/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
HJÆLP!!!!
Fra : Mike87
Vist : 345 gange
50 point
Dato : 24-01-04 14:41

Kære NG!!!

Jeg har Windows 98 på min computer, fordi computeren ikke arbejde så godt sammen med nyere systemer.

Nu har jeg bare den problem, at jeg genstartede min computer, og så kunne den ikke starte op.

Den kommer simpelthen ikke videre..

Håber på et svar, da jeg er rimelig hjælpeløs uden computer!!!

MvH

Mike Petersen!

Kommentar
Fra : Mods

Dato : 24-01-04 14:48

Hej Mike
Jeg har selv haft samme problem, og det var på grund af at Plug and play ikke var slået til i biosen, så prøv at se om det kunne være tilfældet hos dig.
MVH Mods

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 24-01-04 14:50

Til Mods...

Problemet er bare jeg ikke kan komme videre... hvordan kommer man ind i BIOSEN???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-04 14:50

Der er flere måder og her er en af de nemme.
startdisketten sættes i
læg din win98 CD i skuffen
ja til start med CD-rom
start comp og når den er færdig med at læse ind står den ved A:\
skriv E: og tryk enter eller et andet bogstav som den viser ved msdex
nu står du ved E:\
skriv install og tryk enter
den vil nu rulle hele win 98 ind igen.
Filer og programmer bibeholdes
Emesen.

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 24-01-04 14:52

Til emesen:

Problemet er jeg slet ikke kan komme videre...

Den står bare lige i starten som om den lige skal til at checke rammende osv...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-04 14:55

Sluk for den medens den starter op : Win logo'et med den 'vandrende' bundlinie (..hård og brutalt ved at slukke for strømmen).

Tænd igen og nu vælger du i DOS menuen 'Fejlsikret tilstand'.

Herfra kan du ordne det der skal ordnes.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-01-04 14:56

Så prøv at trykke på delete så skulle bios komme frem Mvh Sune

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 24-01-04 14:57

Til molokyle:

Den kan ikke komme så langt til Windowslogoet...!!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-04 15:00

På Nogle maskiner trykker man F1 for at komme i bios.

Når du er havnet der vælger du 'Default' indstillingerne, gem og exit.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 24-01-04 15:04

Hvordan slår man plug and play enheden fra??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-01-04 15:09

i BIOS

Kommentar
Fra : Mods

Dato : 24-01-04 15:20

Når du har trykket på del og er kommet ind i biosen PNP/PCI configuration eller noget i den stil, et eller andet sted vil der stå noget om PNP installed og den skal stå på yes.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-01-04 15:32

Jeg har lidt svært ved at se hvad Plug'n'play indstillingen har med det problem at gøre, mon ikke snarere det er HD eller RAM der driller

Bjarne

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 24-01-04 15:42

nu er jeg kommet så langt at den kan stare op, men mangler en startdisc

Kommentar
Fra : xou

Dato : 24-01-04 15:53

http://www.bootdisk.com/
ellers kan du i bios sætte den til at boote fra win98 cdrom først.
lav en indstallation og den sletter ikke noget man du skal reindstallere lydkort,netkort driver
husk osse at have cdkey parat....
ps det må ikke være en revecy cd (stavet forkert sorry) den sletter alt se om der stå noget i retning ...?... af det på
cden.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-04 16:01

Har du en recovery CD til din comp
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-04 16:17

Hvis det ikke er en recovery CD du har ........men en almindelig win 98.
så kan du hente en bootdisk her:
http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
der findes 98 0g 98se (98-2)
Emesen.

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 25 point
Dato : 24-01-04 16:22

recovery recovery ReCoVeRy jeg øver mig....Re.....

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 24-01-04 16:48

Nu er det kommet så langt at der nu står jeg skal bruge cd-rommen til at starte windows op med....

Så det er fremskridt... Håber bare ikke at alle dataer og programmer er slettet...

