enig om at annullere dit bud.

2243 // claus

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 15-03-04 08:30

Hvis jeg vælger at annulere handlen, skal jeg så betale hans (sælgers) gebyrer?

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 15-03-04 09:04

Hej

Det vil jeg da kalrt anbefale. Det kan da ikke være så meget det drjer sig om, husk det kan hurtigt blive din første og sidste fejl på qxl.

men prøv nu noget af det der er nævnt her på siden.

2243 // claus

Kommentar
Fra : geu

Dato : 15-03-04 09:05

>>refi, Hvor er det lige du har set man "under alle omstændigheder 30 dages returret (uanset årsag)"
Hvis du tager købe loven har du 14 dages returret for vare købt over nette. Men om den også gælder når det er en privar du handlre med over nette (Qxl) ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 15-03-04 09:06

Det drejer sig om en halvtredser. Men måske køber jeg, jeg kan jo altid sælge varen videre

Accepteret svar
Fra : grausen

Modtaget 19 point
Dato : 15-03-04 09:16

Hvis det ikke drejer sig om mere end 50 kr synes jeg så absolut du skal købe varen og derved undgå dårlig karakter og evt dårlig omtale, så du i fremtiden med god samvittighed kan færdes på qxl.

Du kan jo som du selv skriver sikert sælge varen videre, men husk næste gang at tænke dig om inden du trykker afgiv bud, du risikerer at hænge på den

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 15-03-04 09:17

Hej igen

Lyder som en god ide, (jydsk købmand ? ) -:)

2243 // claus

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 15-03-04 09:17

ups

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 15-03-04 09:18

Tak for svarene, ja jeg er jyde...

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 15-03-04 09:20

Tak for svaret grausen.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 15-03-04 09:44

det var så lidt