/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Hjælp til matematik...
Fra : Lass1987
Vist : 1577 gange
220 point
Dato : 14-02-04 16:36

Er der nogen, der kan regne den her ud

Kode
Bierne danser for hinanden for at vise, hvor langt der er til blomster med nektar og pollen.

Antal 8-taller pr. minut Afstand
38 100 m.
24 500 m.
8 5.000 m.

Beskriv sammenhængen mellem antallet af 8-tallet pr. minut og afstanden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-04 18:08

Er du sikker på de 38 ikke skal være 36 ?

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 14-02-04 18:08

Jamen jeg ved ikke lige hvordan jeg skal vise det matematisk, altså, jo kortere afstand, jo flere ottetaller.
En funktion ville være god til at ilustrere dette med.
Men ved ikke om du har grafregner ?

Kommentar
Fra : Lass1987

Dato : 14-02-04 18:10

Refi ->
Der står 38 i opgaven, men den kan jo være, at der er skrevet forkert...

Pipzi ->
Det har jeg ikke, endnu...

Kommentar
Fra : Lass1987

Dato : 14-02-04 19:27

Pipzi ->
Har du en graf-regner???
Hvis du har, kan du så sende funktionen over e-mail, hvis du får min e-mailadresse???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-04 19:44

Skal du kun give en beskrivelse eller mangler du et egentligt resultat.
Problemet for mig at se er at der ikke er nogen formel der vil kunne udregne et præcist resultat over hvor mange gange bierne skulle flyve i 8-taller når de f. eks. kun er 10 cm væk. Det ville i så fald blive ca.800 gange i minuttet og det er ulogisk.

Kommentar
Fra : Lass1987

Dato : 14-02-04 19:45

Refi ->
JEg skal kun give en beskrivelse...

Kommentar
Fra : Lass1987

Dato : 14-02-04 19:45

Refi ->
JEg skal kun give en beskrivelse...

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 220 point
Dato : 14-02-04 19:47

Så må resultatet blive

>Jo flere 8-taller bierne laver i minuttet - jo kortere afstand til blomsterne (pollen).<

Det er kort og præcist.

Godkendelse af svar
Fra : Lass1987

Dato : 14-02-04 19:49

Tak for svaret refi...

Jeg troede, at der skulle bruges en formel, det var derfor, at jeg synes, at den var svær...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-04 19:49

Evt. vil du også kunne skrive

Jo mere aktivitet bierne viser - jo kortere afstand til pollen.

Det behøver vel ikke lige at være 8-taller.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-04 19:51

Som sagt tidlige vil det godt kunne lade sig gøre at lave en formel, men den vil blive ulogisk og hører ihverttilfælde ikke til i folkeskolen.

Kommentar
Fra : Lass1987

Dato : 14-02-04 19:52

Refi->
Bare nysgerrighed, hvordan ville den formel komme til at se ud, hvis du da har tid til at skrive den???

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 14-02-04 20:06

hehe det var det samme jeg svarede

Lasse, hvis du sætter denop som en funktion, det ville jeg gerne gøre, men ved ikke lige hvor mit kabel er til puteren, så kan ikke få det overført, desværre.

Kommentar
Fra : Lass1987

Dato : 14-02-04 20:38

Pipzi ->

Når jeg får point, så vil jeg gerne give dig 220 point også, men jeg har desværre ikke flere...