/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
FAT32 og NTFS
Fra : Jonn87
Vist : 455 gange
5 point
Dato : 22-02-04 15:29

sker der noget ved at lave min ene harddisk til FAT32 og den anden NTFS?
går det nogen forskel?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-02-04 15:32

Kun at fat32 ikke kan læse NTFS, men NTFS kan godt læse fat32.

mvh
ellebye

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 15 point
Dato : 22-02-04 15:33

nej der sker ikke noget ved det! Ntsf er det bedste til winxp/2000, da det har størst stabilitet, sikkerhed, og er mere vedligeholdelsesfri.

Kommentar
Fra : Mandragore

Dato : 22-02-04 16:11

Bare du husker at lægge din Windows2K/XP på det drev der er NTFS.

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 22-02-04 21:37

FAT32 kan godt læse NTFS så længe det er et drev der er mounted på samme installation. Forskellen er at NTFS er beskyttet med kryptering, og det er FAT32 ik. og så lige et nik, til Tedd, som jeg er helt enig med, i at det er langt mere stabilt at bruge NTFS.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-02-04 21:40

Tak basil Men mener nu ikke ntsf er krypteret? Man kan få fat32 værktøj til at læse ntsf partitioner med!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-02-04 21:58

Som tedd mener jeg heller ikke at ntfs formateringen er krypteret, man kan mere kalde en form for komprimering. Det gode er at man kommer ned i meget mindre klosterværdier, hvorved der spares plads.
1 fil der eks. fylder 2 kb "mister" man kun 4 kb, hvis klosterstørrelsen er 6, hvis den derimod er 32 kb mister man 30 kb, da 2 filer ikke kan overlappe den samme kloster.

mvh
ellebye

Godkendelse af svar
Fra : Jonn87

Dato : 23-02-04 07:09

Tak for svaret tedd.