/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
blå skærm - lukker ned for ikke at beska~
Fra : babee
Vist : 593 gange
150 point
Dato : 02-02-04 20:08

hejsa
stor krise!!!!!!!
efter igår hentede jeg avg og siden har min pc opført sig mærkelig
og nu i dag da jeg sad og lavede noget på den og skulle genstarte gik den i blå skærm og ville ikke mere. den skriver at der er sket en fejl og den lukker for ikke at beskadige hardwaren. den skriver man skal starte den i feljsikret tilstand men det kan jeg ikke når jeg trykker f8 går den i en boot menu. hvad kan jeg gøre og hvorfor er det sket?
hilsen babee

Kommentar
Fra : xou

Dato : 02-02-04 20:21

kan du ikke vælge fejlsikker tilstand i den boot menu.
i fejlsikker tilstand skal du
start-programmer-tilbehør-systemværktøjer-systemgendannelse.
vælg det punkt der bliv lavet da avg bliv indstalleret.
ellers boot fra cdrom med xp (går jeg ud fra)og vælg at reperer windows
er mit bud...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-02-04 20:41

Beskadige hardware ??? Besynderligt

I alle mine år som EDB-nørd her jeg aldrig hørt noget lignende.

Tror du ikke nærmere du har fået noget 'snavs' ? Lyder mere som virus el. Spy-/AdWare.

Prøv at boot'e fra diskette/cd-rom og kør en scandisk /all.

..et skud i tågen

Som xou: Kan du ikke komme i fejlsikret ved at 'hive' strømmen under opstart (on/off knappen) og tænde igen?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : smut

Dato : 02-02-04 20:46

jeg har haft samme problem min comp bippede flere gange inden staetede op til sidst ville den ikke starte den blev bare ved med og genstarte det viste sig og være en ram fejl prøv og skifte dem

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-02-04 20:59

smut -> Hvis den 'bare' bibber, så er det en hardwarefejl! Disse 'BIB' kaldes BIOS bib og alt efter antal ug interval kan et 'trænet ' øre afgøre om det er ram, keyboard, disk eller anden hardwarefejl. Hvis først operativsystemet (= program) kører og kan skrive til skærm, kan det næppe på forhånd vide om der vil ske en hardwarefejl/skade. Mig bekendt kan intet kendt software forårsage/forudsige harware failure med mindre vi taler om temperatur eller strømstyrke/spænding.

Måske babee's CPU's køling er gået sig en tur ..og det har BIOS og operativsytem opdaget?

babee -> Tjek din BIOS indstillinger. I tvivl? Vælg Default -> ..gem og boot.

Korreks mig om jeg tager fejl

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-02-04 21:30

Boot menuer er det ikke den hvor du også kan vælge fejlsikret.
Fejlen tyder på XP eller 2000 ??
Hvis drivere ikke kan kaldes software så er jeg enig med Molokyle, men jeg har ofte set den slags fejl i forbindelse med installationer og det behøver ikke at være den nye software der er defekt, men at installationen udløses en eksisterende fejl.
På XP og 2000 findes der en konsol der hedder Verifiier og som kan spore konfliktende drivere.

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 02-02-04 21:59

Jeg sidder med et Nvidia grafikkort,der laver den samme nummer når jeg har prøvet ny version af driver

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 150 point
Dato : 02-02-04 23:08

Har også oplevet samme fejl med Windows XP.
Blev nød til at installerer forfra.
Det lære en at lave en sikkerhedskopi (Automatisk systemgenoprettelse) med tilhørende floppy, før det går galt.
Gambrinus
(Rigtige mænd tager ikke backup),

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-02-04 23:15

Ofa>> De der Nvidia fejl er typiske man skal fjerne både driver og anden Nvidia software før opdatering.

Problemet med STOP fejl er at det ikke altid er muligt at fjerne fejlen ved at køre installations reparation hvis der sidder et par defekte driverfiler og driller.

Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 02-02-04 23:25

Jeg tror du har indstillet skærmfrekvens så højt at der er fare for din monitor. Der er umiddelbart ikke andet hardware der kan smadres.

Gå fail-safe mode og indstil skærmegenskaber til et normal leje, f.eks. 75 hz, 1024x768 og start ud derfra.

Kommentar
Fra : Scheelos

Dato : 02-02-04 23:29

Nogen gange får man uforklarlige fejl på sin pc, især når noget nyt hardware bliver installeret.
Det skyldes som regel at strømforsyningen er for lille, eller er ved at stå af.

V.H. Scheelos

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-02-04 23:35

Imponerende med alle de regler

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-02-04 23:36

Gambrinus ->NEJ : De mister Data !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-02-04 23:40

Suma-Sumarum : Software kan IKKE forårsage hardwarefejl. Ej heller forudsige dem! Dem er har skrevet denne fejlmelding må enten være dårligt informeret eller ha' en sær form for humor

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-02-04 23:53

Amen!

Kommentar
Fra : smut

Dato : 03-02-04 07:35

den stop fejl jeg fik kom efter jeg installerede nye ram i min pc da jeg fjernede dem igen var windows beskadiget så jeg måtte instalere på ny men så var fejlen forsvundet og den har kørt fint siden

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-02-04 10:57

Dine RAM har nok ikke beskadiget Windows, men har nok snarere aktiveret en eksisterende fejl.
Det er sommetider imponerende hvilke fejl folk vænner sig til og først reagerer på når skidtet ikke vil starte.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-02-04 11:35

Min erfaring er; at har man RAM fejl får man en af disse :

1.) Vedvarende BIOS BIB : Biiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.......................

Så er den helt gal ! RAM'en sidder halvt i og kortslutter.

2.) Periodiske BIOS BIB : Bib bib bib bib bib ........

RAM'en sidder slet ikke i !

I disse to tilfælde starter BIOS ikke engang og skærmen er sort.

3.) Hvis RAM'en har en intern elektrisk fejl (der er røget nogle hukommelses celler) kan BIOS komme med en melding om : Adresse 0X...... er ustabil
..eller kommer med en besked : Memmory decreased

I begge tilfælde lader BIOS maskinen starte op.

Nu opdager operativsystemet diskrepans i 'memmory size' og i Window's tilfælde normalt med en DOS fejlmelding vedrørende VPID ...tryk på en tast for at fortsætte... Nu kommer der så en kaskade af : Mangler xxxxxxxx.yyy Tryk på en tast. Til sidst bliver man bedt om at genstarte og det hele begynder forfra.

Her kan

4.) BIOS har ikke opdaget en intern fejl men operativsystemets fejlcheck opdager den under opstart.

Opretivsystemet beder om genstart lige som oven for. Nogle gange virker windows dog i perioder. RAM'en er simpelthen on/off i perioder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : babee

Dato : 04-02-04 21:04

okay der var ikke andet at gøre end at formaterer

Godkendelse af svar
Fra : babee

Dato : 04-02-04 21:05

Tak for svaret Gambrinus.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-02-04 21:14

Netop :

Citat
(Rigtige mænd tager ikke backup), :-))

Gambrinus ->NEJ : De mister Data !

</MOLOKYLE>