/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Adgang til kirkebøger
Fra : Fnollerpige
Vist : 2248 gange
122 point
Dato : 16-01-04 22:00

Ikke at jeg nogensinde troede jeg skulle stille spørgsmål i Slægtsforskning på Kandu - men det er så hvad jeg gør alligevel.

Jeg skal på min svigermors vegne spørge om reglerne om adgang til kirkebøger - i dette tilfælde har hun ønsket adgang til kirkebogen hos kordegnen i Fredericia, om sin far, men har fået afslag.

Nogen der ved hvorfor ?
- eller endnu bedre kender regler (evt. et link osse) for adgang til kirkebøger ?

Hilsen Karina

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 132 point
Dato : 16-01-04 22:12

En side at begynde med
http://www.dis-danmark.dk/index.asp
Men jeg tror, oplysninger om fødsel skal være 50 år tilbage
dødsfald 10 år
Sociale forhold 80 år
Med forbehold for fejl, tror der er nye regler

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-01-04 22:18

Her kan du læse om reglerne http://www.sa.dk/sa/adgang/pdf/frister.pdf

mvh ans

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 16-01-04 22:28

Hej Teil og ans ....

Ja kan se der er nye regler - men du er pænt tæt på Teil.
Jeg sender det videre til svigermor, så kan hun selv kigge på det.... fordi SÅ meget keder jeg mig nu heller ikke, at jeg orker at bruge en fredag aften på *gab* kedelige papirer fra Staten om regler for det ene og for det andet.

Tak for hjælpen begge to

Karina

Godkendelse af svar
Fra : Fnollerpige

Dato : 16-01-04 23:05

Teil du får pointene -

og ans *S - hvis du osse gerne vil have point så smid en linie om det herinde og jeg opretter en tråd til formålet.

Karina

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-01-04 23:11

Tak for det.
Ans ramte dog mere præcist synes jeg.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 16-01-04 23:22

Ja, men jeg har så mange point at give af og intet andet at bruge dem til - det er såmænd osse derfor jeg tilbyder jer begge i erkendelse af, at jeg fandt begge svar brugbare.... for det du sagde var jo heller ikke helt unøjagtigt.

Karina

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-01-04 09:35

Go'morgen/formiddag Fnollerpige

Jeg har nu læst det link, som Teil henviste til og mit eget link. Ja, jeg gad heller ikke i går at læse det hele igennem.
Det ser ud til at din svigermor kan søge dispensation.
Hvis det er slægtsforskning, som hun vil beskæftige sig med, var det måske en ide at bruge det link, som Teil henviser til.
Hvis du vil give mig point, så er det rigeligt med de 12 point, som det kostede mig at købe at købe svaret.

mvh ans og god week-end

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 17-01-04 10:18

Først skal din svigermor finde ud af, om kopien af kirkebogen for den kirke i Fredericia, som han blev døbt i, er afleveret til Landsarkivet i Viborg. Det SKAL kordegnen svare på. Hvis den er afleveret, kan hun selv tage på Landsarkivet i Viborg og se oplysningerne. Alternativt kan hun bede om hjælp på Markedspladsen:
http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?f=6

Hvis kopien af kirkebogen IKKE er afleveret til arkivet, kan hun henvende sig til arkivet, og bede dem om hjælp til at "hive" oplysningerne ud af kordegnen.:
http://www.sa.dk/lav/aabtid/default.htm

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 17-01-04 13:58

jkrjk2 ... aha tak for den brugbare oplysning.
- nu bliver svigermor glad og så er alle glade

Hun er just kommet på nettet og er belevet yderst interesseret i det her slægtsforskning, og nu har hun en masse at gå videre med.

God weekend allesammen..
->>ans ... laver en tråd hvor du får point ....
formoder jkrjk er ligeglad eller vil du osse have, for som Kandu er bygget op er point jo lige med taknemmelighed, og den vil jeg gerne udvise.

Karina