/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows kan ikke starte
Fra : 19431225
Vist : 505 gange
50 point
Dato : 26-04-02 13:32

Hej alle

Jeg kan ikke starte min pc,er , Efter den har løbet startfasen igennem skriver den
på skærmen " Disk boot failure, insert system disk and press enter"

Efter dette kan jeg ikke komme videre, er der nogen der kan hjælpe, og komme med foreslag hvad jeg skal gøre.
Jeg kører med windows 95.

MVH
Birk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-04-02 12:35

On Fri, 26 Apr 2002 11:31:56 GMT, "19431225" <19431225.news@kandu.dk>
wrote:

>Hej alle
>
>Jeg kan ikke starte min pc,er , Efter den har løbet startfasen igennem
>skriver den
>på skærmen " Disk boot failure, insert system disk and press enter"
>
>Efter dette kan jeg ikke komme videre, er der nogen der kan hjælpe, og
>komme med foreslag hvad jeg skal gøre.
>Jeg kører med windows 95.
>
Det kunne tyde på at der ikke er forbindelse til
harddisken eller at harddisken er død.

Tjek om alle kabler til harddisken sidder
ordentligt fast.

Når du tænder, kører harddisken så ?
( Du skal nok have låget af for at mærke efter )

mvh Mogens

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-04-02 12:56

> Jeg kan ikke starte min pc,er , Efter den har løbet startfasen igennem
> skriver den
> på skærmen " Disk boot failure, insert system disk and press enter"

Et par vilde gæt:
Hvordan er boot-rækkefølgen sat op i bios? Er der evt. lavet en
ændring, så din harddisk ikke fremgår af boot-mulighederne?

Har du en cd siddende i drevet, så prøv at pille den ud.

Mvh.
Morten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-04-02 13:27

19431225 wrote:
>
> Jeg kan ikke starte min pc,er , Efter den har løbet startfasen igennem
> skriver den
> på skærmen " Disk boot failure, insert system disk and press enter"
>
hvis de andre, ellers fine forslag, viser sig ikke at hjælpe prøv at boote op på en
startdisk af samme version som din windows med sys.com på disken og skrive SYS C:
Er det ikke den samme version får du problemer.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-04-02 14:18

"19431225" <19431225.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:DRay8.3653$kp3.329059@news010.worldonline.dk...
> Hej alle
>
> Jeg kan ikke starte min pc,er , Efter den har løbet startfasen igennem
> skriver den
> på skærmen " Disk boot failure, insert system disk and press enter"
>
> Efter dette kan jeg ikke komme videre, er der nogen der kan hjælpe, og
> komme med foreslag hvad jeg skal gøre.
> Jeg kører med windows 95.

Det kunne være virus. Win95 _Cih eller Tjernobyl-virussen slår jo netop til
d. 26. april.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-04-02 14:26

On Fri, 26 Apr 2002 13:56:22 +0200, "Morten" <morten789@hotmail.com>
wrote:

>Har du en cd siddende i drevet, så prøv at pille den ud.

Eller måske en floppy...

--

/Dan MOrtensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-04-02 00:46

Ole Axelsen,

> Det kunne være virus. Win95 _Cih eller Tjernobyl-virussen slår jo netop
til
> d. 26. april.

If so, interessant teori!

Så er det BIOS der skal flashes, right?

------------------------------------------------
Best Regards/Med Venlig Hilsen
--Mr. Searching
E-Mail: yyyxxx4@hotmail.comREMOVETHIS
ICQ# 19092605
------------------------------------------------

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 27-04-02 05:43

Prøv at checke biossen først. Tryk Del. under opstart.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 27-04-02 11:38

Hej Birk

Shub's forlsag er som regel kun en halv løsning, så spar dine point på den...
Fejlen kan som de andre skriver ligge et held andet sted.

Hvis du er uheldig har du mistet opsætningen på din disk, dette kan nogle gange løses
med :

fdisk /mbr

men pas på, hvis det ikke er det, som er galt kan du risikere at stå med en maskine
som ikke kan starte

Men prøv de andres råd også og så held og lykke med foretagendet

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 28-04-02 09:02

Hej Zonker

Hvornår lærer DU at vekommende der stiller et spørgsmål, nok selv skal afgører om et svar eller kommentar kan bruges det er jo ikke kun i dette spørgsmål du blander dig i hvad andre skriver, det gør du over hele linjen

MVH
Croaks

Kommentar
Fra : 19431225

Dato : 28-04-02 09:33

Problemet er ikke løst endnu, jeg har ladet mig fortælle at det kan skyldes batteri backup, hvad er det.

Birk

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 28-04-02 09:47

Hej

Hvis den er 1-4 år gl. så er det nok ikke backup batteri.

Hilsen
Ishoey

Ps. Tak til croaks!!

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 28-04-02 10:05

Hej Igen

Hvis dit er batteri løbet tør

Du kan selv prøve at løfte hatten af din PC og se om du kan finde batteriet. Det er enten et alm fladt urbatterie, på størrelse med en 25 øre der sidder fladt ned mod bundkortet - eller også er det en gammeldags type, der minder om et lille batteri - det er i så tilfælde som regel loddet fast på dit bundkort, og så skal du nok være sikker på hvad du gør hvis du vil skifte det.

