/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
hvad gør svinghjul?
Fra : kalle.
Vist : 3192 gange
50 point
Dato : 16-02-04 20:09

Jeg ville gerne vide lidt mere om svinghjul og alle de der spoler der sidder derinde i motoren?? er der en der vil foreklare lidt om det.. skal den virker før el-start virker??

Kommentar
Fra : puch_drengen

Dato : 16-02-04 20:15

et svinghjul er den der bestemmer hvornor der skal laves gnis til tændtøret det sidder platiner inde bag svinhjulet som køre køre over nogle magneter så den for det første laver strøm til lys på knallerten og gnis til tændrøret

Kommentar
Fra : kalle.

Dato : 16-02-04 20:17

Kræver el-start at den virker?

Kommentar
Fra : puch_drengen

Dato : 16-02-04 20:20

forstår ikke helt hvad du mener el start er bare en elektro motor som trækker helle lortet igang lige som en kickstarter

Kommentar
Fra : kalle.

Dato : 16-02-04 20:23

oki.. det var bare fodi da mit svinghjul ikk gad mere.. altså med lys foran og bagved ikk duede. der virkede min el-start lige pludselig ikk mere..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-02-04 20:24

Der er er en spole til lys og en til gnisten i tændrøret og når svinghjulet drejer rundt opstår der strøm i spolerne da der sidder magneter i hjulet

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-04 20:25

Antikt svinghjul : http://www.technical-antique.dk/technical/tech05.htm

Svinghjulets eneste funktion er at levere inerti til krumtapakslens rotation.

Hvis du vil vide mere om de forskellige motortypers elektriske system, må du kigge på de pågældende mærkers hjemmesider eller lede hos deres 'fan-klubber'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kalle.

Dato : 16-02-04 20:25

Oki.. Hmm så det har indflydelse på el-start eller har jeg bare været heldig med at den til gnisten ikk gik i stykker?

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 16-02-04 20:41
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-02-04 20:48

inerti...........en motor har nogle "døde" punkter når den drejer rundt, og det hjælper svinghjulet med at overvinde på en jævn måde. Samtidig bruges svinghjulet til at danne strøm til lyset og gnist til tændrøret. Nogle motorer har noget der hedder dynastart og det er en dynamo som laver strøm til akkumulator men som også fungerer som starter ved hjælp af strøm fra akkumulatoren.
Emesen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-02-04 21:51

Altså spolen den der laver strøm til lys laver også strøm til batteriet og starteren bruger så strøm derfra Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-02-04 22:12

Kalle Måske er det så dit batteri (akkumulator) der ikke dur mere de holder ikke evigt,eller det skal måske bare lades op

Mvh Sune

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 16-02-04 22:35

Kort og godt..

Svinghjulet laver strøm til f.eks. blinklys, køreslys, bremselys osv. Samtidig med man kører drejer svinghjulet rundt, og giver blandt andet også strøm til batteriet, så det ikke løber tør for strøm. Svinghjulet laver også gnisten på tændrøret.

MVH
Thomas
www.scooterworld.tk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-04 22:57

kandu4thomas -> NEJ det er ikke kort og godt. I hverfald ikke det sidste!

Når en knallerts svinghjul kører rundt for at stabilisere/afballancere rotationen af krumtappen , kan man lige så godt udnytte inertien ved at sammenbygge dynamo og svinghjul. I svinghjulet sidder monteret nogle magneter : Syd/nord og nord/syd. På akslen sidder spolen. Ved at forbinde svinghjul og aksel med ledningen kan der nu trækkes strøm til tændspolen. For at denne skal tænde i det rette øjeblik; kort før cylinderen når i top i stemplet, indbygger man samtidig en kontakt : 'Platinerne' i svinghjulshuset, således at der ved hver omdrejning af krumtappen bliver dannet tændingsgnist i tændrøret på det rette tidspunkt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-04 23:01

Ps. Spolen (ankeret) sidder naturligvis fast i svinghjulhuset og ikke på krumtapakslen der følger svinghjulet rundt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 16-02-04 23:01

svinghjulets primære funktion er at holde motoren kørende vha den inerti det har. Det betyder at en del af motorens energi bliver omsat til kinetisk energi i svinghjulet. Derfor kan man med et let svinghjul opnå bedre accelerationer, men med et tungt svinghjul opnå højere topfart. Så må man selv finde balancen mellem yderpunkterne.
På en knallert har man så ligesom på en plæneklipper forsynet svinghjulet med magneter, hvorved det i kombination med faste spoler op ad svinghjulet ydermere fungerer som generator, der laver strøm til de forskellige strømforbrugere. Det medfører selvfølgelig, at hvis spolerne ophører med at fungere, så vil batteriet tømmes for oplagret strøm i løbet af en eller anden periode, afhængig af det amperetimer og strømforbruget. En starter bruger meget strøm, så selvom der er lys på og knallerten evt. kan køre, så er det ikke sikkert der er strøm nok til at trække starteren rundt. En nem test er at tænde for en strømforbruger (f.eks. lys), aktivere starteren og se om lyset dør helt ud. Når man slipper starteren igen, bør lyset komme tilbage men i en noget svagere tilstand.

