/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
WLAN eller bluetooth gennem XP
Fra : hjsimonsen
Vist : 158 gange
80 point
Dato : 12-03-04 10:02

Hej

Da jeg er blevet den lykkelige ejer af en bærbar computer med både WLAN og Bluetooth i overvejer jeg at oprette et trådløst netværk hjemme hos mig selv.

Der er dog selvfølglig problemer... Sådan er det jo altid.

Jeg har fint kunne lave et netværk mellem de to computere via bluetooth, men når jeg skal på nettet fra den bærbare går den ikke. I windows XP skal man nemlig dele en forbindelse og for at dele en forbindelse skal "host" computeren have en bestemt IP (så vidt jeg husker 192.169.0.1), men den IP er den router jeg går igennem configureret til at have. Jeg har ikke adgang til routeren, da det er en lidt tarvelig internetforbindelse jeg har mig.

Er der en måde hvorpå jeg alligevel kan dele min netforbindelse, således at mit bluetoothnetværk kommer op at stå?

Hvis jeg nu vil oprette et WLAN, skal jeg så bruge et access point eller en router? Fungerer et access point på samme måde som mit bluetooth netværk, altså at jeg alligevel skal ind og dele den LAN forbindelse der giver mig adgang til nettet?

Håber I kan hjælpe mig! På forhånd mange tak!

VH Jacob

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-03-04 10:20

Den bedste løsning vil nok være, at du bruger en router, hvor begge maskiner er koblet til.
Det vil bevirke at begge maskiner kan komme på nettet uafhængig af hinanden.

Forbindelsen til routeren, fra den bærebare kan være en kabling, en trådløs netkort forbindelse eller via buletooth, som også findes til at putte i routeren.

Hvad der er den bedste løsning er op til dit behov.
Bluetooth kræver at du er i nærheden og inden for sysnvidde.
Trådløst netkort kræver at du er inden for rækkevidden at det netkortet formår af rækkevidde.
Kabelforbindelsen er den sikre måde, men her har du et kabel der bestemmer afstanden, dog max ca. 100 meter med en god kvalitet.