/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
W2000 under XP i netværk
Fra : h_bmv
Vist : 382 gange
120 point
Dato : 13-03-04 00:06

Hej!
Jeg har en maskine med xp professionel og 2 netværkskort, internettet er sat til i det ene og en 8 ports switch til det andet. Jeg bruger netværket til spil og internet-, fil- og printerdeling med mine kammerater. Jeg har haft pc'er med xp og win 98 til at køre fint gennem/under denne opsætning.

MEN nu har jeg fået en ny kammerat, han har en maskine med windows 2000 proffesionel og jeg kan altså ikke få min og hans maskine til at "se" hinanden. Desuden kan jeg ikke finde hvor jeg i det hele taget skal se mine delte mapper fra xp maskinen på win 2000 maskinen.

Jeg har surfet efter svar og fandt denne guide som jeg prøvede at følge uden held: http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/xp.htm
Men her er osse tale om at det foregår under IPX/SPX protokol som jeg ikke tror min brugervenlige xp netværksguide har opsat mit standard MSHOME netværk under.

Er der nogen som har et link til en bedre guide til netværk i windows 2000 eller et andet forslag til hvad der kan være galt? Jeg kan jo desværre ikke bare knalde disketten med netværksguiden i win 2000 maskinen, da guiden jo ikke virker i win 2000.

På forhånd tak, håber hurtigt at kunne tildele nogen point til et godt svar...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-03-04 00:12

Hvad med at starte netværksopsætning forfra på alle maskiner og nøjes med at tildele tcp/ip til Internet og så bruge IPX/SPX som kommunikations protokol. Husk at dele disk eller mapper.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-03-04 00:13

I skal bare vide at deling af netværk er pivåbent med mindre man er dækket af router med firewall.

Accepteret svar
Fra : basil28

Modtaget 130 point
Dato : 13-03-04 00:16

virker guiden ikek hvis du henter msi installeren ?? er ikke 100% sikker men mener den gør...

ellers kan jeg sige at xp og 2000 godt kan snakke sammen, men husk 2000 er noget mere striks med rettigheder og lignende, du vil sikkert på et tidspunkt opleve at du kan se dine drev fra hans comp men ikke omvendt, og det er fordi at din comp ikke har rettigheder til at se hans delte drev, det kræver nemlig at den er oprettet som bruger med de tildelte rettigheder...

en måde at omgå netværksguiden er at gå ind manuelt og skrive ip i indstillingerne, og gateway osv... det plejer at hjælpe...

mvh
basil

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 13-03-04 01:02

msi installer...? ok, er ik' så hard core, må lige undersøge hvad det er, men nu er øjnene blevet små for i dag, svarene er gode tak, men jeg lader den aligevel lige køre...

ps: et side spørgs mål: når mit internet er delt via xp pro pc'en som både har xp's firewall og zonealarm, er det så virkelig så åbent ?? Jeg har den gamle computer på netværket, men ikke altid tændt. Og mine kammeraters pc'er er her jo kun om weekenden en gang i mellem.

Kommentar
Fra : technic

Dato : 13-03-04 01:12

Hvis du fjerner delingen når du går på Internet skulle problemet ikke være særligt stort.
Jeg vil nu også foreslå at bruge router da du jo kan holde netværket inde bag routeren så det er beskyttet af routerens firewall, men lidt omtanke kan nok også klare det ved at fjerne et flueben i netværksegenskaber.
T/

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 14-03-04 23:11

Tak technic, et rigtig godt svar på mit sidespørgsmål.

Pointene går til Basil28 for hans svar på det oprindelige spørgsmål, men jeg har ikke fået arbejdet med det, fordi min kammerat gerne vil have sit styresystem udskiftet med xp.
vh.

Godkendelse af svar
Fra : h_bmv

Dato : 14-03-04 23:13

Tak for svaret basil28.
men jeg har ikke fået arbejdet med det, fordi min kammerat gerne vil have sit styresystem udskiftet med xp.