/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
opskrift på blødt vand?
Fra : strorten
Vist : 2296 gange
320 point
Dato : 14-01-04 17:25

Kan i hjælpe mig, jeg er begyndt at lege med at lave blødt vand. Og søger svar på hvordan man kan lave det.
Jeg er ikke interesseret i at købe osmose anlæg, eller købe destilleret vand eller andet vand da jeg bor på 3 sal.
Jeg vil gerne vide om der er nogle der har nogle opskrifter med evt. oxalsyre, saltsyre eller andre syre. Da jag bor i lejlighed har jeg begrænset muligheder til noget med åbne kar, men jeg har to 25 liters dunke. Og havde tænkt mig at sænke ph’en til 6 – 6,5 i dunkene, og så hælde det i vandet i vandet.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-01-04 17:39

Du kan i enhver forretning, der handler med fisk, købe kemikalier til at sænke ph-værdien.
Fordelen ved denne metode er, at det ikke skader fisk og planter.

dabj

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-01-04 19:33

Et omvendt osmose-anlæg skal have enkelt ionbyttet vand for at kunne "køre" og det bliver en meget dyr måde at behandle vand på. Så kemikalie-styring af vandet er nok den metode som er bedst til en almindelig pengepung.
Emesen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-01-04 19:57

Undskyld at jeg også spørger med, men er der ikke noget med salt og kisel filtre eller er det noget helt andet?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-01-04 20:07

Kiselfiltre kender jeg ikke.
Det som til tider kaldes et "saltfilter" er et kalkfilter som regenereres med salt - også kaldet enkelt ionbyttet filter. Det fjerner ikke kalken men binder den til vandet så det ikke udskilles. Bruges i opvaskemaskiner.
Emesen.

Kommentar
Fra : strorten

Dato : 15-01-04 15:48

Har lige forøget mine point i håb om, at få et svar jeg kan bruge til noget. Jeg er interesseret i at få opskrifter og få feedback på erfaringer med at lave blødt vand med syre eller andre kemikalier. Jeg har prøvet med PH-sænker til akvarium og havebassin, men mener det kan gøre billigere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-01-04 11:08

Almindeligt blødt vand laver du ved at koge almindeligt ledningsvand fra hanen. Du kan så evt. tilsætte en buffer.

Her er lidt mere information om ph sænkning (godt nok i havabasinner, men kan bruges) : http://www.sitecenter.dk/benn_jette/phvrdien/

Her er en opskrift til en hjemmelavet ph sænker: http://www.gam-jensen.dk/vejledninger/ph-saenker.asp

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : sinius

Modtaget 320 point
Dato : 21-01-04 19:35

Hej strorten. Jeg har tiladt mig selv at stille dit spørgsmål hvor det hører hjemme, nemlig under "kemi". der har jeg fået en række gode og meget anvendelige svar. men gå selv herhen og se dem http://www.kandu.dk/dk/spg/30825

Godkendelse af svar
Fra : strorten

Dato : 23-01-04 21:55

Tak for svaret sinius.