/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Solvarme
Fra : prosat
Vist : 631 gange
150 point
Dato : 08-01-04 23:07

Hej.
Nogen der har erfaringer som de vil dele, eller give gode råd.

Vi p.t 2 pers. overvejer at sætte et solfanger anlæg op, huset er opvarmet via fjernvarme så anlægget skal bruges til varmt brugsvand.

Hvilket anlæg/ str. skal man gå efter, og sidst men ikke mindst, hvad skal man forvente det koster.

mvh

Prosat

Kommentar
Fra : lally

Dato : 09-01-04 08:45
Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-01-04 09:04

Prisen afhænger af hvilke størrelse, man ønsker på anlægget. Kontroller også lige, om det er tilladt fra fjernvarmeværket. Enkelte steder er det IKKE tilladt.
http://www.aidt.dk/
http://www.solenergi.dk/solvarme_generelt.asp
http://www.varmtvandfrasolen.dk/
Held og lykke med anlægget.

mvh
jms

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 09-01-04 10:43

Hej!
Min mening er at solvarme kun er for idealister men at der er ingen eller meget ringe økonomi i det. Så hvis det drejer sig om økonomi skulle du hellere se på andre muligheder f.eks. bedre isolering, eller brændeovn, hvis dette er tilladt for fjernvarmen.
Det er næppe en tilfældighed at solvarme har fået så beskeden en placering i energi udviklingen, på trods af at der var en stor publicity for 10 - 15 år siden, mens brænde, træpiller og halmfyring (i industriel skala) har vundet. Du kan få en pejling af dette ved at spørge en ejendomsmægler hvad han mener huset opnår af værdistigning ved et solvarmeanlæg.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 09-01-04 16:02

Vi har solvarme - det kan ALTID betale sig især hvis man er flere personer, vi har det til det varme vand, da vi har naturgas, da solen som bekendy skinnner hele året.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 18-01-04 17:37

Dit spørgsmål er stadig åbent.
Måske kan du ikke bruge nogen af de svar du har fået.
Fortsæt dialogen, hvis du ikke er tilfreds.
Jeg trækker mig ud af dette spørgsmål, og læser derfor ikke flere indlæg her.

mvh
jms

Accepteret svar
Fra : Chamira

Modtaget 150 point
Dato : 19-01-04 17:44

Hej Prosat

Når det drejer sig om et solvarme anlæg til Domestic Building Services altså 1 og 2 familieshuse vil standarden for jeres vedkommende være et 2-6 m2 anlæg, med en varmtvands cirkulationspumpe (Evt. en Grundfos Solar, som fint kan dække jeres behov. Pumpen er nem at installere, er strømbesparende og kan klare vand/glykol).

Der bliver i dag solgt ca. 500 anlæg i DK pr. år (hvilket jeg personligt synes er for lidt c",), men det skyldes desværre, at der p.t. ikke er findes nogen form offentlige tilskud/finansieringsmuligheder. Endvidere er solvarme ikke en "anerkend" løsning blandt bygherrerne og endvidere findes der ganske få box-products på markedet (box-products = Een kasse - ALT hvad du skal bruge).

Umiddelbart mener jeg ikke, at prisen skal være den eneste faktor der skal spille ind. For det første er der miljøet at tænke på, og for det andet er der vores afhænginghed af fossil-fuel import fra olieproducerende lande, der (for hovedpartens vedkommende) ligger i "ustabile" regioner.

Når der pt. ikke er nogen offentlige tilskud/finansieringsmuligheder, er det selvfølgelig en stor investering. Hvis du kun taler brugsvand ligger prisen på omkring 20.000 kr. (ex moms og montering). Drejer det sig derimod om både brugsvand og centralvarme, ligger prisen på omkring 30.000 kr. (ex moms og montering), der kan kombineres med gas, olie, biobrændsel, varmepumper, fjernvarmeanlæg mv. Hertil kommer også alle byg-selv anlæggene (som jeg ikke vil anbefale)

Priserne er vejledende da der ca. er ligeså mange priser og forslag som der er kinesere i Kina.

Håber du er kommet tættere på.

Mvh/Chamira

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 19-01-04 19:03

Tak for jeres svar.

Har haft kontakt til et par forhandlere som sammenfaldne har sagt at fjernvarme og solvarme ikke er en god cooktail, grundet de høje afgifter som man er bundet til, måske glemte jeg at nævne at vi mere eller mindre opvarmer vores hus med brændeovn, så vores overvejelser omkring solvarme er ikke så meget om det kan betale sig ind på eksp. 7 år men mere omkring erfaringer om hvor meget varm vand kan et anlæg levere set over et helt år, forhandlerne beregner sol fra marts - sept. men som 25 skriver skinner solen hele året rundt (sådan da).

Vi har set på et anlæg hvor solfangerne er 3 m2 pris varm vandsbeholder med elpatron u/moms 20,000

mvh
prosat

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 19-01-04 20:15

Det var da opløftende at se fornuften sejre til sidst. Den investering kommer aldrig hjem før anlægget skal udskiftes. Så det er hobby som skal konkurrere om pengene med alle andre ting man har lyst til.
Jeg kender en mand som arvede et beløb. Han boede i et ældre hus men besluttede at opsætte en vindmølle for at blive selvforsynende med el. Men ikke nok med det: Han lod håndværkere fjerne oliefyr og hele det eksisterende centralvarmeanlæg for at erstatte det med elopvarmning. Desværre var vindmøllen (som var af ret beskeden størrelse) ikke særlig god men stod oftere stille end den kørte - jeg kommer forbi hver dag. Da har han jo nok trukket på den offentlige elforsyning. Efter nogle år blev vindmøllen taget ned men jeg ved ikke hvad han så gjorde i stedet. Det ødelagde også familie idyllen, for konen havde planlagt at bruge arven til noget helt andet. Nu har de solgt huset.
Så jeg siger altid: idealisme for sig og økonomi for sig og helst noget man er enige om. Nå det var jo ikke nogen særlig teknisk kommentar.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-01-04 00:30

Jeg kender kun til solvarme på anden hånd gennem to kolleger. Den ene skulle bare have til det varme vand, men det endte med også at trække en del af opvarmningen forår og efterår. Den anden fik installeret et anlæg til brugsvand og opvarmning - suppleret med brændeovn. Han er nødt til at lave gennemtræk en gang imellem og har uhyre sjældent ild i brændeovnen. Men der er stor modstand fra arkitekter og huskøbere. Det ser jo underligt ud, synes mange. Står man med et gammelt hus, som vender den rigtige vej og har en pose penge, tror jeg, det svarer sig fint at bruge nogen af pengene til isolering og så resten til et solvarmeanlæg

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 14-04-04 23:01

Sæt dig ned for at se hvor meget koldt vand du bruger om sommeren en 1/3 del af forbruget er til varmtvand, jeg kender en som har tilsluttet solvarmen til radiatoranlægget også, så batter solvarmen ellers ikke, husk ved fjernvarme at grundgebyret er ret højt i forhold til varmeregningen

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 15-04-04 10:40

Du har ret, grundgebyret kan man ikke komme udenom, derfor er der ingen økonomi i at installerer solvarme når man skal aftage fjernvarme desvære.

Godkendelse af svar
Fra : prosat

Dato : 15-04-04 10:44

Tak for svaret Chamira.