/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Forskel på fat32 og NTFS?
Fra : food_life
Vist : 2268 gange
30 point
Dato : 16-04-02 21:49

Hvad er forskellen på fat 32 og ntfs filsystemet - og hvad er bedst. Jeg kører XP pro.

Kommentar
Fra : dundee

Dato : 16-04-02 21:57

Godt spørgsmål !
OG hvad er forskellen og hvad gør at det ene er bedre end det andet ?

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 40 point
Dato : 16-04-02 22:14

Fat32 er på den måde, at det ligger fast på et sted på disken... Dvs.. Directory har en placering (FAT), filer en anden placering og således....

NTFS er placeringen flydende..... Og så er NTFS et nyere FAT, som har fordele og ulemper....

Hvis man kører med software, som tidligere har kørt på windows 95,98 og 98SE... kan det ikke fungere under NTFS, men kun køre på FAT32....

Jeg bruger selv FAT32 og er ikke den store tilhænger af NTFS, nok mest p.g.a. ovenstående...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-04-02 22:36

> Hvad er forskellen på fat 32 og ntfs filsystemet - og hvad er bedst. Jeg
> kører XP pro.donline.dk' and Active = 1

Det tekniske forskelle afholder jeg mig fra at forklare.

Bedst - Ja det kommer sandelig an på hvad dine krav er?

Men ganske kort så tilbyder NTFS en del sikkerhedsfeatures, som ikke fås i
FAT.

Men da dette selvfølgelig koster noget, så er FAT lidt hurtigere end NTFS.

Claus

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-04-02 21:51

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpXX@ofir.dk> wrote in message
news:a9i5ft$ghp$1@sunsite.dk...
> > Hvad er forskellen på fat 32 og ntfs filsystemet - og hvad er bedst. Jeg
> > kører XP pro.donline.dk' and Active = 1
> Men ganske kort så tilbyder NTFS en del sikkerhedsfeatures, som ikke fås i
> FAT.
> Men da dette selvfølgelig koster noget, så er FAT lidt hurtigere end NTFS.

NTFS er journaling, dvs. at der skrives i et bestemt spor før data flyttes
på plads. Dette bevirker større sikkerhed for dataintegritet ved feks.
systemnedbrud, idet data der er nedfældet på disken ikke er tabt (også selv
de ikke ligger på deres endelige pladser).

NTFS går kun kold ved fysiske diskfejl (min brænder-server gik ned pga. bad
cluster og log-filen gik tabt).

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-04-02 22:34

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
news:3cbde056$0$26678$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> NTFS går kun kold ved fysiske diskfejl (min brænder-server gik ned pga.
bad
> cluster og log-filen gik tabt).
***********************

Jeg oplever dog, at jeg ikke kan slette 2 mapper i stifinderen...
De er endten i brug og der er sket en "delingsfejl".

Jeg ved, samme sker for andre...irriterende..og mapperne er iøvrigt tomme..

MVH