/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Sukkerfattig diæt til børn?
Fra : Birgitta
Vist : 847 gange
50 point
Dato : 18-01-04 14:53

Er der nogen, der kan henvise mig til hjemmesider om sunde diæter til børn?
Det drejer sig om et lille 6 årigt "bimmerbarn". Han har lige fået at vide, at han skal starte i specialklasse til august, fordi han modenhedsmæssigt svarer til en 4 årig. Jeg synes, at han spiser ret meget slik og kager, og jeg ville gerne finde noget til hans mor om, hvordan for meget hvidt sukker kan påvirke hjernen... Han er IKKE overvægtig.

Kommentar
Fra : lisberg.johansen

Dato : 18-01-04 15:14

Hvis drengen ikke er overvægtig, skal man passe voldsomt på med selv at lave kostændringer uden at konsultere lægen. Der er flere eksempler på velmenende forældre, som ville lære børnene at leve "sundt", hvorefter barnet fik mangelsymptomer - eller ligefrem blev undervægtigt.
Jeg er ikke fagmænd men dog forælder - og så vidt jeg ved i den forbindelse, så er overdreven brug af sukker forholdsvis let at se: Usundt oversukret morgenmad, et par sodavander i løbet af dagen og dertil en lind strøm af slik. Det er galt, men ikke usædvanligt.
Et bimmerbarn behøver ikke at lide af sukkernarkomani. Årsagen kan også være, at han rører sig for lidt og for forsigtigt.
Min søn havde, da han begyndte i skolen, voldsomt svært ved at sidde stille. Han lærte faktisk bedst, når han stod på hovedet i vindueskarmen. Det skulle der en dygtig FYSIOTERAPEUT til at behandle. Nu fungerer han helt normalt.
Lykke til med sagen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-01-04 15:17

Nederst på denne side fremgår det at børn får det meget bedre når de undgår mad med tilsætningsstoffer. Bl.a. slik.
Jeg har selv kendskab til en dreng på 7 år, som også er ca. 2 år tilbage i sin udvikling. Jeg vil da fortælle moderen at drengen får alt det, som helst skal undgås.
http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=566&a=2200

mvh ans

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-04 17:07

Jeg har selvfølgelig sagt til moderen, at jeg synes, at fyren får for meget sukker. Men jeg har brug for noget til at underbygge det med. Såvidt jeg har spurgt mig frem til, så får han et stykke knækbrød med marmelade om morgenen, så spiser han (gudskelov) frokost i børnehaven og hvad de ellers får der. Om eftermiddagen er han en formidabel traver, vi går rigtig lange ture sammen med vores hunde. Der har han næsten altid en håndfuld kiks eller en rulle pebermyntepastiller med. Når han kommer hjem når han som regel at falde i søvn inden aftensmaden.. I week enden er der ikke faste måltider, men cola, slik og kager ad libitum.
Han er lille og tynd, og jeg tror, at hans mor egentlig er glad, bare han spiser noget. Han er MEGET aktiv og fuld af gale streger, undtagen når han sover.
--Som I måske kan forstå, så skal der mere til end mine velmenende formaninger, og jeg tænkte, at der måske fandtes nogle hjemmesider om børn og kost, -lavet af børnelæger eller sundhedsplejersker..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-01-04 17:37

Jeg har ikke haft tid til at læse det igennem, men her er noget om sund mad til børn
http://www.madogsundhed.dk/15_artikler/a0000315.htm
mvh ans

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-04 18:03

Hej, ans. Jeg har kikket på siden og den er slet ikke tosset. Men den går meget let hen over problemet med for meget sukker. Der står kun, at sukker kan forårsage overvægt, og det er jo ikke problemet.
Det er nok svært for de fleste almindelige mennesker at forestille sig, at nogle børn faktisk får langt hovedparten af deres kalorier fra sukker.

Samtidig er jeg ikke ude på at stresse moderen alt for meget ved at give hende opskrifter på grovboller og lignende, for hun er i forvejen fuldtidsarbejdende, og gør det så godt, hun kan. Jeg tror bare, at hun ikke véd bedre..

Jeg håber stadig, at nogen falder over andre hjemmesider.

Kommentar
Fra : lone_dyretho

Dato : 25-05-04 15:55

Har søgt lidt på emnet og fundet dette link.
Leder lidt videre......

http://www.altomkost.dk/madtildig/Dinmad/Sukker/forside.htm

Kommentar
Fra : lone_dyretho

Dato : 25-05-04 21:49

Lidt flere links om sukker og dets indvirkning på børn.

familieportalen.barneguiden.dk/697.1.html
www.lottefundal.dk/brevkasse/forgiftninger/sukker.html

Hos www.netdoktor.dk vrimler det med eksperter. Prøv at gå ind i deres debatter og snus der, eller læg et spørgsmål hos diætisten.

Kommentar
Fra : lone_dyretho

Dato : 25-05-04 21:50
Kommentar
Fra : alexberg

Dato : 03-08-04 23:23

Jeg har læst i et gammelt nummer af Helse, at børn som ikke får en sund kost, er uoplagte og trætte. Når de spiser slik og kage, får de et rush af energi, som varer ca. ½ time. Jeg kan ikke helt huske sammenhængen, men det var en meget interessant artikel.
Jeg kan finde artiklen til dig, og scanne den, og maile den til dig, hvis det har interesse.

Alex
www.max30.dk

Kommentar
Fra : kflindt

Dato : 27-10-04 09:26

Hej Birgitta!
Jeg synes det lyder som om du generelt er bekymret for om hans kost er god nok - måske du kunne foreslå hende at tale med den lokale sundhedsplejerske - også selvom han er blevet 6 år gammel.
Som illustration af hvor lidt sukker vi egentlig har brug for - se denne side:
http://www.forbrug.dk/tema/test-dig-selv-sukkerspionen/sukkerspionen/sukkerberegner/
Katrine

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-10-04 13:46

Hejsa, joooo, jeg er bekymret, for hans mad er helt klart underlødig.
Men jeg synes, at det er rigtig svært at komme ind på uden at det bliver en kritik..
Problemet er også, at han absolut ikke er overvægtig, -snarere tværtimod. Hans mor har et BMI på 17, så de er meget spinkle begge to.

Det er umådeligt svært, fordi jeg jo egentlig tror, at hans indlæringsvanskeligheder måske til dels skyldes for meget slik og sodavand...

Men der er meget fokus på drengen i øjeblikket, for efter nogle måneder i specialklasse skal der jo følges op på, hvad der skal ske med ham fremover. Så jeg håber, at nogen af fagfolkene også kikker på hans kost...
Hans mor har i den sidste tid givet ham en god tyk leverpostejmad med, når vi går tur om eftermiddagen. ---Men nu taber han jo tænder, og han er meget længe om at spise maden, så det går da ud over hans umiddelbare oplevelse af (na)turen. ---Han har jo brug for nogle kalorier, når vi går vores lange ture, for han er meget aktiv...

Annuller spørgsmålet
Fra : Birgitta

Dato : 17-01-06 20:35

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål