/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvordan laver jeg scannede billeder af t~
Fra : maya123
Vist : 688 gange
150 point
Dato : 18-01-04 12:30

Hejsa
Jeg ved altså ikke om jeg er i den rigtige kategori.
Jeg har scannet rigtig mange tekster ind fra en bog, det hele fylder 38,0 MB i jpg. Jeg har brugt Ulead Photo, hver enkelt billede fylder et sted mellem 300-350 kb. Jeg har 134 billeder.
Jeg skal så sende det videre på mail og ham jeg skal sende det til, har bedt mig lave dem om til tekst filer eller noget i den retning???? Ihvertfald må de ikke fylde så meget.
Hvor og hvordan gør jeg det og hvad skal jeg bruge. Hvad hedder det fil-format jeg skal bruge.
Mange hilsner fra maya

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-01-04 12:35

Der findes programmer til at convertere scannede tekstbilleder til ren tekst.
Er du sikker på, at du ikke har sådan et program, som fulgte med scanneren.
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-04 12:37

Du skal bruge et OCR program : http://www.hokbh.dk/hjaelp/scanning2.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 12:38

Hej emesen

Hvad hedder det? Der er jo så mange conventeringsmuligheder og hvis det ikke er
der, må der være et sted jeg kan hente det.

MVH maya

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-01-04 12:42

OmniPage Pro 11 som molokyle bl.a. henviser til, har jeg brugt til en gammel slægtsbog på et par hundrede sider. Men der skal kigges godt efter, for en smule snavs bliver til komma og andet.
Emesen.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 12:43

Er der ingen gratis programmer?
Jeg prøver lige igen, hvilket format skal jeg konventere til, hvilket format skal jeg lave billlederne om til for at de fylder mindst muligt. Og er der ingen der kender Ulead?
MVH maya

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 18-01-04 12:47

Du skal lave det om til .txt format, - scan siderne som OCR og gem i .txt. Hvis dine sider er pæne og rene, vil der ikke være mange justeringer at foretage, når du læser korrektur, før du leverer videre til tredjemand.
Ammitz

Kender ikke Ulead!

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 12:54

Hej Ammitz
Kan det være rigtigt at jeg skal bruge 4 dage igen, på at scanne alt ind en gang til og desuden betale for et OCR program. Jeg har jo allerede, som der står øverst scannet 134 billeder........men nu kan de måske ikke bruges og skal i skraldebøtten??
Det vil da være ærgeligt................æævvvvvvvvvvvvv
for mig.
MVH maya

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-04 12:58

Prøv at gemme filerne i pdf format

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 13:10

Det har Ulead ikke, refi
Den har: BMP, CLP, EPS, FPX, GIF, IFF, JPG, PCX, PNG, PSD, PXR, SCT, TGA, TIF, TPX, UPX, WBM, WMF.......................hvordan i alverden finder almindelige brugere
ud af hvad, der er hvad Nå, jpg, gif og bmp kender jeg i det mindste.
VH maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 13:12

Hvis jeg ikke kan få dem lavet om til text-filer, kan jeg så gøre noget for at fylder MEGET mindre, som billeder?
MVH maya

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-01-04 13:35

Opløsningen skal gøres mindre - men jeg kender heller ikke til ulead. Har kun Ulead video 7.
mon din sct står for scannet tekst.
Når du står i gem som, kan du så vælge opløsning eller har du i filer>exporter nogen mulighedder for at vælge opløsning.
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-04 13:44

TIF / TIFF formatet er som regel den bedste/nemmeste, at kører igennem et OCR program.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-04 13:45
Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 13:46

Hej emesen
Jeg er jo færdig med det hele og har valgt gem som jpg, et billede er jo regel en bmp, men de fylder endnu mere. Man skal starte med at vælge opløsning, men jeg er
jo færdig med at scanne alle 134. Jeg kan dog tage dem ind i programmet Ulead, ved
at trykke på "åben", så skal jeg bare finde dem ned i "billeder" og tage et ad gangen.
Men jeg mente de var små nok. De skal jo også kunne læses.
MVH maya

