/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Malawi Dødsfald !
Fra : Wheelie
Vist : 1226 gange
200 point
Dato : 22-04-02 17:58

Det var med stor gru, at jeg i går opdagede at min Ps. Salousi han ikke havde det for godt. Aftenen forinden havde han ellers lige parret sig med hunnen (som nu går med æg). Så egentelig burde han jo være i den 7. himmel (hvilket han jo på sin vis også kom...).

Jeg havde godt opdaget at han ved middagstid, ikke gad spise, men jeg slog det hen med at han stadig havde andet end blot mad på tankerne. Da jeg nogle timer efter kom forbi akvariet, havde han det tydeligvis ikke for godt :

Han lå helt nede på bunden, dog stadig i "opret stilling".
Jeg kunne uden besvær fiske ham op med de bare hænder, og sætte ham over i et karentæne akv.
Det blev det ikke bedre af. Han foretog nogle voldsomme hovedryst, og så ud til at have svært ved at få luft. Han lå fortsat på bunden, og da jeg ville tage ham op, forsøgte han at svømme væk, dette foregik snart på siden og snart med bugen i vejret. Jeg besluttede at nok var nok, og gjorde en ende på hans lidelser.

Men hvorfor døde han? De øvrige fisk, både voksne og unger stortrives og æder som de plejer. Jeg har ikke foretaget mig noget unormalt (mht. foder, vandskift etc.). Der var ikke nogle synlige tegn på ham (parrasitter, "bloat" eller ,lign.) Jeg spekulere nu på om det evt. kan være i forbindelse med parringen at han har fået "dødsstødet". Hver gang mine salousier parrer sig, udkæmper de en mindre sø-slag, hvor de jager rundt, og låser deres kæber sammen. Det ser noget drabeligt ud, og man kan endda høre når de bider hinnanden (mund mod mund). Kan han evt. have fået et slag på siden, der kan have ødelagt svømmeblæren ?

Jeg håber der er nogle kloge hoveder der vil give deres besyv med.

Mvh Wheelie.
Ps. hvis der er nogen i / omkring Aarhus der har et par Salousier til salg / bytte så.....

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 22-04-02 18:50

Hej

Prøv her:

http://www.dba.dk/

eller du kan indryk annoncer på http://www.dba.dk/

Hilsen
Ishoey

Accepteret svar
Fra : redtop

Modtaget 200 point
Dato : 23-04-02 08:58

jeg sider og kigger i aschehougs store akvarieleksiokon. der stÅR (FORSTOPPELSE) symptomer:tab af appetit,lidt eller ingen afføring, fisken kan have en let opsvulmet bug og/eller ligger stille på bunden af akvariet.
ÅRSAG: forkert kost eller overfodring.
BEHANDLING: en halv teskefuld magnesiumsulfat (epsom-salt) per 5 liter vand. hvis fisken kommer sig skal kosten ændres.
det er det enest der kan passe på de symptomer du beskriverde andre passer ikke .BUGVATTERSOT/MALAWI-SYGE. FINNERÅD .SVAMP .GÆLLEPARSITTER. HULSYGE. INDVENDIGE PARASITTER. STORE HUDPARRASITTER. UDSTÅENDE ØJE (EXOPHTHALMUS) . SLIMSYGE. SVØMMEBLÆRESYGE. FORKØLELSESPLETTER. FISKEDRÆBER
jeg mener ikke at det har noget med parringen at gøre, jeg tror at det er fordi at den har fået forstoppelse, især efter at jag har læst alle symptomer. ellers må du skrive igen hvis der er andre symtomer du vil høre om.

redtop

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-04-02 18:47

Wheelie <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:0nWw8.1506$kp3.127551@news010.worldonline.dk...
> Det var med stor gru, at jeg i går opdagede at min Ps. Salousi han ikke
> havde det for godt. Aftenen forinden havde han ellers lige parret sig
> med hunnen (som nu går med æg). Så egentelig burde han jo være i den 7.
> himmel (hvilket han jo på sin vis også kom...).
------------- cut ----------------
> Jeg håber der er nogle kloge hoveder der vil give deres besyv med.

Jeg har selv haft nogle fisk der af ukendt årsag pludseligt bare gav op,
uden nogen form for
forklaring. Hos mig var det flere af mine Pse. demasoni hunner, og de døde
ikke på en gang
men over en periode på ca 1 år.

Jeg ved ikke om det kan være en eller anden form for stress der giver dem
alt for meget adrenelin
i blodet og som den så ikke kan komme af med igen.
Grunden til at jeg hælder til den tesse er at det er sket ganske kort efter
at hunnen er kommet tilbage til hannen,
den er ikke blevet jaget mere end alle de andre fisk, men fra at have gået
helt alene eller sammen med nogle unger
og så komme over i et akvarie hvor der er fart på.

Carsten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-04-02 21:58

Jeg har selv observeret det samme, med nogle af mine hunner (Ps Salousi),
efter endt leg. Den ene gang sad jeg og så akten, og der jagede min han
hunnen ind i akvariets ruder flere gange. Dette var meget drabeligt at se og
høre på. Det kan eventuelt være slagene fra dette der har gjort det af med
din hun.

Mvh Brian

"Wheelie" <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:0nWw8.1506$kp3.127551@news010.worldonline.dk...
> Det var med stor gru, at jeg i går opdagede at min Ps. Salousi han ikke
> havde det for godt. Aftenen forinden havde han ellers lige parret sig
> med hunnen (som nu går med æg). Så egentelig burde han jo være i den 7.
> himmel (hvilket han jo på sin vis også kom...).
>
> Jeg havde godt opdaget at han ved middagstid, ikke gad spise, men jeg
> slog det hen med at han stadig havde andet end blot mad på tankerne. Da
> jeg nogle timer efter kom forbi akvariet, havde han det tydeligvis ikke
> for godt :
>
> Han lå helt nede på bunden, dog stadig i "opret stilling".
> Jeg kunne uden besvær fiske ham op med de bare hænder, og sætte ham over
> i et karentæne akv.
> Det blev det ikke bedre af. Han foretog nogle voldsomme hovedryst, og så
> ud til at have svært ved at få luft. Han lå fortsat på bunden, og da jeg
> ville tage ham op, forsøgte han at svømme væk, dette foregik snart på
> siden og snart med bugen i vejret. Jeg besluttede at nok var nok, og
> gjorde en ende på hans lidelser.
>
> Men hvorfor døde han? De øvrige fisk, både voksne og unger stortrives og
> æder som de plejer. Jeg har ikke foretaget mig noget unormalt (mht.
> foder, vandskift etc.). Der var ikke nogle synlige tegn på ham
> (parrasitter, "bloat" eller ,lign.) Jeg spekulere nu på om det evt. kan
> være i forbindelse med parringen at han har fået "dødsstødet". Hver gang
> mine salousier parrer sig, udkæmper de en mindre sø-slag, hvor de jager
> rundt, og låser deres kæber sammen. Det ser noget drabeligt ud, og man
> kan endda høre når de bider hinnanden (mund mod mund). Kan han evt. have
> fået et slag på siden, der kan have ødelagt svømmeblæren ?
>
> Jeg håber der er nogle kloge hoveder der vil give deres besyv med.
>
> Mvh Wheelie.
> Ps. hvis der er nogen i / omkring Aarhus der har et par Salousier til
> salg / bytte så.....
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-04-02 12:45

> Jeg ved ikke om det kan være en eller anden form for stress der giver
dem
> alt for meget adrenelin
> i blodet og som den så ikke kan komme af med igen.
> Grunden til at jeg hælder til den tesse er at det er sket ganske kort
efter

den tese er jeg også tilhænger af. Fiskene må få for meget af et eller
andet, fx. stress hormon, måske er det et signal til programmeret død,
hvis et stof overstiger en hvis tærskel. Grunden til det er, uden
videnskabelig evidens, fordi fiskene dør hurtigt af stress, hvorimod
mennesker kan dø af stress, dog bare over en længere periode.

En anden mulighed er hjerneskade efter fisken har slået hovedet.

Min auratus han døde pludselig. han lå på top 5 i rang i hele akvariet
(40 fisk), så underkuen er nok ikke årsagen. men han havde en hel masse
små unger som han jagede rundt, måske blev han udmattet til døde. fx.
ørkenrottehanner dør ofte efter de få nætter på året hvor de skal
bedække flest mulige hunner. Eller også havde han malawisyge, der var
ret skjult.
--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, ICQ 110297734. removefishytoreplybyemail.