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 16-02-04 23:09

>> molokyle

Wow wow Poul Thomsen hehe...

Hehehe, ved sgu godt hvad svinghjulets funktion er, har lavet knallert siden jeg var 8 :D Og driver knallert værksted idag.

MEN! Jeg prøver ligesom at forklare ham det på normalt sprog, og ikke tale i kode.. ! ! !

For lige at rette dig, så har vi altså også lige CDI TÆNDING (ELEKTRONISK TÆNDING) / ERSTATTER for platiner... ! på scootere idag.. !

Så det kommer lige an på om det er svinghjulet på en scooter eller en knallert vi snakker om

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-02-04 23:10

Hold da kæft hvor vi altså kloge nu mangler vi bare pallebhansen som kommer og skriver et endnu større stykke med en endnu bedre forklaring Hi Hi Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-02-04 23:13

Altså Kandu Thomas før du blev født fandtes der også knallerter uden platiner der hed det bare elektronisk tænding

HI

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 16-02-04 23:14

Hæhæ :D

Sååå nu har han ihvertfald en del forklaringer og ligge og rode med

Nu burde han ha forstået hvad svinghjulet er, og dens funktion Hehe...

:D :D :D

MVH
Thomas
www.scooterworld.tk

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 16-02-04 23:20

Kommer an på hvordan du definerer ordet knallerter... !

Såden som jeg teknisk deler det op,

Knallert = Kæde trukket
Scooter = Vario matic trukket / rem.

Mange blander begrebet sammen, f.eks. en Suzuki FZ50 en af de gode gamle, den er med elektronisk tænding (cdi tænding) nogle tror det er en scooter og andre en knallert
MVH
Thomas

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-04 23:25

Øehh... kandu4thomas -> Hvad hedder overskriften i denne kategori på kandu ?? Se øverst; hvis du er tvivl

..eller her : http://kandu.dk/dk/emne/20217

Citat
For lige at rette dig, så har vi altså også lige CDI TÆNDING (ELEKTRONISK TÆNDING) / ERSTATTER for platiner... ! på scootere idag.. !

Så det kommer lige an på om det er svinghjulet på en scooter eller en knallert vi snakker om

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 16-02-04 23:29

Hehehe....
Hva er du for en lomme teoratiker Jeg gik bare lidt dybere i kødet på svinghjulet :D

Men nu jeg fandme blevet træt af at snakke om det f**** svinghjul, hæhæ

Kan i sove godt alle sammen
MVH
Kandu4Thomas..
www.scooterworld.tk

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 16-02-04 23:30

Tænk hvis det var hjulet han havde spurgt om!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-04 23:33

kandu4thomas -> Hvis du skal belære mig om sprogbrug:

Citat
Jeg prøver ligesom at forklare ham det på normalt sprog, og ikke tale i kode..

..samt :

.. ved sgu godt hvad svinghjulets funktion er, har lavet knallert siden jeg var 8

..Må jeg bare spørge: Hvor gammel er du? Jeg kunne samle en Puch 2-gear's moterhus m. diverse søvne allerede i 1976

</MOTORKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-04 23:35

kandu4thomas -> Sinilluarit og Kunat ...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 16-02-04 23:36

tjaaa jeg er stadig i min gode alder...

15 år... Såååå livet består sgu kun af knallert, scooter og sex.. ! V ik om du kender det

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 16-02-04 23:38

Jeg bøjer mig i støvet for dig Molekyle, du ligger også ret godt på Top 10 listen

hehe...
MVH
Kandu4Thomas

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-04 23:55

kandu4thomas -> Jeg har også øvet mig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-02-04 23:58

Det er ret underholdende det her, og så en 15 årig fører af diverse motordrevne fartøjer der som ægget vil lære hønen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-02-04 00:16

BjarneD -> Ja, man nå at sige meget sludder :

Citat
..kort før cylinderen når i top i stemplet..

