/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win XP: Partion og genstart
Fra : tadeo
Vist : 345 gange
50 point
Dato : 11-01-04 17:58

Har lige formateret min HD. og geninstalleret XP Home, før jeg gjorde dette havde jeg en lille Partion på ca. 8 mb. på C.drevet fat 32, og på D: drevet NTFS, hvor Win XP lå. Jeg fik kun et valg til format, det var NTFS, havde regnet med at kunne vælge fat 32 så jeg kunne partionere det hele til et drev, men jeg har stadig de 8 mb. på C: og XP på D:, det kan jeg jo leve med, men irreterende er det. Jeg har brugt et par timer på databasen her på kandu, jeg fandt et svar,
hvor der af en eller årsag beslaglægges de omtalte 8 mb., skal jeg forstå det sådan, det kan ikke ændres???
Jeg har en formodning om, at dette kan være årsagen til problemer ved genetablering af systemet, hvad der ikke har været muligt tidligere.
Sidste spørgsmål, hvorfor kan min pc. ikke genstarte, når jeg bli´r bedt om det, den slukker ikke, men starter ikke op igen???
Mvh.
tadeo

Kommentar
Fra : xou

Dato : 11-01-04 18:14

jeg mener at kunne huske at windows start partition fylder 8 mb osse kaldt for mbr eller master boot record
du kan selvfølgelig prøve at slette drevet c: ved
start-kontrol panel-administartor-computer administartion-diskhåndtering-højre klik her på dit drev c: og vælg slet
vil xp ikke er det fordi du kan ødelægge opstarten ved det.
sidste spørsmål,sær amp til i strømstyring i kontrol panel.

Kommentar
Fra : janpersson

Dato : 11-01-04 18:39

prøv på www.eksperten.dk der er mange "nørder" de kan helt sikkert hjælpe dig, jeg bruger dem ofte ;-}

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-04 18:52

janpersson>> Hvorfor skulle eksperten være bedre end Kandu?
DEt er jo altid uhyre svært at svare når man ofte kun får få og mangelfulde oplysninger.
Bortset fra det så kan det jo tænkes at de 8 mb er en gammel patitionering idet boot partitionen ikke normalt er synlig idet patitionen ikke er aktiveret.
Tadeo følg anvisningen i det første indlæg så får du da bekræftet og man kan faktisk deaktivere via diskhåndtering og vælge drevbogstaver der er ledige.
Sidste del af spørgsmålet kan der være så mange årsager til at jeg ikke tør give et bud på foreliggende grundlag.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-04 19:01

Hvis man vidste lidt mere om maskineriet kunne man jo vurdere hukommelse og andre rare sager og har det været sådan lige siden installationen?
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : xou

Dato : 11-01-04 19:03

tænkte osse den ikke er synlig,men ellse kan diskhåndtering osse prøve at slette den hvis den 8 mb er synlig for
det program....ps jeg søgte faktisk på janpersson side men fandt ikke noget om 8 mb for mbr.
måske er der brugt partition magic med bootmagic hvor de 8 mb kom frem...men tadeo håber der er muligt at hjælpe...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-04 19:08

xou>> der er noget om det med den partition til NTFS, men umiddelbart ser man det kun fordi man har mindre til rådighed end der reelt er på HD. (mb lyder da meget sandsynligt)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-01-04 19:17

Hvis XP ligger på "D" så ligger den i en extended udvidet logisk partition og styres af den første partition på 8 MB.
XP kan ikke selvstændigt starte udenfor 8,5 MB
Jeg ville med XP slette alle partitioner og oprette en partition i starten af HD.
Nu kan du formatere til Fat32 eller NTFS.
Det kan lade sig gøre at "smelte" disse to partitioner sammen, men der skal en del held til at gøre det.
Men jeg kunne godt lide, at vide om XP virkelig ligger på "D" og hvad der ellers er på de 8 MB
Emesen.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 11-01-04 19:18

ja,jeg kunde lig at vide hvordan xp`s partiton d: er formateret,hvis den er som ntfs,kan der jo ikke være noget vælg
i indstallation programmet,da ntfs ikke kan sættes til fat32.så måske skulle partitonen helt slettes (i indstallation kan
det gøres ved l=slet partition o=opret partition )slet den helt opret den som en fat32 partiton...er mit GÆT men bjaarneD
det kan godt være svart med de få oplysninger....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-04 19:24

Jeg er næsten 100 på at det er en gammel FAT 32 partition der spøger.
Netop når man kører NTFS kan man faktisk godt få OS til at køre i et D:\ drev idet den måde XP booter på give rmulighed for at der kan startes i D:\
Jeg tjekkede lige min egen Win 2ooo, der arbejder på samme måde og der kan jeg se den lille startpartition med et partitioneringsprogram, den er på 7,8 mb og er usynlig i Diskhåndtering.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-01-04 19:31

Rettelse:
XP kan ikke selvstændigt starte udenfor 8,5 MB
rettes til >>XP kan ikke selvstændigt starte udenfor 8,5 GB<<
Og nu ser jeg at det er 8 mb ................er det en compaq for så lad den være.
Emesen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-04 19:34

Jeg vil foreslå at Tadeo deaktiverer C via Computeradministration, Diskhåndtering da jeg har prøvet at gøre noget lignende på min XP, der ligger i mølpose p.t. Det lykkedes mig at få fordelt drev bogstaver normalt ved at deaktivere alle drev undtagen det drev hvor XP ligger for derefter at skifte bogstav, aktivere de sovende drev og give dem nyt bogstav et efter et.
Det kan da også være at genstarten kører nemmere efter en normalisering.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-04 19:37

Ja det er vist noget fnidder fnadder, men så vidt jeg husker kan du heller ikke se ( drevbogstav) i den lille systempartition på Compaq

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-01-04 19:42

Nej det kan man nemlig ikke før man i XP under opstart har mulighed for at slette.
Og der ligger den som en lille unseelig fyr, men vist kun til at "køre" bios med.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-04 19:48

det lyder helt rigtigt

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 11-01-04 21:39

Undskyld mig de manglende oplysninger om maskinen de er følgende:

Det er ikke mærkevare maskine, altså ikke Compaq.
Processor: 1.2 Ghz, 384 SD-ram,
Bundkort: MB. SOLTEK SL-75KAV/KAV-X (VIA KT133A chipset)
Grafikk: GFX, HIS Geforce2MX-400 TVout 64 MB AGP
!stk HD. 40 GB hvor C: og D: ligger, og et stk 80 GB som er E: drev
CD-rom Samsung, og en HP- Brænder.

XP ligger på D: drevet, på C: ca. 8 MB. ligger nogle filer; hpfr 3420.xml 1 kb, hpfr 3425, 36 kb, PDOXUSRS.NET, 13 kb

Den lille partion på C: ca 8 MB. var der også før jeg formaterede denne HD. den kunne heller ikke slettes eller formateres tidligere.
Som jeg har nævnt i spørgsmål, var der kun NFTS som valg, og C: var for lille, der der kræves minimum over 1 Ghz. til XP.

Jeg har iøvrigt prøvet med programmet Partion Magic 6, det kunne heller ikke ændre problemet.

Genstart problemet, jeg har hørt om APM, men kan ikke se det i strømstyringen, det er måske BIOS jeg skal ind i?

Flere gode forslag efterlyses

Mvh.
Tadeo

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-01-04 21:53

Indholdet af den partion er lidt mystisk, lugter lidt af noget Linux (fornemmelsesgæt). Det må man kunne finde en løsning på.
Den der APM vil jeg da også godt have uddybet

Hvis du har opdateret grafikkortet via Windows update kan du godt være løbet ind i problemer da NVidia driveren (GeForce) skal være afinstalleret for at få et fejlfrit resultat.
Har du prøvet at deaktivere C via diskhåndtering?

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 50 point
Dato : 11-01-04 21:53

Dawnloade killDisk med den kan du slette de 8mb og hvad du ellers mener du vil slette, du kan vælge det/de drev/patitioner du vil slette i en menu>
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

læs manualen,floppy skal stå som første boot device.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-01-04 21:56

overskriver det du vælger,så du skal formatere igen bagefter

Kommentar
Fra : xou

Dato : 11-01-04 22:19

ja - hvis dit bundkort understøtter amp skal det i bios sættes til - enabled amp -tryk f10 save and exit
gå derpå i stømstyring igen...

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 11-01-04 22:30

Først det lette, APM har jeg fundet frem til, at min maskine understøtter, det er iorden.
Jeg har ikke opdateret grafikkortet og GeForce var ikke afinstalleret.
Jeg har prøvet at deaktivere via diskhåndtering, der findes bare ikke noget værktøj til denne proces i diskhåndtering
Jeg vil prøve killdisk som manse foreslår, jeg har den liggende i en mappe.
Det sker først i mogen, i hører fra mig, foreløbig tak.

Mvh
tadeo

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-04 00:14

Sorry! Det hededer ikke deaktivering, men man skal gå ind i skift af drevbogstav/sti og i den proces vælge Fjern

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 12-01-04 06:25

Hej
Jeg har lige prøvet det du foreslog BjarneD, men windows kan hverken fjerne eller ændre navnet på den sti på 8 MB.(partion).
Jeg kan ikke se AMP i BIOS, men i strømstyring er der forskellige valgmuligheder det er lige fra minutter og eks antal timer til aldrig,
jeg har valgt aldrig, under avanceret afbryderknappen kan der ikke ændres for at genstarte, under dvale er der sat flueben.
Jeg tror jeg vil starte forfra igen, formatere ved hjælp af killdisk og se hvad der sker.

hej tadeo

Godkendelse af svar
Fra : tadeo

Dato : 12-01-04 17:32

Tak for svaret Manse9933.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-01-04 07:31

selv tak