/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
RAID-controller enten/eller
Fra : Crucifix
Vist : 615 gange
70 point
Dato : 30-04-02 23:13

På mit bundkort (ABIT KT7A RAID) har jeg som sagt en raid-controller sidende, som jeg ikke bruger. D.v.s. jeg har to pladser på mit bundkort, og nu kommer spørgsmålene: Kan jeg bruge disse to pladser til at komme HD i UDEN at jeg skal kører RAID, d.v.s. som en almindelig controller?? Og skal jeg bruge det setup-pjat til controlleren?? Kan windows godt se disse HD?? Kan jeg Fdisk'e dem og det hele?

Begynd ikke at overtale mig til at kører RAID, for det gør jeg ikke!!

Håber i kan klare denne her som i har med mine andre spg.

Accepteret svar
Fra : LLE

Modtaget 80 point
Dato : 01-05-02 00:26

Du kan ikke bruge pladserne som normale pladser, så eneste mulighed for at bruge dem alligevel er at sætte to diske på og vælge "Span (JBOD)" som array mode (ja, du skal bruge setup-pjattet til controlleren - Alt-h under boot). Det er ikke så svært.. bare følg kapitel 4 i manualen, som du kan finde her:
ftp://ftp.abit.com.tw/pub/download/fae/kr7a-raid-e.pdf

I Span mode ser Windows diskene (der skal være mindst to, men de behøver ikke være samme størrelse) som en enkelt disk med den sammenlagte kapacitet. Du bruger altså ikke raid-funktionalitet som sådan (og får hverken større hastighed eller større sikkerhed), men du kan udnytte pladserne hvis du har mindst to harddiske at sætte i - det vil _ikke_ virke med kun en.

Som med mange andre avancerede controllere, kræver RAID-controlleren at dens driver er installeret.
Jeg mener bestemt du kan bruge FDISK når du er i en dos-boks mens du kører Windows, men jeg er ikke stensikker.. det er ikke muligt hvis du bare booter på en dos-diskette, for så indlæses der jo ingen driver til controlleren.

Hvis du ikke bryder dig om Span-metoden, er der ingen vej uden om at købe en ekstra controller.

Held og lykke,
Lars

Kommentar
Fra : Crucifix

Dato : 03-05-02 21:56

Først, tusind tak for det fyldstgørende svar.
For det andet: Grunden til at jeg ikke kører raid er, at når der står jeg kan trykke alt-h så står den stille i 1½ minut inden den går videre og det er lige lang tid nok. Jeg syntes min boottid er lang nok i forvejen, men jeg vil gøre forsøget igen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-05-02 06:15

"Crucifix" <Crucifix.news@kandu.dk> skrev....

> Kan jeg bruge disse to pladser til at komme
> HD i UDEN at jeg skal kører RAID, d.v.s. som en almindelig
> controller??

Ja.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-05-02 19:36

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> wrote in message
news:Xns920A49D9AF852KENTOLDHOJ@212.54.64.134...
> "Crucifix" <Crucifix.news@kandu.dk> skrev....
>
> > Kan jeg bruge disse to pladser til at komme
> > HD i UDEN at jeg skal kører RAID, d.v.s. som en almindelig
> > controller??
>
> Ja.

Men som regel ved kun primary-slottet, og kun med en masterdisk? eller er
det specielt for dette bundkort?

> --
> Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
> http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-05-02 23:56

"Lars B. Jensen" <lars@zulfo.dk> skrev....

>>> Kan jeg bruge disse to pladser til at komme
>>> HD i UDEN at jeg skal kører RAID, d.v.s. som en almindelig
>>> controller??
>> Ja.
> Men som regel ved kun primary-slottet, og kun med en masterdisk?

Hvad skulle det være der giver den begrænsning?

> eller er det specielt for dette bundkort?

jeg har da kørt med 3 diske i non RAID på min HPT370 controller.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Kommentar
Fra : LLE

Dato : 16-05-02 03:30

Hvis RAID-controlleren på det bundkort kan bruges som helt alm. controller, så synes jeg da det er meget underligt at der intet står om det i manualen.. eller har jeg overset noget??

Kommentar
Fra : Crucifix

Dato : 17-05-02 15:07

Hvordan finder computeren HD'ene i bios når de er sat på RAID controlleren?
de skal vel findes inde i bios før styrersytemet får adgang til dem?? eller hva?