/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
thulin
Fra : ofa
Vist : 595 gange
200 point
Dato : 11-03-04 11:36

I lyset af dit svar længere nede "kan ikke åbne en BIN fil"
Du skriver "en bin fil kan være alt muligt."Gider du forklare mig hvad en BIN fil også kan være?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 11-03-04 11:58

BIN filer findes mange forskellige steder, ikke kun som CD project filer.

F.eks så bruger Nokia PC suite BIN filer på installations CD'en til nogle oplysninger som setup.exe anvender.
exe filer som indeholder en masse tekst som skal kunne "rulle" hen overskræmen anvender BIN filer, til at læse teksten fra.
Windows anvender BIN filer med information til at kunne boote.
Hvis din BIN fil er 400MB er det sikkert et CD projekt, som vil være meningsløst at rename til TXT for at forsøge at læse.
Men er det en lille fil på under 1 MB, så prøv at rename til TXT og se hvad der står i filen.
Prøv søg din computer igennem for BIN filer (sørg for at du kan se skjulte filer, så finder du sikkert nogle 20 BIN filer eller mere.
Så BIN filer anvendes som regel som hjælpe filer til andre programmer, hvor der ligger noget information. Det kunne goså være registrerings information eller blot tekst.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-03-04 12:15

En bin fil er simpelthen en fil der består af én (1) lang bitstreng. Den er altså ikke adskildt af kommaer, ecape-koder eller andre limiters. Den er blot en steam af på hinanden følgende bit's.

I princippet er en tekst fil *.txt det samme. Men i denne er bit'ene opdelt 8 og 8 altså i bytes. Dette har betydning da nogle systemer læser bytes som little endian og andre som big endian, altså fra venstre mod højre eller omvendt. Derfor kan de enkelte bytes tolkes forskelligt selvom informationen er den samme; den samme bytes tolkes som 00000001 eller 10000000. Dette problem eksisterer ikke for *.bin filer, da bit'ene læses en ad gangen.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Fredison

Modtaget 200 point
Dato : 11-03-04 13:38

Firmware!!!

Kommentar
Fra : Fredison

Dato : 11-03-04 13:39

eller Configurations filer!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-03-04 13:58

thulin og Fredison -> Udgiveren af en *.bin fil bestemmer selv, hvad den skal indeholde og hvad den skal bruges til !!!

I gamle dage da jeg programmerede assembler til DOS var den fil der blev dannet af compileren (MASM) ud fra *.asm kildefilen, en *.bin fil, der så skulle linkes med MAKE programmet. Resultatet var en *.com fil. Med bin2exe programmet i DOS kunne en *.exe fil så dannes.

Bin filer er altså den 'rå' bitstreng der alt efter formål kan bringes til at betyde hvad det skal være. Ved dataoverførsel benyttes bin formatet ofte, da der kan sendes én bit ad gangen, som perler på en snor, istedet for at sende 'pakker' : 8, 16, 32 eller 64 bit words. Dette sikre at filen når frem som den blev sendt, da 'systemet' ikke har mulighed for at bytte om på rækkefølgen af de enkelte bit's.

I princippet kan ALLE filer sendes som *.bin filer, da det er programmet der modtager denne fil der bestemmer hvor dan bit rækken skal tolkes/deles op.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 11-03-04 14:35

Lolokyle, vi er ganske enige. Det var blot et forsøg på at forklare "ofa" at en BIN fil ikke nødvendigvis hører til Neroburn eller lign brænder programmer, men kan være alt muligt.
Bare for at oplyse "ofa" om at en BIN fil kan være alt muligt.
Jeg tror at din forklaring måske er for teknisk for "ofa". (intet ondt ment med det)

Men om ikke andet "ofa" jeg håber du fik svar på dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 11-03-04 16:04

Næh,egentlig ikke!Vi er enige om at bin filer kan indeholde både dit og dat,Okay,men en bin fil,er da en pakket fil,ikke? Og en pakket fil skal man åbne med et stykke værktøj,ikke?En bin fil skal da kunne åbnes med ISO BUSTER,eller hur?Kan man åbne den på anden måde ved at omdøbe den??

