/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows XP konto
Fra : Gambrinus
Vist : 1078 gange
50 point
Dato : 22-01-04 23:55

En af opdateringerne til Windows XP opretter en konto :
ASP.NET Machine A.....
Begrænset konto
Beskyt med adgangskode
Den bevirker at jeg skal vælge konto ved opstart.
Jeg er den eneste der benytter min komputer og har derfor ikke behov for at vælge konto ved opstart og har derfor slettet kontoen.
Hvad er det for en konto ? Hvad skal den gøre godt for ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 00:04

Hvis det kan trøste dig så fik jeg den samme i forbindelse med den seneste opdatering på min Win 2000 pro

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-01-04 00:10

Ja ok, men hvad er det for en og hvad skal den gøre godt for ?
Hvilken opdatering er det der opretter den ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 00:20

Jeg har lige kigget lidt på MSTechNet og det tyder på at det er en slags sikkerhedsopdatering til afvikling p asp.net som tilsyneladende bruges af InternetInformationServices (IIS) som er en serverudvidelse som kan anvendes af Windows 2000 og XP pro.
Kontoen har begrænsede rettigheder så den på ingen måde kan benyttes til at ændre filer eller lignende.
Du kan læse mere om det her: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnaspp/html/dngrfTheASPNETHTTPRuntime.asp
Jeg ved ikke om du bliver klogere, men du behøver åbenbart ikke at være bange for, at det skulle være noget ondsindet.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 00:39

Tilsyneladende sker installation af konto Asp.Net i forbindelse med en WindowsUpdate installation der indeholder Microsoft NetFramework 1.1.
NetFramework er til brug for udviklere der anvender asp.
Vi har nok bare hentet opdateringen fordi vi kunne og det er kun 2000 og XP pro der kan køre med den.

Jeg har fundet ud af dette ved at læse en række af tekniske artikler på engelsk og hvis du har lyst til at grave i det selv kan du starte her med dette link:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnaspp/html/dngrfTheASPNETHTTPRuntime.asp
og du kan søge på: ASP.NET Machine Account

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 00:45
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 00:45

Kopier hele url da systemet ikke kan fange den

Accepteret svar
Fra : MouseKeeperX

Modtaget 50 point
Dato : 23-01-04 01:51

Det er en konto som benyttes af webserveren på din maskine (IIS) til at afvikle .net applikationer. Hvis du ikke har nogen af dem (og det lyder det ikke til) så sker der ikke noget ved at slette den. Normalt er det bedre at disable brugerkonti end at slette dem - så kan man altid komme tilbage hvis det viser sig at være en fejl.
Det er ikke asp sider der benytter kontoen (de benytter normalt den konto der hedder IUSR_[maskinnavn] ligesom alm html sider der hentes fra din webserver), men fx dem der hedder .aspx til efternavn.

Grunden til at der oprettes en speciel konto til afviklingen af .net programmer er at det så bliver muligt at begrænse adgangen til filer på din maskine på en mere finmasket måde.

Hvis du ikke bruger webserveren på din lokale maskine synes jeg du skal disable den, da der har været temmelig mange sikkerhedshuller den vej, og vi har (helt) sikkert ikke set den sidste endnu.

Det kan du gøre ved at gå ind i kontrolpanel->administration->tjenester
Find "IIS Admin" og højreklik -> vælg egenskaber->Starttype->deaktiveret
Så bliver du fri for en del ubehagelige angreb, og skulle du for brug for webserveren på et tidspunkt kan du bare starte den...

mvh
MouseKeeperX

Godkendelse af svar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-01-04 23:30

Tak for svaret Alle sammen.
Gambrinus