/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Hjælp til opsætning af intern netværk.
Fra : ellebye
Vist : 674 gange
200 point
Dato : 05-03-04 21:03

Blandt alt det jeg ikke kan, har jeg heller ikke meget begreb om netværk.

Så her er opgaven.

Jeg har 2 computere begge tilsluttet internettet hver for sig gennem en router m. firewall.

På den ene har jeg XP HOME (ntfs-format) lagt ind, på den anden WIN ME lagt ind fat32-format.

På XP-eren har jeg givet mig selv alle de tilladelse jeg kan komme på, og kan godt finde den selv på nætværket, men ikke den anden.

Det samme gælde ME, her kan jeg også se maskinens eget netværk, men ikke dan anden.

Jeg bruger selvfølgelig det samme netværksnavn på begge computere. Men hvordan kommer jeg videre????????

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 05-03-04 21:18

Har du delt nogle resurser, så den anden pc kan se det? Er de begge i f.eks. MSHOME. Har du kørt guiden "Hjemmenetværk" ...opret diskette osv?

Kommentar
Fra : clan30

Dato : 05-03-04 21:19

har du firewall på dine pc'er.
Netværksnavn = Arbejdesgruppe, ikke også

clan30

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 210 point
Dato : 05-03-04 21:32

Problemet er jo ofte, at når man tildeler TCP/IP protokollen til Internet så er der ikke plads til at oprette et internt netværk på samme netkort, men det kan du jo omgå ved at tildele endnu en protokol på begge maskiner.
Dennemmeste at anvende er Netbuie, som kan hentes til XP fra installations cd'en, men det er jo noget gammeldags og ikke hurtigt, den anden mulighed er en IPX/SPX protokol.
Husk at alle maskiner i netværket skal arbejde med samme protokol.
Der findes andre mere indviklede løsninger, men kik lidt på det her og husk at når du laver deling af drev / mapper / filer så bliver du sårbar udefra hvis du ikke gemmer dig effektivt baf firewall.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-03-04 21:33

Opret en netværksdiskette via Xp's netværksguide som wilsonweb anbefaler! Plejer at løse de fleste problemer!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-03-04 21:34

Du ved sikkert nok til at sortere i informationerne så kom nu med en tilbagemelding der vil noget

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-03-04 21:36

Og glem ikke at det kan tage et stykke tid at se andre computere på netværket, så vær lidt tålmodig

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-03-04 21:40

Når begge computere kan se sig selv i netværket betyder det at netværket virker, men at de ikke "taler samme sprog" altså protokol og opsætning af denne.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-03-04 21:44

Har lige været ude at lufte hund.

Jeg har tildelt begge pc et netværksnavn det samme.

Jeg har ikke en software firewall på XP andet end den XP er født med, men jeg har
firewall på ME-maskinen.

Den med netværksdisketten har jeg hørt om, men hvad skal jeg downloade og uploade på ME maskinen?

Jeg ved godt at der kan gå et par minutter før computeren finder netværket.

Er der noget med at tildele IP-adresser??

ellebye

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-03-04 21:54

Man vil normalt kunne bruge routerens range af IP adresser til tildeling af både internt og Internet, men jeg er bange for, at der er noget med ME'eren og så dynamiske IP adresser (DHCP). Sådan på godt dansk er ME et lor.. system til internt netværk, men selvfølgelig kan det lade sig gøre.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-03-04 21:55

Det skal lige tilføjes, at når jeg tænder XP-pc kommer ikonet straks frem med denne pc navn xxx, og når jeg tænder den anden maskine kommer XP-pc frem med ME PC navn yyy, men jeg får fejlen at den ikke kan finde den anden maskine.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-03-04 21:56

Du skal nok sørge for at begge routere kører samme range internt og så vælge nogle adresser i dette range og husk der skal kun være forskel i sidste ciffer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-03-04 22:01

Nej der er vel kun een router og du bruger LAN portene til at forbinde på netkort, jeg læste vist forkert.
Teoretisk set skulle du kunne anvende DHCP indstillinger til at forbinde i routeren og du skal så aktiver deling og dele en mappe på hver så burde du kunne se mappen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-03-04 22:06

Og hvordan gør jeg så det BjarneD??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-03-04 22:10

Det sjove ved det skriveri her er, at man aldrig er helt sikker på hvad der spørges om så jeg må spørge lidt tilbage.
Er det IP adresser eller deling du spørger til eller begge.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-03-04 22:18

Det er helt ok, jeg vil ikke gøre mig bedre end andre.

Jeg vil godt kunne læse og rette og overføre filer fra ME til XP, det er ligegyldigt den anden vej.

Jeg har tidligere brugt coax til at forbinde computerne, men i dag har jeg direkte udtag til internettet (inbygget lan) på begge bundkort.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-03-04 22:31

Jeg er lige ved at tro den enkleste løsning til det brug er at indsætte en IPX/spx protokol på begge maskiner og så kun lave deling på ME'eren både aktivere og dele mappe
Jeg bruger samme system bare med IPX/SPX mellem en XP og en 2000.
På ME'eren laver du deling under netværksindstillinger og tilføjer den ønskede protokol.
På min har jeg lavet en tom mappe som jeg har delt og så fylder jeg bare det i der skal flyttes, men det bestemmer du jo selv.
Den her beskriver det bedre end jeg kan
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-03-04 22:41

Hvis du spørger om hvordan du opretter en netværks diskkette, så er det ganske enkelt. I winxp går du ind under Start og netværksindstillinger, så går du ind under netværksopgaver og konfigurer et hjemme eller mindre kontornetværk. Der dukker en guide frem som du følger! Læs lige de blå links på hver side der, før du trykker på næste! Så vil du på et tidspunkt få oprettet en floppydisc som du så stikker ind på ME computeren, og voila så skulle det gerne virke uden at du skal begynde at overveje protocoller og ip adresser!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-03-04 22:42

Tak Bjarne D, den vil jeg bruge natten til at studere, og som du selv skriver beskriver linket det hele til mindste detaile.

Vender tilbage i morgen.

ellebye

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-03-04 22:43

God fornøjelse. Det er faktisk sjovt selv om det kan være drilagtigt.

Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-03-04 22:46

Jeg prøver lige Tedd forslag først.

Vender tilbage i morgen.
ellebye

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-03-04 22:49

Det er også nemmere og somme tider virker det og somme tider ikke. Virker det er det den bedste løsning.

Godkendelse af svar
Fra : ellebye

Dato : 06-03-04 20:03

Tak for hjælpen alle sammen.

Jeg har prøvet hele dagen med tedd løsning, men det hele har opført sig af h.. til.
Blot en lille ting, når man får filen der skal downloades på en diskette, for man muligheden for at formatere disketten hvad jeg så gjorde, men ingen floppy kunne læse disken fordi XP formaterede disketten i fat-format IKKE FAT32, så her gik en rum tid før jeg fandt ud af det. (For dårligt af XP.)

Så til sidst brugte jeg så Bjarnes forslag med IPX/SPX protokol, og straks fik jeg forbindelsen mellem begge computere.

Så tedd pointene går til Bjarne, men alligevel vil jeg eksperimentere med dit forslag, som jeg dog pt. ikke kan få til at virke.
Men endnu en gang tak til alle.

Mvh
ellebye