/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
hvorfor gider min computer ikke starte o~
Fra : Jonn87
Vist : 572 gange
100 point
Dato : 14-03-04 11:37

Min kammerat var så klog at slukke for strømmen til computeren, når jeg nu tænder den igen så skriver den at den mangler c:\windows\system32\HAL.DLL eller er beskadig

Jeg gik så over på en anden computer og lagde HAL.DLL ned på en diskette og copierede den over på den anden computer, men den skriver stadig det samme, filen er beskadig eller mangler...

hvordan kan det være den skriver den mangler eller er beskadig når jeg lige har lagt en ny ind?

Jeg har oplevet mange gange før at denne fil forsvinder men der kunne problemet dog løses ved at geninstallere den overstående fil igen

Accepteret svar
Fra : hardy

Modtaget 110 point
Dato : 14-03-04 11:43

hej Jonn87

Hvis man fra producenten af motherboardet kan få fat i en fil, der hedder HAL.DLL (denne fil er ret motherboardspecifik, så det fungerer kun hvis filen "passer til" motherboardet) kan man få xp/nt til at slukke computeren, når den afsluttes.Der for kan du ikke bare hente den fra en anden computer med mindre det er det samme motherboard der er i den.
MVH Hardy

Kommentar
Fra : briani

Dato : 14-03-04 11:59

Hejsa

Hvis det er xp du bruger,så prøv følgende

Kom din xp i drevet
vælg-start-kør
her skriver du SFC /SCANNOW
husk der skal være mellemrum efter SFC
Så vil xp gå ind og genoprette de manglende filer

Mvh Brian

Kommentar
Fra : technic

Dato : 14-03-04 12:14

Filen er ikke en MS fil så måske har Hardy ret og så skal du nok have fat i driverne til motherboard, og så vidt jeg husker så vil sfc kun hjælpe på filer der findes på inst. cd'en og vist nok ikke på XP Home

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 14-03-04 12:15

briani>>
Jeg kan jo ikk starte windows på pga. den manglende fil!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : technic

Dato : 14-03-04 12:26

Hvad med fejlsikker tilstand? (F8)

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 14-03-04 12:35

heller ik fejlsikret tilstand

Kommentar
Fra : briani

Dato : 14-03-04 12:35

Hejsa igen

OK
Prøv følgende
Prøv at klikke på F8 og start op (fejlsikret tilstand)
Kan du kommer derind,så gør du følgende
Vælg fejlsikret tilstand med kommandopromt
Her skriver du i dosvinduet
SCANREG.exe/restore
Her kan du vælge at gå tilbage til en dato hvor din pc kørte godt

Mvh Brian

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 14-03-04 12:43

hvis jeg trykker f8 kommer jeg i bootmenu

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 14-03-04 12:50

Hvordan kopiere jeg hele mapper til et andet sted? for hvis man kan det så lægger jeg alt hvad jeg skal bruge over på min anden harddisk og geninstallere windows..

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-03-04 12:58
Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 14-03-04 13:13

jeg har nu fundet ud af hvordan jeg copiere osv...
men min anden harddisk er NTFS og hvordan fanden får jeg så langt mine ting fra min fat32 harddisk til min NTFS harddisk??

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 14-03-04 13:46

hvordan kommer jeg en mappe tilbage?

I alm. dos bruger man kommandoen cd..

men når man booter fra xp cd'en og går i systemgendannelse og skriver cd.. så kender den ikke kommandoen

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 14-03-04 13:56

Det har jeg nu også fundet ud af "cd .." med mellemrum

men hvordan kommer jeg nu ind i en mappe??
normalt skriver man "cd mappenavn"

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 14-03-04 15:30

Problemet er løst ved at geninstallere windows