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 24-01-04 16:50

Ja har en recovery cd, men det sletter jo alt.. og skal bruge alle dataerne på min comp...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-04 17:08

Forleden dag var der en som prøvede med en recovery CD.
Jeg skal lige finde spørgsmålet, og se hvad hun gjorde.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-04 17:25

Øh - hun slettede alt, så det er ikke metoden.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 24-01-04 17:31

prøv med at trykke f5 eller f8 under start og se om du kommer ind i fejlsikker tilstand nu....

Kommentar
Fra : xou

Dato : 24-01-04 17:32

eller tag harddisken ud og ind i en anden pc kopier indholdet over på en anden harddisk (som backup)og
harddisk tilbage igen ,slet alt .....måske......

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-04 17:38

God ide xou, for så er det muligt at recovery CD kan reparere på eksisterende HD.
Men jeg mener også at din CD kan genindstallere uden at slette. Jeg tør bare ikke anbefale at du prøver før du har sikret dine data/filer.
Emesen.

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 24-01-04 18:03

Det eneste jeg mangler nu er en Installationsbootdiskette til CD_ROm.. har kun en til windows 95, men har ingen til 98, er det en fil man kan downloade??

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 24-01-04 18:05

Det der med at fjerne noget inden i computeren tør jeg ikke bevæge mig ud i...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-04 18:55

95 kan bruges til 98

Kommentar
Fra : xou

Dato : 24-01-04 18:56

download den herfra:
http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
når du klikker på den skal du vælge ÅBN sæt en disk i floppy drevet og når
den er hentet formatere (sletter)den indholdet på disken og derpå skriver den
boot-filer til den.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 24-01-04 19:00

hvis man kan få fat i cdrom kan den vel fra win95 bruges(eller smartdrv filen er du disken så kør den - skriv dir for at se)
d:
d: vises
cd win98
d:\win98 vises
install
begynder
hvis ikke du kan vælge start indstallation fra cdrom - med det somme

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 24-01-04 19:58

nu er jeg nået så langt at når jeg har gennemført disketten, komemr der til at stå A:\>
hvad skal jeg så gøre nu...???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-04 20:02

hvis msdex siger E (lige oven over)
skriv E: og tryk enter
E:\skriv install og tryk enter

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 24-01-04 20:03

jamen jeg har ingen cd-rom...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-04 20:07

ingen CD-rom i skuffen?????

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-04 20:20

xou du må køre videre, for jeg lukker nu.

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 24-01-04 20:22

nej..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-04 21:20

Hvis du kan komme så langt så :

I DOS skriv -> sys a:

Lav config.sys og autoexec.bat ud fra disse templates :

Kode
Config.sys :

dos=high,umb
Country=045,850,country.sys
device=himem.sys
device=emm386.exe noems
devicehigh=display.sys con=(ega,850,1)
devicehigh=oakcdrom.sys /d:cd000

Autoexec.bat :

prompt=$p$g
path=a:\;c:\;f:\;
mode con codepage prepare=((850) ega.cpi)
mode con codepage select=850
LH keyb dk,850,keyboard.sys
LH mscdex.exe /d:cd000 /l:f /m:10

Det kræver at du i roden på a: har filerne;

country.sys
himem.sys
emm386.exe
display.sys
oakcdrom.sys
ega.cpi
keyb.com
keyboard.sys
mscdex.exe

Disse findes altid et eller andet sted...

Nu kan du nå dit CD-ROM drev ( ..her kaldt F: ) fra DOS, ved at BOOTE med denne diskette i a: drevet

Derefter kan du f.eks se om du kan bruge f:\install.exe eller f:\win98\install.exe for at installere fra DOS.

Ps. I stedet for oakcdrom.sys kan du bruge en hvilken som helst anden DOS driver til CD-ROM'en.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 12:35

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Mike87

Dato : 16-04-06 13:08

Tak for svaret xou.