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-04 13:47

Glemte at sige at det var konverteringsprogrammet til PDF

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 13:48

refi............den skriver "den fil du søger eksistere ikke"

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 13:49

tal molo, men jeg har ingen OCR og har ikke råd til det nu.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-04 13:51

Du skal da bare trykke på linket.
Hvis det ikke virker (det gør det her) så gå på tucows og søg "pdf995"

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 13:55

tak refi ..............jeg prøver at finde det pdf.................
kan du så forklarer mig hvordan jeg laver billeder, jeg har scannet om til pdf?
MVH maya

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-04 13:55

Programmet lægger sig som en printerinstallation (skriver ikke ud) så du skal ikke starte programmet blot udskrive ligemeget hvad - den klarer alt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-04 13:57

Naturligvis "udskriv til pdf995".
Den vil være under dine tilgængelige printere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-04 13:59

Har du tjekket her maya123 : http://www.123-ocr-software.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 14:03

refiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
ok, jeg er her http://www.pdf995.com/download.html
Hvad for en skal jeg vælge og nu har jeg vel ikke glemt at fortælle dig, at filerne jo
ikke skal udskrives, men sendes videre pr.mail, men i tekstformater, så de fylder
meget mindre.
MVH maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 14:07

Næh, molo
Jeg hoppede på kandu for at få hjælp til det
Og hvad for et program skal jeg vælge her? Jeg er jo ikke den bedste til det engelske, nederst er der to der hedder noget med OCR program, men det nok slet ikke dem
jeg skal have.
maya

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-04 14:11

Du skal dovnloade begge filer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-04 14:12

Hovsa jeg havde ikke set der var 4
KUN DE 2 ØVERSTE

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 14:13

Jeg er nået hertil med den pdf:
Pdf995 2-Step Download

Pdf995 Printer Driver • Version 6.46s Download 1.2 Mb
Free Converter • Version 1.0 Download 3.1 Mb

Consists of both the printer driver and a free Converter.

pdfEdit995 • Version 6.5 Download

Signature995 • Version 4.14 Download

Men hvad skal jeg vælge, det bliver da langvarigt det her............ he he, når man er så langsom opfattende som jeg er..........

Kommentar
Fra : sion

Dato : 18-01-04 14:16

Er det ikke godt nok at gemme .jpg-billederne i .tif- eller .gif-format?
Så fylder de i hvert fald væsentlig mindre.

Simon

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 150 point
Dato : 18-01-04 14:18

HA HA
Jeg kendte dit spørgsmål på forhånd

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 14:26

Hej sion
Jeg prøvede lige dit forslag, så jeg et af dem og gemte fra jpg, til gif. hæ hæ
fra 595 kb til 1,00 MB i gif, så det var vist ikke godt.....

maya...................

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 14:32

refi
Jeg har windows xp, og nu har jeg de to filer du har skrevet om. Hvad gør jeg nu, jeg har ikke noget der hedder udskriv til?
VH maya

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-04 14:39

OK
Du åbner et af dine billeder - eller bedre du sætter dem alle ind i word.
Dernæst "udskriv" så skifter du din printer til "pdf" dernæst kommer en menu hvor du navngiver filen osv.
Så har du en pdf-fil.
PS den skriver IKKE til din printer så bare rolig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-04 14:41

PS.
Du kan jo prøve med at blot lave et par sider. Der er jo ingen grund til at lave 200 sider hvis de ikke bliver mindre i størrelse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-04 14:42

Selvfølgelig skifter du ikke din printer "vælg printer" hedder det.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 14:48

Jeg har taget et word-papir og sat et af billederne ind....ok....godt så langt...så skriver du at jeg skal trykke på udskriv, ok jeg er med.....så skriver du:
Skift din printer til pdf, hvordan i alverden gør jeg det????
MVH maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 14:53