Jeg mener bestemt at kunne huske det omvendte er tilfældet

..og at placere ankeret på akslen var også et ret genialt træk fra min side

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 00:26

Molo>> Det var sikkert velment og hvor mange tror du, der opdagede det, ja måske den unge scooter/knallert mester, som minder mig om mine venners søn der var lige så ung og lige så interesseret og som nu er død da hans knallert med 80 km/t kørte op i en parkeret lastbil.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-02-04 00:30

sipelip er kommet med den mest fornuftige kommentar idag. Det må vi indrømme

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 17-02-04 09:51

>>Bjarne D

Hmm... jeg kan ikke rigtig lige se hvad Alderen har med effaringen at gøre... !!

Så vidt jeg ved, tror jeg man har en rimelig god effaring når man ligger på top 10 listen, og om du så ikke vil lytte på os 15 årig drenge er op til dit eget valg!

Men Jon som ligger nr. 2, hvor gammel tror du han er !?

Er såden for dit vekommende at hvis man er under 18, er man skod eller hvad ?!

/
Kandu4Thomas
www.scooterworld.tk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 11:18

kandu4thomas>> Dit indlæg taler helt for sig selv, men jeg kan da godt fortælle dig, at bortset fra at du ikke er gammel nok til at have hverken knallert eller speedbådskørekort så startede jeg med at rode med mekanik som 4 årig da jeg tilfældigvis har haft en far der havde eget værksted.
Som 4 årig kan man ikke finde ud af en skid, men nu er det så også snart 50 år siden og det jeg har lært i mellemtiden bortset fra eksamen på div. skoler det kaldes erfaring, og jeg har bl.a. svendebrev som automekaniker.
Jon er mere end 15 med mindre han da er vidunderbarn.
...og nej jeg lytter ikke til 15 årige i denne sammenhæng for I tror af en eller anden grund at I er verdensmestre og helt usårlige og derfor bliver så mange af jer dræbt eller kvæstet på de skrammelmaskiner i kører på.

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 17-02-04 11:37

Hmmm............
Hvis vi begynder at blande stamtræ ind i det så er min far, mekaniker, min bror er mekaniker (har sit eget værksted) såå...
Så vidt jeg ved er der ikke nogle lov om at eje noget ang. knallert, selvfølgelig må jeg eje en knallert som 15 årig, jeg må enda eje en bil, bare ikke køre på den!

Jeg siger ikke jeg på nogle måde er verdensmestrer, men ved da en del efterhånden, dog har jeg heller ikke svendebrev endu men er lære hos Citroën.

At du er auto-mekaniker gør dig sguda ikke til en knallert/scooter prof.
Det jo 2 vildt forskellige begreber....

Sidste år blev 21 dræbt på knallert, 17 af dem blev kørt ned af en bil, så kan man vende den om og sige at DU køre rundt i en skrammelbil og ikke kan køre bil...

Stik mig din mail så skal jeg vise dig hvordan man Jog til Bane Race ser ud, så skal jeg vise dig stel forstærkning... !

Men jeg vil skide på hvad du syntes om vi har effaring eller ej!
-Jeg går udfra man ved en del om emnet når man ligger på Top 10 listen, hvilket du ikke gør...!

Jon er 17 år, så hvis du syntes 2 år, gør den kæmpe forskel... Så er du da ikke helt normal... !

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-02-04 11:39

Er der nogen som har set min cykel med hjælpemotor. (knallert)
Emesen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 11:44

Du er fuld af løgn Thomas og hvorfor reagerede du på min henvedelse til Molokyle, og du skulle måske hellere passe din skole fordi man som mekaniker skal være god til både dansk og regning for at komme igennem teknisk skole.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 11:47

Emesen>> var det den som blev neglet af en 14 årig fordi han troede der var tun på den som han kunne bruge til sin "scooter"

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-02-04 11:52

Ja og det var en disella tandem med motor på bagskærmen og indbygget svinghjul.
Den kørte noget hurtigere end min VeloSolex.

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 17-02-04 11:52

Hmmm... Bjarne, nu tænker jeg lidt er du på flasken eller hvad ?!