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 11-03-04 21:56

Hva sååååå .Er der stilstand??

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 11-03-04 22:39

Gider du forklare mig hvad en BIN fil også kan være?
Jeg har tygget lidt på dit svar(ene)Det var jo ikke hvad en BIN fil indeholdt,kunne indeholde.Hvor du har fra at jeg skulle mene BIN filer hører til i div brænderpogrammer.,må stå hen i det uvisse.Manden i hovedspg spørger om hvordan han skal åbne en bin fil,du roder dig ud i noget om omdøbning,og gud dødemig om du ikke udtaler dig om min tekniske viden udi IT.I mine ører er du et vrøvlehoved

Godkendelse af svar
Fra : ofa

Dato : 11-03-04 22:40

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 12-03-04 10:00

Du er sateme en rar ekspert,kan man virkelig ikke hidse dig op til reagere? Eller er det et eller andet teknisk du har læst og fået galt i halsen.OMDØB FILEN,SÅ KAN DU ÅBNE DEN!!
Vorherre bevares

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-03-04 12:11

ofa -> Du har vist fået det forkerte ben ud af sengen

Du skriver :

Citat
Gider du forklare mig hvad en BIN fil også kan være?

Som jeg forstod dig var du ude efter, hvordan en *.bin fil er defineret.

Det prøvede thulin, Fredison og jeg i al beskedenhed at svare dig på, så jeg ser ingen grund til du tager sådan på vej over for thulin, ...men lad nu dét ligge

Her er definitionen : http://whatis.techtarget.com/definition/0,,sid9_gci211661,00.html

..samt en liste over ALLE suffix for filer : http://whatis.techtarget.com/fileFormatA/0,289933,sid9,00.html

Her er lidt om hvorfor man bruger *.bin i forbindelse med datatransmission : http://ecos.sourceware.org/docs-latest/cdl-guide/package.distrib.html

..og her : http://persephone.cps.unizar.es/general/gente/spd/gzip/File_Formats.html

Ha' en go' dag ..og bli' lige i lidt bedre humør ofa

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 12-03-04 14:15

Jeg er helt klar over alt det der,og det er ikke det det drejer sig om!!Paphovedet svarer en anden spørger der ikke kan åbne en BIN fil,at han bare kan omdøbe filen så skulle alting være iorden,så ,for ikke at gøre den andens tråd til en diskussions tråd,opretter jeg et spgm ,direkte til ham,og klodshovedet forsøger med mindre pæne bemærkninger ,at læne sig op af din forklaring,-----der springer elastikken af,desv.
Pointene bliver derfor smidt i hovedet på 3 die mand.Jeg pointerer ,jeg har ikke på noget tidspunkt spurgt om andet end et svar på hvad en bin fil OGSÅ kunne være i tulins verden(DYB TAVSHED) i forlængelse af hans svar til anden side
Med ønsket om en fredeligere verden og al magt til de svage Vh Ole

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 12-03-04 14:19

www.kandu.dk/dk/spg/35313 --------- for molekylllllllll

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-03-04 17:19

Hmm.... ofa -> Jeg kan med min bedste vilje ikke se thulin har gjort andet end at prøve at give spørgeren et kvalificeret svar. At kommentaren så ikke er helt i lod med din opfattelse, ser jeg kun som en styrke :

Citat
Velkommen til kandu.dk

Vejen til en hurtig løsning, gennem bruger til bruger hjælp, danske nyhedsgrupper, kurser og vidensdeling.

Nå du stødes over et påstulat som :

Citat
Jeg tror at din forklaring måske er for teknisk for "ofa". (intet ondt ment med det)

..så undskyld; så går du i for små sko eller også har du en dårlig dag. Dét kan sgu ske for os alle

No offence... !

Ps. Hvordan du bruger dine surt sammensparede point? Rager mig en 'Pap-and'

FRED og FORDRAGELIGHED </MOLOKYLE>