/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Harpiks på fiskekniv, skal væk :-)
Fra : srhansen
Vist : 994 gange
100 point
Dato : 08-01-04 21:27

Hej

Jeg var så uforsigtig/desperat, at jeg benyttede min fiskekniv til at afbarke mit juletræ med. Kniven er i sagens natur nu fyldt med harpiks
Hvordan er det nu man får harpiksen fjernet igen ? Måske en maler kender svaret?

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Faur_the_one

Dato : 08-01-04 21:54

rensebenzin skulle klare det..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-01-04 21:57
Accepteret svar
Fra : zibas

Modtaget 110 point
Dato : 08-01-04 21:58

Hey, du kan bruge ganske almindelig husholdings-sprit....

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 08-01-04 22:06
Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 08-01-04 22:19

Tak for Jeres svar

Jeg vil prøve i morgen, først med sprit for det har jeg. Derefter med nogle af de andre forslag, hvis det bliver nødvendigt.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : brkalle

Dato : 08-01-04 22:33

Hvis ikke sprit kan fjerne det, så kan terpentin.
hej.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-01-04 22:42

Jeg bruger normalt swarfega til at fjerne harpiks fra hænder, hår på armene, tøj og værktøj når jeg har leget med fyrretræer og motorsav

Det er ret effektivt.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-01-04 00:28

Smør den ind i spiseolie eller billig margarine, lad det sidde et stykke tid og vask den op i alm sulfo

Godkendelse af svar
Fra : srhansen

Dato : 09-01-04 18:11

Hej igen

Jeg havde faktisk rensebenzin, så det prøvede jeg først med. Desvære duede det ikke.
Isopropylalcohol, båndoptagerrens, kaburatorsprit, havde jeg ikke noget af så det fik jeg ikke prøvet.
Husholdningssprit havde jeg og det virker ganske fortrinligt !!
Derfor giver jeg mine point til zibas. Der er uden tvivl mange andre af løsningerne der virker, men de andre løsninger har jeg ikke haft mulighed/brug for at afprøve.

Tak for Jeres hjælp
srhansen