Hvordan kan du egentlig skrive, burde du ikke være på arbejde, Svend ?!
Nu siger du det er 50 år siden, du startet med at lave knallert og at du startet som 4 årig, så jeg går næsten udfra du er 54 år.. !
Er du så ikke rimelig skod mekaniker...?!
Alle de mekaniker jeg kender, har aldrig været mekaniker fra da de blev uddanet til deres pension. De bliver fly mekaniker eller ingenør..
Jeg må smutte Bjarne skal tilbage til arbejdet, det kender du vist... !
HTX er da nok for nemt at komme igennem.... !
Du må ha været rimelig dårlig dengang du var i lære, men der bestod dit pensum sikkert også kun af fremstilling af sten økser og mammut jakker.. !
/
Kandu4Thomas

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 11:59

Thomas>> Hvis du nu kunne læse så stod der svendebrev ikke at jeg stadig arbejder som, og lige som det er der stadig mange ting i livet du skal lære og smut så knægt

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-02-04 16:35

Det er ikke så nemt at lave stenøkser, som man skulle tro. Der skal viden om hvor der skal slå's og en temmelig stor precision til for at ramme rigtigt. Flymekaniker er en uddannelse for sig. Teknikum ingeniør kan man læse videre til fra forskellige håndværks uddannelser eller direkte fra værkstedsskole.
Jeg er da forblevet maskinarbejder fra min læretid og til nu, og man behøver da ikke at læse videre for at have et sjovt liv.
Emesen. (Smed i 40 år)

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 17-02-04 17:09

Hvis man er så voksen, hvorfor bliver man så ophidset af en på 15 år!!!! Måske fordi man ikke er så voksen!!!
Bare lige en tanke....
At i gider.......... (Maler i 400 år, så jeg er bare verdensmester !!! )

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 17:18

Det var vist den unge mand der følte sig truet fordi nogen der ikke var på knallert top 10 vovede at udtale sig. Din kommentar er da i øvrigt noget infantil for en 400 årig

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 17-02-04 17:31

Ja uha bjarne-boy.. !

Rister i bukserne bare jeg ser dine kommentarer, loool sq.. !

Er du ikke en smule til grin at stå og "battle" mod en 15 årig dreng, og du ikke vil tro på, uanset hvad han siger fordi, han er 15 (snart 16, hvis det gør dig glad) Hvis jeg havde skrevet i min profil jeg var f.eks. 25 år, så havde du ligepludselig ændret holdning til mine besvarelser, eller hvad...?! Fjols...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 17:36

Thomas, hvorfor er du ikke på månedens top 10 når du er sådan en wonderboy???

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 17-02-04 17:46

Se du snakker konstant uden om, når man spørg dig om... ! Nu må du sguda lige ta dig sammen din smartass....!

Accepteret svar
Fra : MortenAndersen

Modtaget 50 point
Dato : 17-02-04 18:00

Sving-Hjulet er den der gør så Din Knallert kan starte! - Tjek Din Cyllinder om der er nok tryk på! - Ja! - Dit Sving-Hjul skal virker før El-start virker !

Mvh Morten Andersen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-02-04 22:17

Hopper af her.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-02-04 10:21

Det kan godt være jeg ikke liiiige er i top 10 i knallerter, men hvor ligger du i top 50 på kandu.dk kandu4thomas ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 18-02-04 14:54

Jeg ligger sgu ik li top 50 i på kandu...

Jeg interreserer mig ikke for skide meget andet end, knallerter og scooter... Sååå........ Men hvis du gerne vil ha råd om vaskepulver osv... kan det da være vi ka finde ud af noget...

/
Kandu4Thomas

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 18-02-04 16:32

Jeg er sikker på du ikke får ballade hvis du lukker spgm

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-02-04 16:57

Kalle luk nu det spørgsmål nu ka der sku ikke tærskes mere langhalm på det så ka også være at man gider svare en anden gang Mvh SUNE

Godkendelse af svar
Fra : kalle.

Dato : 18-02-04 21:05

Tak for svaret MortenAndersen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-02-04 21:16

Smart MortenAndersen (..og kalle) -> Ikke bare er svaret noget vrøvl. Det er også forkert

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 18-02-04 21:55

Der er dog satans der bliver spildt kræfter på sådan et par kegler

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-02-04 22:01

Godt set ofa

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : MortenAndersen

Dato : 19-02-04 08:27

Molokyle Måske skulle du bare skride for du aner vist ikke noget om det der hedder Knallert!
Så måske skulle du finde noget du kan finde ud af! - Det kan jo være der er en kategori der hedder "Idioter/Tumper"

Mvh Morten Andersen!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-02-04 09:35

Pragtfuldt humør du er i her til morgen MortenAndersen

Det lyder da som en go' idé med den der kategori. Er du ikke sød at henvende dig til service@kandu.dk med en udførlig forklaring på, hvorfor du ønsker en sådan? Nævn endelig mit profilnavn i den forbindelse.

</MOLOKYLE>