/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvilke programmer kan ændre BIOS?
Fra : tommy_b
Vist : 539 gange
100 point
Dato : 15-01-04 21:57

Er der nogle der ved hvilke almindelige programmer, som kan ændre i BIOS, så win XP ikke kan køre.
Jeg har ganske almindelige programmer på min pc. Er ikke tilsluttet internet og har IKKE virus.
En dag kunne win xp ikke starte og lige meget hvilken ting fra den fejlsikrede menu jeg valgte kunne
den ikke starte. Så kiggede jeg i BIOS og så, at hastigheden på min cpu var sat ned fra 2400+ til 1800+,
da det blev rette kørte xp fint igen.
Mit spørgsmål er så: hvilke programmer kan gå ind og ændre i min BIOS ??

På forhånd tak Tommy

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-01-04 22:07
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-01-04 22:08

Jeg SAGDE jo du skulle passe på

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 15-01-04 22:16

Hej Tommy_B
Jeg har lige siddet og makket med en PC der har samme skavank som din, og det er en AMD Athlon 2200 xp+.
Jeg har haft fat i den samme PC flere gange og den har altid haft tendensen også lige efter en total genopsætning så det er næppe programmer der er på spil.
Jeg gætter på at processoren og bundkortet ikke er helt "gode venner" da en en funktion i BIOS der normalt vil genkende CPU frekvensen og automatisk anvende denne, men som åbenbart kan kikse en gang imellem så CPU frekvensen bliver sat længere med med lavere hastighed til følge. Man kan måske tale om at CPU fabrikanten har overclocket CPU'en helt legalt, men med et resultat der ikke virker lige godt på alle bundkort. Jeg vil slet ikke blive overrasket hvis der findes en jumper der kan løse problemet, men jeg ved bare ikke lige hvilken,,men måske kommer der et godt bud.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : tommy_b

Dato : 15-01-04 22:21

Hej Bjarne
Det lyder som en god mulighed.
Tror du det vil hjælpe at opdatere BIOS (hvis der findes en opdatering)

Tommy

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-04 22:26

Det kan bestemt ikkeafvises at det hjælper at opdatere BIOS og det kan jo være at producenten beskriver hvilke funktioner der ændret i evt. opdateringer.
Prøv at starte med at finde producentens hjemmeside og se om der skulle være oplysninger om problemet der på supportsiden.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-01-04 22:34

Biosen kan ændre sig selv, da den vil prøve at beskytte systemet, der kan også være skrevet en forkert/dårlig "kode" fra biosfabrikanten, som kan udløse denne ændring. Ændringer kan også være temperatur beskyttelses koden, så den sætter "halt on 45 grader on", mm. Derfor kommer der også nye bios opgrade/flash på fabrikantens hjemmeside, efterhånden som fejlene findes. Det kan være at en bios har den fejl at den "gør dit og dat", når man kører med en Intel 2000, på et bestemt bundkort.
Endvidere er bios ømfindige for højfrekvent udstråling.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kimEngelby

Dato : 15-01-04 23:44

har haft tilsvarende problemer hvor fejlen har været at fsb har været ændret fra 133 til 100, har forstået der er en funktion på kortet der automatisk sætter fsb ned i hvisse situationer, men det skulle være i forbindelse med opdatering af bios som en yderlig sikring, har iøvrigt 2 forskellige nvidia bundkort med samme symptomer
MvH
Kim

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 16-01-04 02:21

Når i har sat de korrekte parametere, var det måske en ide at beskytte BIOSen så der ikke kan skrives til den, på de fleste nyere bundkort gøres dette i bios opsætningen, på ældre bundkort er det en jumper der skal flyttes, (se din manual, eller find den på nettet hvis du har forlagt den).

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-03-04 09:40

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Du har jo mistet pointene i alle tilfælde.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.
Når der som i dit spørgsmål ikke har været indlæg længe, går det i stå, da ingen ser der kommer indlæg ind i deres E-Mail.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : tommy_b

Dato : 01-03-04 09:43

Tak for svaret BjarneD.