/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Jeg søger en landskildpadde!
Fra : Mike87
Vist : 764 gange
100 point
Dato : 13-03-04 14:51

Hej!

Jeg søger en meget billig landskildpadde, da dette dyr har fascineret mig meget længe..

har terrarie med tilb. mangler bare skildpadden!!
Har prøvet www.dba.dk og www.guloggratis.dk
det kunne være du netop ville af min din, og give den et godt og langt liv??

Med venlig hilsen

Mike!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-03-04 15:28

Det "lyder" ikke som om du vil betale meget for et dyr du siger du er facineret af.
Gå i en dyrehandel og hør hvad de koster.

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 13-03-04 15:42

det har jeg været, og ved godt priserne ligger mellen 1200,- kr - 2000,- kr... derfor er det jeg forhører mig om evt. nogle kender et sted eller kender en der vil af min sin skildpadde, så vil jeg gerne give den et godt og langt liv!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-03-04 15:52

Du finder garanteret ikke nogen der vil forære et dyr væk i den prisklasse.
Dem der eventuelt skulle have nogle sådanne vil med sikkerhed have penge for dem.

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 13-03-04 16:11

jeg vil gerne have svar fra nogle der har forstand på det her, og ikke konstateringer fra folk som tror de er kloge!!!

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 13-03-04 17:31

Hej Mike

Jeg har for kort tid siden netop foræret min landskildpadde væk til et godt og blivende hjem (nemlig ejerne bag www.landskildpadder.dk hvor du kan se den på filmklippet "Skille bider" *s*).

Jeg ønskede min skildpadde et bedre hjem, pga. tidsmangel, og fordi jeg ikke havde plads til at købe den en legekammerat. Nu bor den sammen med dens ven "Lille John" (som er græker) og en hel masse russere. De har optimale plads og foderforhold, og er en integreret del af familien.

Jeg har haft landskildpadder siden jeg var barn, og håber du virkelig har sat dig ind i, hvor stort et projekt det er, at holde sådan et dyr i forhold til f.eks. en kanin eller en kat. De kræver specielle forhold mht. foder, varme, lys osv.

Hvis du har sat dig ind i pasningen, og virkelig har så stor en passion for landskildpadder, så kan jeg godt forstå, at du gerne vil have en, dog vil jeg (efter utallige debatter i skildpaddegruppens forum - nordisk herpetologisk forening www.nfh.dk) fraråde dig, at købe en skilder hos en dyrehandler. Oftes er dyrene fejlernærede og i værste tilfælde syge. Vi har flere gange set skildpadder fodret med icebergsalat og æbler, hvilket er direkte farligt for dyrene.

Mit forslag til dig er, at du forhører dig i skildpaddegruppen http://www.nhf.dk/skildpadde/default.htm om avlere, hvor du er 110% sikker på at købe et raskt dyr, og ofte billigere end i dyrehandlen. Prisen bør ikke være en afgørende faktor for dit skildpaddekøb. Ønsker du dig brændende en skildpadde, er du også villig til at betale prisen!

Både i skildpaddegruppen og NHF (hvor jeg synes du bør melde dig ind) kan du udover dialog med andre skildpaddeejere, få gode ideer og lære en hel masse om skildpaddehold.

Held og lykke med projektet.

Mvh/Chamira

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 13-03-04 17:49

Tusind tak for svaret chamira!

Jeg har virkelig sat mig ind i det, har selv 6 stk. sumpskildpadder, ved godt det ikke kan sammenlignes, men de kræver også varme osv, i det de har lidt af det samme fordøjelsessystem!

Jeg har fundet et par opdrættere bl.a. www.landskildpadden.dk men synes det er svært at finde andre?

Har lige set videoklippet af "din" skildpadde, den ser godt nok livlig ud!

MvH

Mike!

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 14-03-04 02:37

Hej Mike

Jep, Skille er en livlig lille fætter, da jeg fik den, var den kun 2 mdr. gammel og vejede 45 gram, ca. det samme som en halv Rittersport!

Mht. opdrættere kan du i hvert tilfælde via skildpaddegruppen hos NHF.dk finde flere, både opdrættere af mauriske, grækere, russere og jeg tror også en enkelt opdrætter stjerneskildpadder. Hvis du stiller et spørgsmål i skildpaddegruppens forum, kan du være helt sikker på, at der er nogle som vil være dig behjælpelig med, hvor du kan finde andre opdrættere, og af og til kan du være heldig, at nogle vil forære deres skildpadde væk (eller sælge den billigt) hvis den får et godt og blivende hjem.

Held og lykke med "jagten".

Mvh/Chamira c",)