/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Alvorlig undtagelse windows98
Fra : vor
Vist : 494 gange
40 point
Dato : 13-04-02 11:14

Når windows 98 er loaded, får jeg følgende fejlmeddelelse (blå skærm): Windows - Der opstod en alvorlig undtagelse OE ved 24x: 00000009. Jeg er sikker på, at det har noget med grafikkortet at gøre (det er eksempelvis ikke muligt at se avanceret instillinger under skærm egenskaber) og har i den forbindelse bl.a. forsøgt installation af nye drivere til grafikkortet - dog uden at det ændrede noget. Desuden har jeg forsøgt at geninstallere windows.
Grafikkortet virker tilsyneladende fint både hvad angår skærmopløsning og farver, men der er dog enkelte programmer den ikke vil køre. Grafisk kævende spil og multimedie programmer brokker den sig ikke over, men musikprogrammet Cubase VST vil den ikke afvikle - pågrund af ovenstående fejlmeddelelse.
Håber at der nogen der har en løsning på problemet !!

Computer: AMD Athlon 1100mhz, 256mb ram, MS - 6340M micro atx va mainboard (onboard grafik- og lydkort)
grafikkortet jeg har installeret - 3D Prophet 4500 64mb

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 13-04-02 13:39

Det svar ammitz leverer er en halvfærdis løsning, så spar dine point til senere....
Undersøg hvad din irq og dma er... er der konflikter med andre hardware dele ?
Slå shadowram og lignende i BIOS fra, da dette kan volde problemer.
Fjern så grafikkortet inde i enhedshåndtering og installerer det med windows standard-driver.....
Efter at du så har hentet nyeste drivere og installeret disse burde det virke.
Bemærk hvis du har et bundkort med viatech processor skal du også hente 4in1 på deres hjemmeside....

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 13-04-02 14:12

Kunne der ikke være noget i vejen med cubase ?
Det er jo den der giver problemet.
Afinstaller og installer det igen.

Dydendak.

Kommentar
Fra : vor

Dato : 13-04-02 17:24

Tak for jeres svar men ingen af svarene løste mit problem

Ammitz: Der er ikke mulighed for at flytte grafikkortet fysisk (kun et agp slot) - flyttede det til gengæld igennem enhedshåndtering dog uden resultat (reserverede icq adressen og tvang dermed kortet til at flytte sig). Desuden er der ikke nogen synlige hardware konflikter.
Zonker: Shadowram er slået fra (hvad kan ellers give problemer udover shadowram?)- har forsøgt geninstallering af grafikkort som du har beskrevet det - samme resultat.
Dydendak: Cubase virker på min anden computer, så programmet fejler ikke noget. Hvis det ikke fremgår tydeligt af min første beskrivelse, opstår fejlmeddelelsen altid når windows starter op - så problemet bliver blot realiseret i "al sin gru" når jeg starter cubase + hver gang jeg forsøger at åbne applikationen avanceret instillinger på grafikkortet.

Håber der er flere gode svar derude i cyberspace !

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-04-02 16:20

"vor" <vor.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:XBSt8.20633$567.922199@news000.worldonline.dk...
> Når windows 98 er loaded, får jeg følgende fejlmeddelelse (blå
skærm):
> Windows - Der opstod en alvorlig undtagelse OE ved 24x:
00000009. Jeg er
> sikker på, at det har noget med grafikkortet at gøre
[snip]
> Computer: AMD Athlon 1100mhz, 256mb ram, MS - 6340M micro atx
va
> mainboard (onboard grafik- og lydkort)
> grafikkortet jeg har installeret - 3D Prophet 4500 64mb
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Hvis jeg har forstået det rigtigt så er computeren født med et
onboard grafikkort og du har senere installeret et ekstra. Check
i Enhedshåndteringen at det grafikkort du ikke bruger er
deaktiveret. Afinstaller evt. software til det der ikke bruges.

--
Med venlig hilsen
Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 13-04-02 18:09

Som Johnny skriver du skal disable onboard grafik i bios eller ved jumber, grafik skal gerne være irq 10-11 mener jeg ville også nok søge nyeste driver til lydkort.
Soundblaster live havde samme problem som du nævner, i forige versioner og blev løst med drivere af nyeste.

Kommentar
Fra : vor

Dato : 13-04-02 19:07

Hvordan kan jeg disable on-board grafikkortet i bios? Der er ingen jumper disable med - kun til lyd.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 13-04-02 20:54

Hmm... har du kigget i vejledningen til dit bundkort om der står noget om det er en jumper på bundkortet som skal stilles ??
Hvis ikke er det en indstilling i BIOS, som regel under "advanced settings" som skal slås fra.
Sørg derefter i enhedshåndteringen, at der kun er et grafikkort aktivt... du deaktiverer simpelthen driveren i enhedshåndteringen, så burde du være ude over at driveren er aktiv...
Forsøg desuden med en opgradering af din BIOS til skærmkort, bundkort dette afhjælper nogle gange nogle af de problemer som du har været udsat for....alstå blå skærm.
en forkert defineret IRQ kan også volde problemer, hvis du har sepcielt hardware som kræver at køre fra en bestemt IRQ-adresse.
Og så prøv, om du evt. kan tvinge skærmkortet til at bruge nogle adresser som ikke er brugt, da du sikkert også har en adresse-konflikt med et andet kort.... ?

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 14-04-02 22:12

Umiddelbart ser det ikke ud til grafik er onboard Microstar 6340M på hardminisoft's side, tror det er audio der er problemet, prøv at søge de nyeste drivere.

Accepteret svar
Fra : GTZ

Modtaget 40 point
Dato : 15-04-02 12:13

Det kan være at det ikke er den rigtige driver.
I ver 5 af MB angives videomodulet til et S3 Savage4 3D Graphics Core med 32MB. Det kan godt være at "3D Prophet 4500 64mb" kan installeres, men jeg tror ikke at det er den rigtige driver. Find en korrekt drivers til S3 Savage4 og prøv igen.

Kommentar
Fra : vor

Dato : 15-04-02 14:49

Tak for all jeres gode indlæg men intet synes tilsyneladende at virke!
Jeg har istedet for taget nogle drastiske skridt, hvad angår min computer - vil i se et billede af bålet?
ahh, ok - så slemt er det heller ikke gået. Jeg valgte efter nøje evaluering af, hvor længe det ville tage at få fejlen udbedret, i forhold til en hurtig formatering og geninstalling af alle programmerne m.m. (sigh...). Valget faldt på en formatering, og hele problemet endte som en delvis lykkelig begivenhed - problemet er forsvundet, og det samme er en hel del tid.
Efter formateringen lod jeg mit 3D Prophet kort side i computeren og undgik på den måde nogen konflikt med on-board grafikkortet (hvis det ellers var problemet, jeg tror det! ). Computeren foreslog selv en almindelig windows vga driver, og derefter kunne jeg installere 3d Prophet driveren. Der har ikke været skyggen af en blå skærm eller andre ubehageligheder siden - heldigvis.

Tak for hjælpen