/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Blå skærm
Fra : agon
Vist : 620 gange
100 point
Dato : 24-04-02 22:37

Der er tilsyneladende mange skrappe folk her, så I må bære over med mig, hvis mit spørgsmål er dybt naivt.

Mit problem er, at min computer er blevet stadig mere ustabil således at jeg nu får blå skærme næsten konstant. Der er tilsyneladende ikke noget specifikt der udløser det. Det sker både når jer er på nettet og når jeg bruger tekstbehandling og øvrige programmer. Det eneste jeg selv har gjort ved PC'en er, at jeg har installeret en brænder - jeg har prøvet at afinstallere den, det hjælper ikke. Jeg har også formateret og geninstalleret. Jeg har også prøvet at fjerne drivere til printer og modem.

Fejlmeddelelsen på den blå skærm lyder ca. sådan: en alvorlig undtagelsestilstand opstod OE opstod ved 0028:C0005338 i VXD VMM(01) +00004338.

Kan man udlede noget som helst brugbart af det??

Jeg er ikke nogen computer-haj - så svar må gerne være i så klar tale som overhovedet muligt.

Tak

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 110 point
Dato : 24-04-02 21:59

> Mit problem er, at min computer er blevet stadig mere ustabil således at
> jeg nu får blå skærme næsten konstant. Der er tilsyneladende ikke noget
> specifikt der udløser det. Det sker både når jer er på nettet og når jeg
> bruger tekstbehandling og øvrige programmer. Det eneste jeg selv har
> gjort ved PC'en er, at jeg har installeret en brænder - jeg har prøvet
> at afinstallere den, det hjælper ikke. Jeg har også formateret og
> geninstalleret. Jeg har også prøvet at fjerne drivere til printer og
> modem.
>
> Fejlmeddelelsen på den blå skærm lyder ca. sådan: en alvorlig
> undtagelsestilstand opstod OE opstod ved 0028:C0005338 i VXD VMM(01)
> +00004338.

Måske er der fejl i en af dine RAM blokke... Jeg har nemlig prøvet noget nær
det samme som det du nævner der, og der var det mine RAM det var galt med.

MVH
Mike

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 24-04-02 23:35

Hej igen Agon!

Prøv lige at søge i kandu.

Øverst i højre hjørne står der søg - tryk på denne og skriv søgeteksten "Fejl i VXD" så får du 20-40 spørgsmål der omhandler lignende problematik.

Håber du får noget ud af det og god arbejdslyst!

Mvh
Bjarne H

Godkendelse af svar
Fra : agon

Dato : 24-04-02 23:52

Tak for svaret Mike.

Kommentar
Fra : Warboy

Dato : 24-04-02 23:56

Hej Agon

Prøv lige at gå her ind...

http://home.tampabay.rr.com/philip1/Windows/win_bugs.htm

jeg satsede lidt på dit styre system da du ikke har skrevet det men håber du kan bruge dette til noget

M.V.H

Warboy

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-04-02 22:19

"agon" <agon.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Fejlmeddelelsen på den blå skærm lyder ca. sådan: en alvorlig
> undtagelsestilstand opstod OE opstod ved 0028:C0005338 i VXD VMM(01)
> +00004338.

prøv at søg på www.google.com på fejlnummeret. Det er ret ofte at der er
andre
der har haft det samme problem.

Venligst Larsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-04-02 22:25

"Lars Lienhøft Larsen" <lars.lienhoeft.larsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> prøv at søg på www.google.com på fejlnummeret. Det er ret ofte at der er
> andre
> der har haft det samme problem.

Jeg søgte selv lige for sjov skyld...
Kig lige på denne side: http://www.techadvice.com/w98/errors/1/er_00010.htm
der står vist noget du kan bruge. Hvis ikke du forstår det må du jo spørge i
gruppen igen. (medmindre der er en anden venlig sjæl der vil forklare det
nærmere her).

Venligst
Larsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-04-02 22:36

"agon" <agon.news@kandu.dk> wrote in news:eEEx8.2851$HZ2.301936
@news000.worldonline.dk:

> Der er tilsyneladende mange skrappe folk her, så I må bære over med mig,
> hvis mit spørgsmål er dybt naivt.
>
> Mit problem er, at min computer er blevet stadig mere ustabil således at
> jeg nu får blå skærme næsten konstant. Der er tilsyneladende ikke noget
> specifikt der udløser det. Det sker både når jer er på nettet og når jeg
> bruger tekstbehandling og øvrige programmer. Det eneste jeg selv har
> gjort ved PC'en er, at jeg har installeret en brænder - jeg har prøvet
> at afinstallere den, det hjælper ikke. Jeg har også formateret og
> geninstalleret. Jeg har også prøvet at fjerne drivere til printer og
> modem.
>
> Fejlmeddelelsen på den blå skærm lyder ca. sådan: en alvorlig
> undtagelsestilstand opstod OE opstod ved 0028:C0005338 i VXD VMM(01)
> +00004338.

Som Mike skriver, kan det være en fejl på dine ramblokke. Dem kan du teste
ved at hente memtest86 på <http://www.teresaudio.com/memtest86/>. Når du
har gjort det (du er stadig i windows), tager du en formatteret diskette,
smider den i drevet.
Du pakker nu memtest86 ud og lægger de 4 filer i et nyt katalog på din
harddisk og bagefter kører du filen install.bat, som skriver data på din
diskette. Når den sag er klaret (og din pc forhåbentligt ikke er gået ned
inden da), genstarter du pcen, som nu vil boote op på floppydisken og
automatisk lave en test af dine ram. Lad så pcen stå og snurre i et par
timer eller tre og kig da til den og se om programmet melder om defekte
ramkredse.
Ellers kan jeg ikke hjælpe dig.

--
Mvh. Peter T.
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>
Make it idiot-proof and someone will build a better idiot.
Puhutteko suomea?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-04-02 06:29

"agon" <agon.news@kandu.dk> skrev....

> Kan man udlede noget som helst brugbart af det??

Som Lars også er inde på, så er det en typisk fejlmeddelelse når din
computer er for varm.

Det er relativt simpelt at konstatere om varme er problemet: Hiv
kabinettet af maskinen og kør uden. Det burde eliminere dit
varmeproblem. Hvis ja, så ved du nu hvad der er galt, men mangler at
finde årsagen.

Jeg ville starte med en grundig rensning af alle blæsere og
køleprofiler i min maskine.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Kommentar
Fra : agon

Dato : 25-04-02 17:08

Tak for alle svarene.

Jeg har en del fidus til de teorier der går på at det skyldes en overophedet CPU. For det første har blæseren larmet lidt på det seneste (hvilket er blevet ordnet på den gode gamle måde; nemlig ved velrettede slag og spark på kabinettet) og for det andet opstår problemet i bagklogskabens lys vistnok altid efter en tids brug. Jeg har derfor nu renset blæsere og filtre, og har ikke oplevet noget siden - dog skal det indskydes at jeg ikke har brugt den nok til at sige om fejlen er endegyldigt rettet.

Hvis ikke vil jeg nok prøve at køre med åbent kabinet en periode, og hvis det hjælper kunne en ny blæser vist være en løsning.

På nogle af de ovenstående links kan jeg se at det er en ret almindelige fejl med min type processor (K6-2 450 MHz).

Jeg synes at det er vildt fedt med denne form for hjælp - jeg havde så småt bestemt at jeg nok lige så godt kunne skifte maskinen for det er så pissedyrt at få repareret selv den mindste fejl.

Så tak for svarene igen. Håber at det viser sig at hjælpe.