Der står noget der hedder:
Hvor LPT1 Skriv til fil (så kan man sætte flueben her)

Er det her.................du mener, eller det du kalder pdf, jeg har en epson-printer.
VH maya

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-04 14:54

Når du har trykket udskriv kommer en menu hvor du kan vælge diverse ting bl. a. hvilken printer du vil udskrive på.
Den vil altid stå til din standardprinter men ved siden er et rullepanel hvor du kan vælge printer.
Der er "pdf995" brug den og bagefter på den menu der kommer skriv filnavn.pdf

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 14:54

Og hvor lægger den så filen hen, bagefter???

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 14:56

Nååååååååååååååååhhhhhhhhh, ok

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-04 14:57

Hovsa dit indlæg var ikke kommet da jeg skrev mit.
Køre du med win95 eller hvad?
Eller har du bare kaldt din normale printer LPT1?
Der skal være en menu hvor du skifter printer

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 15:01

Den fylder stadig 378 kb.................æv æv

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 15:02

Jeg opgiver............

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-04 15:05

Behøver du ikke.
Men du bliver nok nød til at scanne det hele igen og gemme direkte som pdf - så er det garanteret mindre.
Problemet er at du har lavet billeder.

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 15:07

refi, du får point for din tålmodighed...............og dit gode humør. Tak
Jeg må finde ud af noget andet nu har jeg downloaded alt muligt mystisk,
som jeg sikkert ikke får brug for...........så nu må han bare få det hele
med de røde postbude...........færdig.
God søndag...........
MVH maya123

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-04 15:07

Det foregår på samme måde, men i stedet for at gemme fra din scanner UDSKRIVER du til pdf ved at skifte under "udskriv"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-04 15:08

I øvrigt - Kan din scanner/printer ikke kopiere??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-04 15:10

De pdf programmer du har downloadet får du garanteret brug for i fremtiden.
Og den med kopiering er selvfølgelig ikke noget værd hvis du vil sende det som mail.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-01-04 15:11

er gået refi..........tak for hjælpen....nu går maya ind og sover til middag..

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-01-04 16:02

Hej Maya
Hvis du ikke har et program som virker, så skriv lige til mig fra denne side: http://home4.inet.tele.dk/slang/wm.html så kan jeg hjælpe dig.

Husk at jo højere opløsning du scanner teksten ind i, des nemmere har programmet ved at oversætte rigtigt, gerne mindst 600 dpi.
Det skulle være muligt at få programmet til at lagre filen direkte i txt format, efter scanningen.

Severino

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-01-04 17:21

Jeg brugen denne >
Try ABBYY FineReader for free!
ABBYY FineReader 7.0 Professional Edition Try&Buy
Jeg har ikke haft den på prøve(har fået det som gave)så jeg ved
ikke hvor lang prøve perioden er,før man skal have gysserne frem,prøv.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-01-04 17:22
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-01-04 17:25

du skal desværre genindscanne dokumenterne

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 28-01-04 07:15

OPDATERING

Opdatering for nye, der går herind og har haft samme problem:
Jeg fandt ud af det her til morgen. Jeg tog igen et af mine scannede billeder ind i mit
Ulead Photo Express, prøvede forskellige muligheder, den "bedste" blev:
Åben billedet, gem det igen som gif og "endelig" som sort/hvid.....ellers tager den jo alle gullige/brune farver med, som også er i en bog.
Jeg fik det første billede ned, fra 596 kb til 162 kb, det var godt, så jeg ikke behøvede at scanne 134 billeder om igen.
ja ja, venlig hilsen maya123

Kommentar
Fra : beotry

Dato : 17-04-04 19:00

Hvis der er andre der har samme problem er det letteste (hvis man ejer fotoshop) at sige save for web... som kan man gemme dem i god kvalitet men de fylder ikke meget