/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Reformation
Fra : zikki
Vist : 658 gange
200 point
Dato : 25-02-04 18:38

Forleden aften sad mig og mine venner og diskuterede hvordan reformationen egentligt var i Danmark? hvordan blev der?

hilsen Zikki

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-02-04 18:51

det var i det 16. århundrede
Det handlede om at Pavemagten var lidt uønsket - for at sige det mildt.

Protestantismen opstod i kølvandet på dette.
Martin Lutter lavet noget i Oktober 1517. Hvor han stillede spørglsmål ved om afladshandlinger kunne føre til noget andet end at støtte de gejstlige.

Hved vil du vide mere præcist ?
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 25-02-04 18:51

Her ser du en udmærket beskrivelse af reformationen set i relation til vores protestantiske baggrund.
http://www.leksikon.org/art.php?n=2135

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 25-02-04 19:08

I fortsættelse af mit tidligere indlæg, mener jeg man kan sige, at vi gennem reformationen og protestantismen med Luther og Calvin har det holdningsmæssige grundlag for den efterfølgende samfundsudvikling. Vi tjener kongen i stedet for kirken. Kongen opnår "gudsstatus". Der oprettes en statskirke.

Accepteret svar
Fra : LazyPravda

Modtaget 210 point
Dato : 25-02-04 19:15

Hej Zikki.
Reformationen udsprang jo af først og fremmest Luther's opgør med den katolske kirke. Flere ting gik op for Luther:
-Hvorfor skulle gudstjenesten foregå på Latin. Almindelig folk kunne jo ikke forstå hvad der foregik.
-Hvorfor skulle man gå til præsten for at få tilgivelse for sine synder. Hvorfor var det kun kirken der kunne give syndsforladelse. Luther mente at folk kunne gå direkte til Gud (i bøn) og få tilgivelse direkte fra Gud.
-Luther gjorde også op med tanken om at sjælen kommer til skærsilden (en katolsk tanke, som mener at der er en mellemting mellem himlen og helvede, hvor sjælen kan "lutres"= renses, så den efterfølgende kan fare til himmels) Der rejste udsendinge rundt fra det katolske hovedsæde i Rom og solgte afladsbreve, dvs. at hvis folk gav penge til disse udsendinge, ville sjælen af den katolske kirke kunne befries fra skærsilden, og komme i himmelen. (Deres reklame-slogan var: "når mønten i kisten klinger: straks sjælen ud af skærsilden springer").
-For at få Guds tilgivelse og blive frelst, skulle man udføre bestemte ritualer, bl.a. bede et bestemt antal bønner til jomfru Maria, hvis man havde begået en synd. Den katolske præst fortalte, hvad man skulle gøre for at få tilgivelsen. Man skulle også "skrifte" jævnligt (dvs. gå i "skriftestol"- det vi plejer at se på film, hvor man skal sidde i et lille rum og tale med præsten gennem et lille vindue). Alle disse handlinger = "gerninger" kunne gøre en ren overfor Gud. Ja for nogle skulle man endda gå i kloster for at komme Gud nær nok. Luther kasserede al denne tankegang, idet han sagde at man kun kan blive "ren overfor Gud" ved at tro, ikke ved en masse gerninger. Man skal bare TRO, så bliver man frelst. Det er det teologerne kalder "retfærdiggørelse ved tro, og ikke ved gerninger".

Ja, det var lidt populært fremstillet den teologiske baggrund. Rent praktisk blev den katolske kirke selvfølgelig rasende over alle disse "kætteriske tanker", for det ville jo svække deres magt. Revolutionen i danmark var nok ret fredelig, idet at det var kongen, som bestemte sig for at nu skulle det danske folk være luteranere i stedet for katolikker. Så man kan sige at det var en beslutning fra toppen, som dog sikkert også var støttet af mange længere nede i hierakiet.

Håber du kan bruge lidt af dette, som svar på dit spørgsmål

LazyPravda

Kommentar
Fra : zhogun

Dato : 25-02-04 19:37

Som ekstra til de forgående omkring luther - bredte denne kritik sig fra tyskland til resten af europa. den bed sig fast i de nordlige lande hvor man gik over til protestantisme - nede i syd havde den katolske kirke dog så tætte bånd og enorm magt at de vedblev katolske.......

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-02-04 19:57

Hans Tausen var en væsentlig del af reformationen i Danmark, nedenstående er hentet herfra http://www.udfordringer.dk/dk1000/nogleord/default.asp?ord=Reformationen

Reformationen, kirkelig omvæltning i 1500-tallet, som foranlediget af Luthers virke førte til dannelsen af den protestantiske kirke. Den enorme udbredelse af afladshandelen i begyndelsen af 1500-tallet var i høj grad med til at undergrave den katolske kirkes autoritet. Tidligere havde man kunnet få aflad ved at give gaver til kirke og klostre, men da den katolske kirke etablerede afladskræmmere og dermed gjorde syndsforladelsen til en handelsvare med fast prisliste for forskellige synder, blev den udsat for højrøstet kritik. Med udgangspunkt i en afstandstagen fra afladshandlen ønskede Luther at reformere den katolske kirke. For ham var troen den eneste vej til frelse. Han forkastede den katolske kirkes brugen af helgener som mellemled mellem mennesker og Gud. Kirken skulle alene bygge på Biblen, og for det enkelte menneske var troens og Guds nåde det eneste afgørende. Danske prædikanter lod sig inspirere af Luthers tanker. I 1526 kom lutheranismen til Danmark, da Hans Tausen prædikede "den rene lære" i Viborg. Og trods massiv modstand fra den katolske gejstlighed, der anklagede ham for kætteri, kom han under Frederik 1.s beskyttelse. I 1527 prædikedes der luthersk i Malmø, og i 1529 kom Tausen til Købehavn, hvor han året efter medvirkede til en "billedstorm" - ødelæggelse af helgenbillederne - i domkirken. Da Christian 3. kom til magten i 1536 gennemførtes reformationen. Den lutheranske kirkeordning fik sin udformning i Kirkeordinansen af 1537, og kirkens gods blev inddraget under kronen. Den nye kirkeordning medførte en del forandringer såvel i gudstjeneste som indretning af kirken. Den latinske messe blev afløst af en gudstjeneste på modersmålet. Prædiken blev den centrale del af gudstjenesten. Christian 3. lod Christiern Pedersen oversætte biblen til dansk til udgivelse i 1550. Der blev oprettet latinskoler i tilknytning til sognekirkerne, hvor degnen underviste sognets drenge i kristendomskundskab.

Kommentar
Fra : zikki

Dato : 25-02-04 20:16

LazyPravda mange tak præcis det jeg skulle høre ... :D

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-02-04 21:31

Det må du undskylde zikki, jeg har læst dit spørgsmål som om du ønskede at vide hvordan reformationen var i Danmark.

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 26-02-04 10:37

Jamen var der ikke også negative sider ved reformationens gennemførelse. De katolske klostre var jo sociale hjælpecentre og sygehuse som ophørte deres virke med reformationen til stor skade for befolkningen?
Vl h Lyngballe

Godkendelse af svar
Fra : zikki

Dato : 26-02-04 18:35

Tak for svaret LazyPravda.