Begge slags batterier kan fås for under kr. 50,-

Det er nok rigtigt at det er en god ide, men det eneste der (såvidt jeg ved) sker hvis batteriet løber tørt, er at uret starter i 1985 (eller der omkring) hver gang du tænder computeren.
Oplevede det men en 4år gammel computer for en måned siden.

For at udskifte batteriet:
1) Pil kabinettet af, ved at fjerne skruerne på bagsiden.
2) Der hænger en grøn printplade lodret op af den ene side.
3) I et af hjørnerne er der et rundt fladt batteri med en lille jernfjedder der holder den på plads.
4) Pil batteriet ud og sæt et nyt

Ps. Strømstikket skal være fjernet i mellemtiden, så du ikke risikerer at få stød.

Hilsen
Ishoey

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 28-04-02 10:07
Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 28-04-02 10:07

Ja, hvis det er batteriet der er galt med så sidder den på bundkortet i nærheden af processoren, afhængig af hvilken computer du har. Den er rund og ikke svær at finde. Kik evt. i manualen, om der er en tegning af bundkortet.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-05-02 11:53

Hvis det er backup-batteriet, som forøvrigt leverer støm til dels den CMOS-RAM som indeholder den mest basale opsætning af maskinen, og dels leverer strøm til RTC-uret (indbygget i CMOS-RAM, og er det ur som sikrer at maskinen starter op med nogenlunde korrekt dato og klokkeslæt), så vil alle moderne maskiner automatisk registrere de korrekte indstillinger for den eller de harddiske som den indeholder. Derved vil maskinen så starte op aligevel, men klokkeslet og dato vil naturligvis være helt forkert. (Jeg har oplevet at den så starter ved den 1/1-1980 kl 00:00:00.)

Hvis du har en bootdiskette eller en bottbar Windows CD (Windows 98 eller nyere) så prøv at boote med den uden at starte Windows installation, og (i begge tilfælde!) uden CDROM-support. Når du har DOS-prompten så skriv "dir c:" Ruller der en masse filer op over skærmen så fungere din harddisk, og problemet kan muligvis løses ved at skrive "sys c", blot man er sikker på enten bootdiskette eller CDROM er med helt den samme Windows-version. Men kommer der derimod en fejlmelding, så er den helt gal. Hvis du har rodet inde i maskinen, eller flyttet rundt på den, kan du være "heldig" at det blot er harddisk-kablet som sidder løst eller har en dårlig forbindelse i stikket. Luk maskinen op og kontroller om kablet sidder som det skal. Tryk på stikkene - det kan ofte rette på en løs forbindelse indeni. Køb evt. et nyt kabel. Hvis ingen at disse råd virker, så er det bare ærgeligt hvis du ikke har en backup.

M.v.h.

Søren

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-05-02 12:25

Jeg havde vist overset et par ting. Allerførst, så nævner du jo faktisk en fejlmelding som isolerer problemet til den fysiske harddisk og evt. kabel. Fejlmeldingen "Disk boot failure, insert system disk and press enter" kommer fra BIOS og er et "nødråb" om at den hverken kan finde en harddisk eller diskette som den kan boote på. (der findes flere andre fejlmeldinger som i virkeligheden kommer fra et par ganske må programmer som ligger i bootsektorerne, men denne er IKKE en af disse.) Så det jeg skrev om at boote op og skrive "dir c:" kan du godt springe over, og det samme gælder kommandoen "sys c", for maskinen kan slet ikke finde disken. Kontroler kablerne som jeg skrev, skift dem evt. kontroler BIOS for virus som en anden skrev. Hvis ingen af disse råd dur, så hedder det en ny disk.

M.v.h.

Søren

Kommentar
Fra : 19431225

Dato : 02-05-02 19:43

Tak for alle de gode råd, men det rigtige var at det er en virus, jeg har fået en nørd til at formattere hardisken, og efter dette var der ingen problemer. tak for hjælpen.

Men jeg har brug for hjælp igen, men dette er om at formattere hardisken, er der nogen der skridt for skridt kan beskrive hvordan man formatterer korrekt, jeg ville blive glad for et svar, idet jeg aldrig selv har prøvet.

mvh
Birk

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 02-05-02 20:41

Det kan være ret vanskeligt!
Selv har jeg Millenium Edition og har prøvet en "clean install" to gange på den. Jeg skulle først se alle manualer igennem for at finde ud af det. Der følger nemlig kun en Recovery Disk med som er pakket ind i nogle mystiske CAB-files.
Hvad formateringen angå, skal du enten bruge fdisk, format eller din installationsdisk.
Nu har du Win95. Det er jo et gammelt system, har kun haft 98 og Me, men mon ikke det er det samme der.

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 50 point
Dato : 03-05-02 15:10

hmmm.... det ville være på plads om du lukkede dette her, da det jo intet har med overskriften at gøre og startede på et nyt spørgsmål.......??

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-05-02 16:03

Jeg vil give Zonker ret. Jeg kunne sagtens skrive en længere smøre om hvordan man partitionere og formatere en harddisk helt fra bunden, men det mest rigtige vil være at du lavede et nyt spørgsmål om dette.

Tro mig - det er slet ikke så svært som Clausen antyder.

M.v.h.

Søren